Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Om skriftspråk på melkekartonger

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-06-07, 21:37   #1
~TM~
trøtt
 
~TM~ sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.757
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Om skriftspråk på melkekartonger

Jeg drakk nettopp et glass melk og kom derfor til å lure på følgende;

finnes det fremdeles melkekartonger på nynorsk? Jeg vet det har gjort det (bl.a. sto det vel mjølk på kartongene på hytta (Telemark) tidligere), men jeg aner ikke om det gjør det nå.

Og hva med samisk? Finnes det melkekartonger på samisk?

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 21:38   #2
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Kan ikke hjelpe deg, husker ikke sist gang jeg kjøpte melk, men det finnes ikke rismelk på nynorsk som jeg har sett i det minste.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 21:39   #3
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.082
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Nynorsk-melk finnes.
Samisk aner jeg ikke.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 22:53   #4
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Det gjorde det i påsken iallefall. Da stod påskekrimmen på melkekartongen på nynorsk. Vi skjønte ingenting, for vi snakker bokmål her. Sønnen gremmet seg hver gang jeg prøvde meg på høytlesning ved frokostbordet.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-06-07, 23:01   #5
Xian
Tvåtusentalssuffragett
 
Xian sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.632
Xian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt avXian har mye å være stolt av
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Hos svigerforeldrene mine på Vestlandet er teksten på melkekartongene nynorsk. Det synes jeg er litt stas. Ananasbrus, sveler og nynorsk på melkekartongene - herlig eksotisk for en oslojente.

__________________
Ullungen 2006 og Lillebror 2015

Vegen er lystig, og vegen er vrang.
Xian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 09:23   #6
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Jepp, på hytta heter det mjølk. Og hos bestemor.

Jeg vet ikke heller om det er melk på samisk noe sted. Er det vanlig å drikke melk hvis man er samisk, forresten? Sånt bestemmer jo etnisitet en god del over.

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 09:51   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Aaah barndomsminner. Da jeg var hos pappa og bestemor på Stord, drakk vi alltid "mjølk".

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:53   #8
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Eg trur der er visse meieri som lagar melkekartongar på nynorsk. Det er vel størst sjangs for at det er på Vestlandet. Heime var det lokale meieriet lagt ned, og vi får melk frå ein større stad. Der har dei bokmålskartongar. Lenge sidan eg har sett nynorske kartongar, men dei finnst nok ja

Pippimamma De får trene litt ekstra dersom de sleit med innhaldet!

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 13:59   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Dette var iallfall Tine Meierier, de som hadde "mjølkekartongene" på Stord.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 18:36   #10
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv
 
pippimamma sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.500
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Pippimamma De får trene litt ekstra dersom de sleit med innhaldet!

Jeg tror ikke det var det at han slet med innholdet. Tror skolen må ta på seg en stor del av skylden for at skoleelevene ikke tåler sidemål (bokmål eller nynorsk).

Personlig syns jeg nynorsk er nydelig. Det vi ikke skjønte, var at butikken solgte melk det stod mjølk på. Vi skjønner nynorsk, men 16 åringen har vel ikke gode minner fra skolefaget nynorsk.

Det var Tine meierier som leverte "mjølka".

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 19:37   #11
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Opprinnelig lagt inn av Xian, her.

Hos svigerforeldrene mine på Vestlandet er teksten på melkekartongene nynorsk. Det synes jeg er litt stas. Ananasbrus, sveler og nynorsk på melkekartongene - herlig eksotisk for en oslojente.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-07, 20:16   #12
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Om skriftspråk på melkekartonger

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Dette var iallfall Tine Meierier, de som hadde "mjølkekartongene" på Stord.

Å ja hos svigers på Stord drikker vi mjølk (selv om svigermor sier mjelk og ungene ser rart på henne).
Men det har faktisk hent at vi har fått med oss en og annen kartong med skummet mjølk fra butikkene her nede også.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no