Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-15, 10:20   #41
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Vår skole har et enkelt krysseskjema som de sender ut i nov/des hvert år. Fungerer fint for oss.

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:25   #42
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Utmerket med aktiv påmelding, kanskje dette faktisk fører til at skoler flest setter opp et fint tilbud for de som ikke er med på gudstjenester også. :crazyidea:

Trassig å sende barna på skolegudstjeneste? Really?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:52   #43
ElinM
På vei
 
ElinM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.976
ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Og, som vanlig, vil jeg gjerne minne de som synes det er leit om en fin tradisjon blir borte at kirken er åpen hver søndag, og at det er familiegudstjeneste med jevne mellomrom. Og at dere kanskje kan gidde å dele den fine opplevelsen med barnene av og til.

Tja, det er nå veldig stor forskjell på skolegudstjenesten før jul og en vanlig familiegudstjeneste, det kan i grunnen ikke sammenliknes. I alle fall for vårt vedkommende. Det vet jeg fordi jeg har vært med mange ganger. Det er ganske vanlig at foreldre til de trinnene som har opplegget er med.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:59   #44
C3PO
Earthling
 
C3PO sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.014
C3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelenC3PO er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Nå går jeg mot strømmen.

Hvor ofte er det slike skolegudstjenester? En gang i året i forbindelse enn julen? Hvis det ikke er oftere enn en gang i året, så synes jeg ikke det burde være nødvendig med aktiv påmelding. Jeg synes ikke folk skal bli påtvunget tro, men kristendom er en del av norsk historie og kulturarv. Jeg tenker at å besøke en kirke maks en gang i året burde betraktes som en KRLE- eller historietime. En av de mange tingene barna skal oppleve gjennom skoleårene for å lære om verdenen, og gjerne danne seg en mening om. Gjerne negativ, men på informert grunnlag.

Hvis det så er at skolen tar barna i kirken ofte, stiller saken seg annerledes.

C3PO er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 10:59   #45
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg forstår ikke helt problemet. Slik det er idag er det jo aktiv avmelding og foreldre/barn tar stilling til om de ønsker alternativet.
Jeg tror ikke noen barn har vondt av et kirkebesøk, men det hadde jo helt klart vært en fordel med besøk i andre religiøse samfunn også.
Jeg er ikke personlig kristen og har en kjæreste som er muslim. Vi har ofte diskusjoner og filosoferinger rundt religion sammen med barna.
Det ene trenger ikke å ødelegge for det andre.
Jeg tror at hvis man er redd for at barna skal bli hjernevasket til å tro på en religion så må man sette i verk andre familiære tiltak enn påmelding til gudstjeneste.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:06   #46
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:11   #47
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.836
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg synes aktiv påmelding høres bra ut, og jeg hadde i såfall latt barna mine velge selv (vi er ikke kristne). På min eldstes skole har de ikke skolegudstjenester. I barnehagen til de to minste går de ikke bare i kirken til jul, men feirer også id, og jeg synes begge deler er greit og lærerikt for barna.

Da jeg var liten var det bare de som hadde livssynundervisning framfor kristendom som ikke var på skolegudstjenestene. Jeg hadde kristendomsundervisning, selv om foreldrene mine ikke er kristne og jeg ikke ble døpt, og har alltid syntes at skolegudstjenestene var koselige likevel. Det var en del av julen og var en hyggelig tradisjon selv om jeg ikke hadde noe som helst forhold til det presten snakket om.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:13   #48
Addison
Champagne til alt
 
Addison sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Innlegg: 4.358
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Dette!

__________________
1997, 2001 & 2006
Addison er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:13   #49
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.842
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Amen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:15   #50
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.804
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Enkelt og greit.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:21   #51
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Nå varierer det sikkert endel, men det jeg har vært med på av skole- og barnehageopplegg i kirka har vært mer i denne kategorien enn en vanlig gudstjeneste. Uten at jeg er imot valgfrihet på noen måte.

Min kjepphest i sånne diskusjoner er at å lage en ren sekulær juleforberedelse med nisser og lys og gaver heller ikke er nøytralt. Hvis det var eneste alternativ skulle jeg vurdert å søke fritak.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:21   #52
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Jeg (den glade ateisten) synes det er kjempekoselig med julegudstjeneste, og enda bedre med aktiv påmelding. Hvorfor noen skulle synes det er så forferdelig å være med på det er mer enn jeg kan begripe, men nå klarer ikke jeg å bli frelst uansett hvor jeg oppholder meg da. AT noen synes det er forferdelig, har jeg forstått, så de må få lov til å slippe.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:27   #53
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Det er hverken snakk om at det er FORFERDELIG eller at jeg er spesielt bekymret for at barna mine skal bli "frelst", men jeg synes at å unngå forkynnelse i skolens regi er et viktig prinsipp. Uansett hvilken religion det gjelder.

