Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Hvilken hunderase passer for meg?

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-08-11, 18:01   #1
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Hvilken hunderase passer for meg?

Jeg skal få meg hund. Om ca to-toogethalvt år. Men jeg SKAL få meg hund!

Drømmehunden er schäfer. De er vakre, smarte, lett-trente, og rett og slett perfekte. Sånn rent bortsett fra at jeg sannsynligvis ikke har tid til å gå turer to timer pr dag, drive trening hele helgene osv. Jeg vet at den typen hunder krever mye både fysisk og mentalt, og har ikke lyst til å bite over for mye første gang jeg skaffer meg hund. (Har hatt schäfer som familiehund da jeg var yngre, og vet hva det går i.)

Jeg vil altså ha en litt mindre hund, men ikke en liiiiten hund. Malin ønsker set chihuahua men det setter jeg ikke i kategorien "hund" en gang. Min (meget meget hundekyndige) tante mener at Papillon er en fin rase. De er smarte som schäferen (hvis du får en som er "bra") og små. Men de blir litt for små igjen. Det skal være hund, ikke bonefille.

Jeg ønsker meg en som er medium i størrelse, fra ca dvergschnauzer og et stykke oppover, som ikke har et altfor stort fysisk treningsbehov, men som er lett-trent, familievennlig, fin å kose med, og som kan brukes til alt fra sofapute til agility. Noen tips?

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:04   #2
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Tja, hva med en Jack Russel, eller en annen av de små terrierrasene? De krever riktignok endel trening og en stødig eier, men er kvikke og morsomme hunder. Naboene har en borderterrier på straks året, og hun er en utrolig morsom skapning.

De papillonene jeg har møtt, har vært ekstreme bjeffere, men det kan jo være tilfeldig.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:07   #3
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.883
Blogginnlegg: 17
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Google overskriften din.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:09   #4
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Tja, hva med en Jack Russel, eller en annen av de små terrierrasene? De krever riktignok endel trening og en stødig eier, men er kvikke og morsomme hunder. Naboene har en borderterrier på straks året, og hun er en utrolig morsom skapning.

De papillonene jeg har møtt, har vært ekstreme bjeffere, men det kan jo være tilfeldig.

Jack Russel er _ikke_ en rase man kjøper seg som første hund. De er svært krevende. (Tillegg; JRT har også stort aktivitetsbehov.)

Noen raser bjeffer mer enn andre, men med rett trening trenger det slett ikke være et problem. Min onkel hadde flere elghunder over mange år, og hadde aldri problem med gneldring.

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:12   #5
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Papillonene kan ha en tendens til å bjeffe, ja. Det de ikke har i størrelse tar de igjen i vett og lyd. (Sånn på siden: En liten Papi-tass jeg kjente tok hele piffen utav rottweileren som var gatas skrekk. Han snudde ræva til, letta på foten, og pissa den store hunden på nesa. Uttrykket på rottissen var ubetalelig.)

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:13   #6
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.996
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Vel, det er vel ikke mange hundene som egentlig anbefales som førstegangshunder, men som oftest går det utmerket dersom den nye hundeeieren er seg bevisst ansvaret, og jobber med hunden, går på kurs og ikke blir likegyldig. Jeg vil dessuten tro det er forskjell på å for eksempel skulle takle en Rhodesian Ridgeback, en av mastiffrasene, en dobermann, i forhold til en Jack Russel.

Vi har forresten selv setter (De er ikke store bjeffere (piping, derimot... )), og det er vår første hund, og vi har hele tiden vært veldig opptatt av å gjøre vårt beste, og det tror jeg faktisk er den viktigste forutsetningen for å lykkes som førstegangseiere, eller som drevne hundeeiere, for den saks skyld. Derfor er jeg skeptisk til uttrykket "førstegangshund". Den beste førstegangshunden er den hunden eierne har satt seg nøye inn i egenskapene til, og som de er villige til å satse tid og energi på.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:17   #7
Pappalille
Tøff
 
Pappalille sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 4.977
Blogginnlegg: 55
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Vel, det er vel ikke mange hundene som egentlig anbefales som førstegangshunder, men som oftest går det utmerket dersom den nye hundeeieren er seg bevisst ansvaret, og jobber med hunden, går på kurs og ikke blir likegyldig. Jeg vil dessuten tro det er forskjell på å for eksempel skulle takle en Rhodesian Ridgeback, en av mastiffrasene, en dobermann, i forhold til en Jack Russel.

