Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Oppskrift på gomme?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-06, 22:29   #21
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av LilleVims, her.

Da er det helt sikkert den jeg tenker på Visste ikke at den også ble kalt helgelandsgomme. Burde jo kanskje ha tenkt på det - siden jeg kommer derifra




Skal se om jeg finner oppskriften på den, så den isted når jeg så etter vanlig gomme oppskrift.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:31   #22
Martis
Ute på tur
 
Martis sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Gomme (hvit, oppskrift fra Helgeland)
4 l helmelk eller råmelk (fra ku)
1 l kuturmelk (til å skille ut ostestoffet)
All melka blandes i en kasserolle og varmes opp. Ta ut ostemassen når den skiller seg fra mysen (væsken) - dette skjer ved kokepunktet.
Tilsett 1-2 egg, 4-6ss sukker, 4-6ts vaniljesukker, ca 1 pose kardemomme og ønsket mengde rosiner i ostemassen.
Varm opp massen, spe med myse (væsken som er silt fra ostemassen) eller med helmelk til passe konsistens, og kok opp til den farge man ønsker. Dersom massen blir for tynn korrigerer man dette med maisenameljevning.
NB! Vi kokte gommen på råmelk og erfarte at den ikke ville skille seg. Vi tilsatte da 3ss 7% eddik, og prosessen var i gang.

Her er den.

__________________
I have learned that to be with those I like is enough.
Martis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:36   #23
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Gomme (hvit, oppskrift fra Helgeland)
4 l helmelk eller råmelk (fra ku)
1 l kuturmelk (til å skille ut ostestoffet)
All melka blandes i en kasserolle og varmes opp. Ta ut ostemassen når den skiller seg fra mysen (væsken) - dette skjer ved kokepunktet.
Tilsett 1-2 egg, 4-6ss sukker, 4-6ts vaniljesukker, ca 1 pose kardemomme og ønsket mengde rosiner i ostemassen.
Varm opp massen, spe med myse (væsken som er silt fra ostemassen) eller med helmelk til passe konsistens, og kok opp til den farge man ønsker. Dersom massen blir for tynn korrigerer man dette med maisenameljevning.
NB! Vi kokte gommen på råmelk og erfarte at den ikke ville skille seg. Vi tilsatte da 3ss 7% eddik, og prosessen var i gang.

Her er den.

Tusen takk!!

Da får jeg håpe resultatet blir spiselig.


Burde vel egentlig lære meg å lage krinalefse også..Eller så får jeg bare satse på vanlig lefse.

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 22:41   #24
LilleVims
Aktiv
 
LilleVims sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 187
LilleVims er litt kul
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Det kan være en ide å få tak i melk rett fra bondegård hvis du har muligheten. Det blir visst bedre og er lettere å få til hvis melka ikke er behandlet.

Ah, jeg får stoppe borti veien og høre om jeg får melke ei ku

Men seriøst, jeg kan det altså

LilleVims er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 10:00   #25
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Jeg har mistet oppskriften fra mormor.

Men jeg mener å huske at det var noe slikt som 4 liter H-melk, en god dæsj kanel, 1 ss sukker, og passe mengde rosiner og la det koke inn i løpet av 4 timer til det blir sånn kornete og god masse, og strø en klype med hvetemel over til slutt for å få den helt siste perfekte konsistensen. Så tilsetter jeg ekstra kanel etterpå.

(Hun bodde i Bergen hele sitt voksne liv, men var født og oppvokst i Bodø)

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-06, 11:09   #26
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Oppskrift på gomme?

Nå fikk jeg sykt lyst på lefse og søst
Vente til jul...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no