Jeg har for øvrig vært med på juleskolegudstjeneste selv, og det er definitivt forkynnelse som pågår.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:29   #54
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.384
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Eg er litt med rine her merke eg. Eg håper inderlig ikkje at dette fører til at ein fin tradisjon blir borte.

Enig.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:46   #55
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.371
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.


Eh ... ja? Heldigvis? Fordi vi ikke lever i middelalderen lenger, liksom?

Tja, det er jo mange som pga. religion lever, om ikke i middelalderen, så i alle fall ganske langt unna 2015-standard, hvorfor ikke begynne der, i stedet for med julegudstjenesten?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg har ingen motforestillinger mot at han går i kirken, altså. Jeg er i mot tvungne kirkegudstjenester på et prinsipielt grunnlag.

Det er lenge siden julegudstjenesten var tvungen. Jeg gikk i grunnskolen på 80-tallet, og den var i alle fall frivillig da.

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg (den glade ateisten) synes det er kjempekoselig med julegudstjeneste, og enda bedre med aktiv påmelding. Hvorfor noen skulle synes det er så forferdelig å være med på det er mer enn jeg kan begripe, men nå klarer ikke jeg å bli frelst uansett hvor jeg oppholder meg da. AT noen synes det er forferdelig, har jeg forstått, så de må få lov til å slippe.

Jeg tror like lite på Gud som på Allah, og kan sikkert også betegne meg som den glade ateist, men jeg synes HEF kan holde fingrene sine unna julegudstjenesten og heller bruke energien sin på andre ting.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 11:57   #56
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Hvilke andre argumenter enn synsefølete "dette er så koselig"-fjas finnes det for å beholde gudstjenestene i dagens form?

Jeg bare lurer, for jeg kan ikke helt se hva slags læring man får ut av skolegudstjenester som ikke kunne vært dekket på mer religionsnøytralt vis.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 12:04   #57
Milfrid
Shake it out!
 
Milfrid sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Innlegg: 15.926
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Vår skole har aktiv påmelding. Skjema der man krysser av for det ene eller andre, med informasjon om hva som skjer hvor. Opplegget i gymsalen er et fullgodt alternativ, og om man ikke svarer så havner man i gymsalen (oppgis på svarlappen). Synes det er veldig ok at det er gymsalen sommer hovedgreia, men at de som ønsker kan velge kirken.

__________________
Now it's nothing but MY way!
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 12:09   #58
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg har for øvrig vært med på juleskolegudstjeneste selv, og det er definitivt forkynnelse som pågår.

Jeg vet ikke hva du opplevde, men jeg opplevde skolegudstjenestene som konserter. Skolekoret sang, skolekorpset spilte, alle sang noen julesanger og det var noen som kanskje hadde et julespill eller leste høyt fra juleevangeliet.

Den kristne julefeiringen er en viktig del av vår tradisjon og kultur og man trenger ikke å tro på det for at man kan mene det er viktig å kjenne til det, ha sett feiringen på nært hold og klart å plukke ut det vakre (musikken) og forkaste det man synes er uinteressant eller ikke tror på. Folk skal nå være så absolutte og konsekvente. Da går de glipp av mye moro, spør du meg.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 12:10   #59
Trixie
Bør lage seg en tittel selv
 
Trixie sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.241
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Å besøke kirker, moskéer og synagoger og lære om religion, tradisjon og historie er finfint. Forkynnelse er derimot ikke finfint, og skal heller ikke ta plass i skolens tilbud.

Nettopp.
Synes forslaget fra Udir er veldig bra.
I barnehagen så skal man markere høytider, ikke feire de, det er en stor forskjell, og jeg synes det burde vært slik i skolen også. Skolen er en institusjon som alle barn er tilknyttet, og forkynning burde ikke være en del av den pedagogiske institusjonen.

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-15, 12:11   #60
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Aktiv påmelding til skolegudstjeneste

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jeg tror like lite på Gud som på Allah, og kan sikkert også betegne meg som den glade ateist, men jeg synes HEF kan holde fingrene sine unna julegudstjenesten og heller bruke energien sin på andre ting.

HEF'erne er mer religiøse enn paven i sin religionsmotstand. Jeg er ikke mottagelig for forkynnelse, så jeg kan fritt bevege mellom gudshus og gudsdyrkelse, aldeles upåvirket. Det er jo bare de som antar seg selv som sårbare overfor en plutselig omvendelse som kan være så redd for å nærme seg en kirke?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no