Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Beste barnebøker?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-09-06, 00:38   #1
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beste barnebøker?

En norsk komité har satt sammen en liste over de 25 beste barnebøkene. Slik ser den ut:

«Alice i Eventyrland», Lewis Carroll.
«Dagen som forsvant», Tormod Haugen.
«Danny og den store fasanjakten», Roald Dahl.
«Den hemmelighetsfulle hagen», Frances Hodgson Burnett.
«Den lille prinsen», Antoine de Saint-Exupéry.
«Det suser i sivet», Kenneth Grahame.
«Dustefjerten», Rune Belsvik.
«Gummi-Tarzan», Ole Lund Kirkegaard.
«Harry Potter og de vises stein», J.K. Rowling.
«Heidi», Johanna Styri.
«Jorden rundt på 80 dager», Jules Verne.
«Kabalmysteriet», Jostein Gaarder.
«Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen», Thorbjørn Egner.
«Lillebror og Knerten», Anne-Cath. Vestly.
«Løven, heksa og klesskapet», C.S. Lewis.
«Momo – eller kampen om tiden», Michael Ende.
«Ole Brumm», A.A. Milne.
«Peter Pan og Wendy», James Matthew Barrie.
«Pinocchio», Carlo Collodi.
«Pippi Langstrømpe», Astrid Lindgren.
«Teskjekjerringa», Alf Prøysen.
«Tom Sawyer», Mark Twain.
«Tordivelen flyr i skumringen», Maria Gripe.
«Trollkrittet», Zinken Hopp.
«Trollvinter», Tove Jansson

(http://www.dagsavisen.no/kultur/article2292265.ece)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 00:50   #2
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, vel ...

De beste barnebøkene ut i fra et norsk perspektiv, må det vel i så fall karakteriseres som.

Den var jo ikke så ravgæli den listen der da, men at Pippi Langstrømpe skal være den beste boken av Astrid Lindgren, det kjøper i alle fall ikke jeg. Og Azkaban er aldeles definitivt en bedre bok enn Philosopher's Stone.

Og Jorden rundt på 80 dager er nå ikke akkurat en barnebok da, selv om den godt kan leses av barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 00:54   #3
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ganske god spredning, med bare én bok fra hver forfatter, og det var slett ingen dårlig liste, nei. Jeg får litt følelsen av at det mer er en liste over "beste barnebokforfattere", og ser man på den som det, er den i grunnen ganske bra. Enig ang. Harry Potter, men skal man bare lese én bok, vil nok mange mene at man da bør lese den første. (Noe jeg er uenig i både angående Harry Potter og f.eks. Lord Peter Wimsey. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 01:03   #4
Myggstukket
sjelden
 
Myggstukket sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Myggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de flesteMyggstukket er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns selv at Roald Dahls bøker fenget meg veldig, den gang da jeg var en liten lesehest.

Mio min Mio, husker jeg også veldig godt som en av de bedre

Myggstukket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 01:20   #5
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Jeg syns selv at Roald Dahls bøker fenget meg veldig, den gang da jeg var en liten lesehest.

Ja, han har skrevet masse bra. Jeg ville nok vært veldig i tvil om jeg skulle valgt Danny eller Charlie og sjokoladefabrikken på denne listen. Eller Heksene, kanskje?

Sitat:

Mio min Mio, husker jeg også veldig godt som en av de bedre

Både Mio min Mio, Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter ville ha stått før Pippi på min liste. Brødrene Løvehjerte ville nok stått øverst.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 08:42   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm. Bra liste, men jeg er langt fra enig i at Danny er den beste Roald Dahl-barneboka. Jeg syns den er en av de dårligste faktisk. Jeg elsker omtrent alt annet han har skrevet, bortsett fra den.

Samme med Maria Gripe-boka de har valgt, jeg liker mye annet av henne veldig mye bedre, men det er kanskej mer jentete litteratur?

Alice i Eventyrland syns jeg strengt tatt ikke er en barnebok, selv om jeg vet at den er det. Ikke liker jeg den heller. :gretten:

Og heter det Den hemmelighetsfulle hagen? Ikke Den Hemmelige Hagen? Eller er det to forskjellige bøker? Jeg er veldig glad i den også.

Jorden Rundt på 80 dager
.... drømmedrømme. Pappa og jeg leste mye Jules Verne når jeg var liten. Åh, som jeg gleder meg til Lille B begynner å bli interessert i å høre et kapittel hver kveld!

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 10:15   #7
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsket Roald Dahl som liten, og jeg kan fortsatt flire godt av Danny og den store fasanjakten. Bare tanken på alle fasanene som flyr opp av barnevognen gjør at jeg småler her jeg sitter. Roald Dahl hadde en helt unik måte å fortelle historier på.

Synes liten var bra, selv om jeg nok ville valgt et par andre bøker av forfatterene om jeg fikk velge.

Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 10:39   #8
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Og heter det Den hemmelighetsfulle hagen? Ikke Den Hemmelige Hagen? Eller er det to forskjellige bøker? Jeg er veldig glad i den også.

Det heter Den hemmelige hagen, og det er en av de beste barnebøkene jeg vet om.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 11:44   #9
Kaija
WF: Sausnebbet
 
Kaija sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.853
Blogginnlegg: 120
Kaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt avKaija har mye å være stolt av
Standard

Her var det mye bra, men er det bare jeg som synes Jostein Gaarder har et utrolig kjedelig språk til å være så kjent som forfatter?


