Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Din beste pavlovakrem?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-17, 10:17   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Din beste pavlovakrem?

Hvordan lager dere kremen til pavlova?

Dette blir vel som å banne i kjerka, men kan man f.eks. halvblande vanlig pisket krem og ferdig vaniljekrem? Jeg ser det kan bli tidsnød involvert her.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:19   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.201
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Det går fint an.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:22   #3
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Jeg bruker denne oppskriften, eggeplommer, melk og gelatin blir kremen. Og det passer meg bra, fordi jeg liker ikke krem.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/pavlova/

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:24   #4
Sissel
Bør lage seg en tittel selv
 
Sissel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Sola
Innlegg: 3.319
Sissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smartSissel imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Jeg gjør alltid det, det blir kjempegodt synes vi.

__________________
Gutt/jente 99, gutt 01
Sissel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:25   #5
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Høres bra ut! Fikk dessverre ikke linken til å virke, Lavender - men jeg elsker krem, da, og særlig vaniljekrem.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:26   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 8.998
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Jeg elsker piano vaniljekrem og blander den med pisket krem som du foreslår.
Jeg syns det er kjempegodt.

Men vær forsiktig når du blander sammen, rører du for mye blir det veldig flytende.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:30   #7
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Opprinnelig lagt inn av Lavender, her.

Jeg bruker denne oppskriften, eggeplommer, melk og gelatin blir kremen. Og det passer meg bra, fordi jeg liker ikke krem.

https://www.matprat.no/oppskrifter/gjester/pavlova/

Eggekrem:
4 stk eggeplomme
3 dl melk
1⁄2 dl sukker
1 ss maisstivelse (maizena)
3 stk gelatinplater
3 dl kremfløte

7. Varm opp under omrøring til kremen tykner. Når konsistensen på kremen er som en tykk vaniljesaus, ta den av platen og hell den over i en bolle. Avkjøl. Pisk kremen lett før bruk slik at den blir jevn og klumpefri.

8. Pisk krem av 3 dl fløte og bland med den over.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:33   #8
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.271
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Jeg bruker å lage vaniljekrem av eggeplommene som blir til overs når jeg lager marengsen. Det er veldig lettvint og tar bare noen minutter, og da slipper jeg å kaste eggeplommene. Koker opp ca en halv liter melk med frøene og skallet fra en vaniljestang. Mens dette koker opp visper jeg sammen eggeplommene, 1dl sukker og 2ss maizena i en bolle (som tåler varme). Heller den kokende melka gjennom en sikt over i eggeblandinga mens jeg pisker kraftig. Så har jeg det tilbake i kjelen og varmer sakte opp til det tykner.

Problemet er selvsagt at den må avkjøles helt før den kan brukes, og at man må være i besittelse av, eller gå til anskaffelse av vaniljestang, og det har man ikke alltid tid og anledning til. Så det er selvsagt helt greit å bruke ferdig vaniljekrem også, den er jo veldig god, jeg har brukt den mange ganger.

Egentlig skal vel vaniljekremen blandes med pisket krem ja, som du skriver, men jeg bruker den bare slik den er, i ett lag først, og vanlig pisket krem oppå der.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:33   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Takk! Ser jo supergodt ut fra bunnen også, da. Jeg får se litt på tidsskjemaet.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:40   #10
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.840
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Det smarteste er jo å lage eggekrem av plommene. Det er overraskende enkelt og du kan lage den dagen før og bare piske den opp når du legger den på.
Ellers er det godt med vaniljekrem og vanlig krem.
Det er også friskt og godt med vaniljekesam og vanlig krem.
Jeg har aldri blandet de sammen først. Legger på vanljekremen og dæsjer vanlig krem oppå. Gjort på en svosj. Enkelt og så deilig.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 10:43   #11
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.787
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Det er sikkert å banne i kjærka, men jeg har aldri laget vaniljekrem som er veldig god. Den har en rar smak og jeg tror det er maizenaen. Jeg kjøper Piano og blader med pisket krem.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:01   #12
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Opprinnelig lagt inn av veobra, her.

Det er sikkert å banne i kjærka, men jeg har aldri laget vaniljekrem som er veldig god. Den har en rar smak og jeg tror det er maizenaen. Jeg kjøper Piano og blader med pisket krem.

Det er den rette ånd! Da gjenstår det å håpe at ikke alle kakeingredienser er utsolgt i kveld.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:03   #13
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Jeg blander en pakke piano vaniljekrem me en kartong pisket kremfløte. Men pensler bunnen med meltet hvit sjokolade først. Evt lager jeg hjemmelaget TYKK vaniljesaus dagen før, som jeg heller over frukten, i stedet for å ha vaniljekrem i kremen.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:05   #14
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.876
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Det er den rette ånd! Da gjenstår det å håpe at ikke alle kakeingredienser er utsolgt i kveld.

Kakene blir gode uansett, det er ingen som spør hvordan. Jeg skal lage bunn og eggekremen i kveld.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:06   #15
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.482
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Hvordan lager dere kremen til pavlova?

Dette blir vel som å banne i kjerka, men kan man f.eks. halvblande vanlig pisket krem og ferdig vaniljekrem? Jeg ser det kan bli tidsnød involvert her.

Ja, det vil jeg påstå, siden det er akkurat sånn jeg gjør det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:42   #16
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

At dei aller fleste lage vaniljekrem sjølv trur eg er ei myte

Eg gjer som deg, blande krem og vaniljekrem. Av og til har eg lagt vaniljekrem nederst og krem øverst, då renne den mindre. I år tar eg det et hakk vidare og smøre lemoncurd på før vanilje/kremblandinga.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:51   #17
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.832
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Alt som kan betegnes som "friskt" (lemoncurd, kesam) utgår dessverre med høye kneløft her.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 11:54   #18
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Kremfløte, ferdig vaniljekrem og vaniljeis i forholdet 1:3.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 12:21   #19
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Jeg har slitt noen ganger med at vaniljekremen kremfløter og dermed renner ut over alt. Husker ikke om det bare har vært de gangene jeg har valgt melkefri variant.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-17, 12:25   #20
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.880
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Din beste pavlovakrem?

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg har slitt noen ganger med at vaniljekremen kremfløter og dermed renner ut over alt. Husker ikke om det bare har vært de gangene jeg har valgt melkefri variant.

Då er definitivt trikset å ikkje blande kremane!

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no