Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Gi meg grove kornsorter

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-08-12, 12:20   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Gi meg grove kornsorter

Jeg prøver å finne kornvarer magen min tåler og vil jo helst ha noen grove for det er jo det man bør spise. Helkorn/sammalt hvete kan jeg bare glemme. I forgårs prøvde jeg grøt av havrekli (ikke gryn) og det skjærte seg. I går prøvde jeg å lage grøt av Jyttemel orginal. Smakte helt for j***** men det var bare for å se om jeg tålte det. Og det gjorde jeg ikke.

Havregryn vet jeg at jeg tåler, men det har jo så høy GI. Hvilke andre grove kornsorter finnes som jeg kan prøve som ikke har så høy GI?

  Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 12:26   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

quinoa?

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 13:34   #3
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.713
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Rug og surdeig er redningen for noen.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 20:04   #4
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Teff
Bokhvete
Amaranth
Quinoa (som nevnt)
Brunt rismel

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 21:25   #5
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Bygg?

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-08-12, 22:13   #6
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Takk, her var det jo mange å prøve!

  Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 09:36   #7
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Hvis du ikke tåler det blå jyttemelet, er jo det hovedsakelig bokhvete, så da tåler du antagelig ikk det.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 09:38   #8
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

100% naturlig av Lene Simonsen er en veldig bra bok!
Hun har fokus på grove brød, rundstykker osv laget uten hvete.
Hun har også laget en ny boken den har jeg ikke fått sett i enda

http://www.100prosentnaturlig.blogspot.no/

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 10:20   #9
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Og innfør gradvis og forsiktig, de fleste reagerer når man får en uvant grov kli/kornbombe i magen.

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 10:33   #10
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Vanligvis bruker man kun litt havrekli, de fleste synes den er tungt fordøyelig selv om den er ernæringsrik som få andre matvarer i tillegg til fiber. Er det for vekten du går for lav GI?


Sist redigert av arrow : 02-08-12 kl 11:00.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 10:43   #11
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Jeg spiser havregrøt på store havregryn (og cottage cheese) til frokost, og det vet jeg at flere som spiser moderat med karber som spiser dette til frokost.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 12:08   #12
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Er det for vekten du går for lav GI?

Nope, jeg er for tynn nå. Målet mitt er å bli en dårlig vert for sopp (som elsker sukker).

  Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 12:12   #13
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg spiser havregrøt på store havregryn (og cottage cheese) til frokost, og det vet jeg at flere som spiser moderat med karber som spiser dette til frokost.

Ok. Det hadde jo vært greit om jeg bare kunne spise havregryn siden jeg vet jeg tåler det. Meieriprodukter er dog en annen historie. Forresten har jeg eksperimentert litt med laktosefri yoghurt, det ser ut til å kunne gå. Kan kanskje benyttes istedet for cottage cheese? Men der er det vel flere karbohydrater, tror jeg. Kan jo alltids prøve cottage cheese og se. Det er ikke så veldig mye laktose i det. Uansett vet jeg egentlig ikke om det er laktose som er problemet.

  Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 19:23   #14
kamp
ASD
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.934
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Gi meg grove kornsorter

Prøv å lag yoghurt
http://www.foreldreportalen.no/forum...d.php?t=108608 (la gjerne stå i 12 timer)

Tåler du ikke den så er det nok melkeprotein du reagere på og ikke laktose.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no