Sist redigert av Kaija : 18-09-06 kl 18:44.
Kaija er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 12:32   #10
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det heter Den hemmelige hagen, og det er en av de beste barnebøkene jeg vet om.

Ikke sant? Den er så nydelig. Jeg fikk litt lyst til å lese den på nytt. Men aller først tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg Anne fra Bjørkely på engelsk. Jeg har alle på norsk, men det er jo kjekt å holde engelsken ved like også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 13:13   #11
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er ganske god spredning, med bare én bok fra hver forfatter, og det var slett ingen dårlig liste, nei. Jeg får litt følelsen av at det mer er en liste over "beste barnebokforfattere", og ser man på den som det, er den i grunnen ganske bra.

Det kan du nok ha rett i. Det var mange bøker jeg savnet på denne lista og her har man strukket barndommen fra to til 15 år synes jeg. Det hadde kanskje vært bedre å skilt mellom små barn og skolebarn for eksempel.

For øvrig føler jeg meg selvfølgelig totalt PK akkurat nå siden bursdagsgaven Storesøster hadde med seg i bursdag i går var "Danny og den store fasanjakten".

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)

Sist redigert av Nenne : 09-10-07 kl 08:47.
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 13:21   #12
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Ikke sant? Den er så nydelig. Jeg fikk litt lyst til å lese den på nytt. Men aller først tenkte jeg at jeg skulle skaffe meg Anne fra Bjørkely på engelsk. Jeg har alle på norsk, men det er jo kjekt å holde engelsken ved like også.

Hvis du har dem på norsk, så har du ikke alle. Det finnes faktisk to som ikke er oversatt. (Ikke spør meg hvorfor??? )

De heter Anne of Windy Willows og Anne of Ingleside

Kos deg med dem.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 13:49   #13
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.


De heter Anne of Windy Willows og Anne of Ingleside

Kos deg med dem.

Godt tips! Tusen takk! Men er du helt sikker? Jeg har jo hele serien, fra hun kommer til Bjørkely til hun er eldgammel, 5 - 6 bøker. Jeg kan liksom ikke skjønne hvor det mangler noe?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 14:56   #14
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Flaks for meg at jeg kjøpte Hakkebakkeskogen til halv pris på ARK i dag da

Det er mye bra på listen, men det mangler noe synes jeg - hvor ble det av Philip Newt sine bøker? Jeg husker jeg elsket bøkene hans på barneskolen, og det ble jo bare enda bedre etter han var på besøk i klassen

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 15:39   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Godt tips! Tusen takk! Men er du helt sikker? Jeg har jo hele serien, fra hun kommer til Bjørkely til hun er eldgammel, 5 - 6 bøker. Jeg kan liksom ikke skjønne hvor det mangler noe?

Helt sikker. Eller i alle fall manglet disse bøkene fortsatt for et par år siden, da jeg sjekket sist.

Anne of Windy Willows hører hjemme mellom bøkene Anne drar fra Bjørkely og Annes drømmehjem. Anne of Ingleside hører hjemme mellom Annes drømmehjem og Anne og regnbuedalen.

Det er 8 bøker til sammen:
Anne of Green Gables
Anne of Avonlea
Anne of the Island
Anne of Windy Willows
Anne's House of Dreams
Anne of Ingleside
Rainbow Valley
Rilla of Ingleside


Sist redigert av Teofelia : 16-09-06 kl 15:44.
Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 17:21   #16
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.388
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Helt sikker. Eller i alle fall manglet disse bøkene fortsatt for et par år siden, da jeg sjekket sist.

Du har helt sikkert rett. Så snodig at de ikke har oversatt disse to, særlig når de er midt innimellom.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-09-06, 20:33   #17
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.919
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Bra liste. Jeg er fryktelig utdatert på ungdomsbøker, men holder på å komme meg inn i det igjen. Her går det i Folk og røvere i Kardemommeby for tiden. Jeg synes det er en veldig koselig bok.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 12:09   #18
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hm. Bra liste, men jeg er langt fra enig i at Danny er den beste Roald Dahl-barneboka. Jeg syns den er en av de dårligste faktisk. Jeg elsker omtrent alt annet han har skrevet, bortsett fra den.

Jeg synes Mathilda er én av de beste.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 12:14   #19
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.859
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Hvis du har dem på norsk, så har du ikke alle. Det finnes faktisk to som ikke er oversatt. (Ikke spør meg hvorfor??? )

Pluss at de som er oversatt til norsk, faktisk er en god del forkortet. De er veldig vel verdt å lese på engelsk, jeg koste meg nesten i hjel med dem da jeg var høygravid med Trollet og gikk hjemme og sullet.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-09-06, 13:51   #20
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myggstukket, her.

Jeg syns selv at Roald Dahls bøker fenget meg veldig, den gang da jeg var en liten lesehest.

Mio min Mio, husker jeg også veldig godt som en av de bedre

Helt enig

Jeg har skrevet særoppgave om barnebokforfatteren Roald Dahl. Ungene elsker bøkene hans.

Enig med Claire: Mathilda er av de beste. Heksene er også bra. Han har også ei billedbok som heter Bittesmåene. Den er spennende.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no