Vi har forresten selv setter (De er ikke store bjeffere (piping, derimot... )), og det er vår første hund, og vi har hele tiden vært veldig opptatt av å gjøre vårt beste, og det tror jeg faktisk er den viktigste forutsetningen for å lykkes som førstegangseiere, eller som drevne hundeeiere, for den saks skyld. Derfor er jeg skeptisk til uttrykket "førstegangshund". Den beste førstegangshunden er den hunden eierne har satt seg nøye inn i egenskapene til, og som de er villige til å satse tid og energi på.

La meg si det sånn da; når grunnene for å ikke anskaffe Schæfer blant annet er at den har stort aktivitetsbehov, da er ikke JRT en god idé. Enig?

__________________
This isn't life in the fast lane, it's life in the oncoming traffic.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:18   #8
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Jeg har så lyst til å anbefale den eneste rasen jeg kjenner godt, Cavalier King Charles spaniel. De er utrolig snille, lette og trene, og de holder faktisk ut både fjellturer og joggeturer om man skulle ønske det.
Det er bare så sørgelig mye sykdom på rasen.

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:21   #9
Marit K
Carve canem
 
Marit K sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Innlegg: 6.446
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Vi har en slik liten godklump av en hund - en som ikke røyter (men det er en del pelsstell), som fint klarer seg med en liten luftetur i hagen, men som også gjerne blir med på tur i fjellet om man ønsker det. Han er relativt liten, men svært lite gneldrete. Leken, tålmodig, lettlært, kosete, og veldig veldig veldig sjarmerende. Han er en Bichon Frisé og jeg digger den lille tassen.

Mitt beste tips dersom du lurer på hvilken rase som passer for dere, er å ta kontakt med oppdrettere av aktuelle raser og spørre om å få komme og hilse på hundene deres. På den måten får man litt føling med rasen samtidig som man kan få stilt alle spørsmålene man kanskje måtte ha.

__________________
I et moderne massesamfunn burde det være like selvfølgelig å lese for sine barn
som det er å pusse tennene deres -Jostein Gaarder

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:25   #10
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Denne karen var jo fiiin da. Staffordshire bull terrier.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:30   #11
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Denne karen var jo fiiin da. Staffordshire bull terrier.

Sånn vil jeg ha. Vi vurderer hund om ett år, og jeg SKAL ha en sånn. Mannen er fint lite på glid, men jeg har jo et år igjen. Sønnen til naboen var en sånn, og han (hunden, ikke sønnen) er helt herlig. De har to små barn, og hunden er kjempesnill med barna.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:33   #12
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.394
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Jeg syns det ser ut som en narkohund.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:33   #13
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.117
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.

Jeg har så lyst til å anbefale den eneste rasen jeg kjenner godt, Cavalier King Charles spaniel. De er utrolig snille, lette og trene, og de holder faktisk ut både fjellturer og joggeturer om man skulle ønske det.
Det er bare så sørgelig mye sykdom på rasen.


Nabohunden vår er den rasen og maken til snillt, rolig lite vesen skal man leite lenge etter!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:37   #14
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Denne karen var jo fiiin da. Staffordshire bull terrier.

Synes de hundene ser skumle ut jeg

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:39   #15
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

De er jo verken skumle eller narkohunder, bare helt nydelige. De er ikke særlig store altså.

Og i England blir de kalt the nanny dog fordi de er så flinke med barn. :spammer:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:39   #16
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Vi hadde planer om denne rasen, Whippet, skal viss være en bra "førstegangshund",
helt til vi slo fra oss tanken som hundeeiere:

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:44   #17
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Mittelspitzen er i slekt med Papillon, men større og fiiiiinere!

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:44   #18
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Disse hundene er mest aggressive:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=193346

Jeg synes ikke det var overraskende at Rottissen ikke nådde topp ti der. De er jo fantastiske hunder.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:46   #19
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Fibi, her.

Jeg synes ikke det var overraskende at Rottissen ikke nådde topp ti der. De er jo fantastiske hunder.

Ja, og så vil jeg tro at de fleste som skaffer seg en rottweiler bruker litt mer tid på lydighetstrening enn de som har veskehunder. :har fordommer:

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-11, 18:47   #20
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilken hunderase passer for meg?

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

De er jo verken skumle eller narkohunder, bare helt nydelige. De er ikke særlig store altså.

Og i England blir de kalt the nanny dog fordi de er så flinke med barn. :spammer:

Jeg liker narkohunder jeg. I hvertfall den ene jeg har stiftet nært bekjentskap med. (Søsteren til schäferen vi hadde.) Fantastisk vesen. Ikke syns jeg den så skummel ut heller. Den på bildet så bare nysgjerrig ut, syns jeg. Og jeg liker at de er så barnekjære som de er.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no