Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bakes det syv sorter til jul?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-06, 21:06   #41
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.918
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Ja, her bakes det 7 slag.

Pepperkaker
Hvite kakemenn
Berlinerkranser
Riskaker

De er faste hvert år. Har tre slag som varierer fra år til år. I fjor var det:
Napoletanske ruter
Smultringer
Sara Bernhard

I tillegg lager jeg Delfiakake, litt konfekt, noen ganger drops, leverpostei, sursild, cabaret og pepperkakehus. Ikke bare kaker, men det er liksom en del av førjulsforberedelsene.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:08   #42
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Er romtrøflene på den samme sida? Forkledd som sjokoladetrøfler kanskje?

Ja, det er de samme. De kan lages med rom eller sitruslikør eller annet, jeg synes de er fryktelig gode med ordentlig mørk rom og ordentlig mørk sjokolade. De smaker så kraftig at det nesten ikke kan kalles "søtsaker" lenger.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.

Sist redigert av Skilpadda : 27-10-06 kl 21:48.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:45   #43
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Disse må inn på lista i år altså.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:49   #44
TGM
drømmende
 
TGM sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.200
TGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smartTGM imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg har faktisk ikke bestemt meg for hva jeg skal bake i år.
Det blir helt klart pepperkaker, også kringla jeg pleier å lage på lille julaften.

Aniskringler ser spennende ut, kanskje det er plass i fryseren til dem...

TGM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:50   #45
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Risboller og pepperkaker var det vi fikk til i fjor. Tenkte jeg skulle utvide litt i år siden vi skal ha jul hjemme. Akkurat hva vi baker i tillegg tar vi litt på sparket tror jeg. Leser igjennom denne tråden litt nærmere jul. Er vel ikke meningen vi skal begynne å bake ennå vel?

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:52   #46
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Stikka74, her.

Er vel ikke meningen vi skal begynne å bake ennå vel?

Nei, det håper jeg da ikke. (Men jeg husker at Nenne hadde et godt tips i fjor for å unngå at "mus" skulle spise opp kakene som lå i fryseren. )

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 21:56   #47
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.589
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

(Men jeg husker at Nenne hadde et godt tips i fjor for å unngå at "mus" skulle spise opp kakene som lå i fryseren. )

Åh! Jeg har dajmkake i fryseren! :løper:

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:00   #48
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Eg bakar ikkje julekaker. Her i huset likar vi betre sjokolade og anna snacks, men kjøper nokre kaker for skams skuld.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:05   #49
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

I fjor tror jeg at jeg bakte 8-9

Skjer ikke i år altså! Skal ha straks ha unnagjort et bryllup , og tenker at jeg er passelig sliten etter det . I år blir det et par slag for at lillemor får være med på det, også skal vi reise til svigers juledagene og spise svigermors kaker!

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:15   #50
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Elsker å bake, godt jeg har en familie som er veldig glad i kaker.

Siden slampen ikke tåler hvete så blir det litt alternative julekaker. I år skal jeg lage:

Amazing peanut butter cookies
Pepperkaker
Kokosmakroner
Kolakaker
Sandkaker
Snickersgrotter
Vepsebol
Lefser
Kanelstjerner

Skal også lage kokosboller, baileyskuler og mozartkuler

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:15   #51
Hennie
Nybegynner
 
Hennie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7
Hennie har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Denne tråden minte meg på hvor heldig jeg synes jeg er, som slipper å bake julekaker, siden vi alltid reiser bort i julen. Men kommer nok til å bake pepperkaker da, som vi kan knaske på i førjulstiden.

Hennie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 22:34   #52
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.917
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg baker en del. Vi spiser mest julekaker i førjulstiden, det er da de er best .

Jeg baker vanligvis:

pepperkaker
hvite kakefigurer
havreflarn
sukkerkringler (en enklere versjon av berlinerkranser)
serinakaker
peppernøtter
krumkaker

julebrød
honningkake
Mor Monsen

Her i huset synes både jeg og jentene at julebaksten er hyggelig og det blir spist opp og da er det verd det.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-06, 23:18   #53
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.816
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Trois, her.

Elsker å bake, godt jeg har en familie som er veldig glad i kaker.

Siden slampen ikke tåler hvete så blir det litt alternative julekaker. I år skal jeg lage:

Amazing peanut butter cookies
Pepperkaker
Kokosmakroner
Kolakaker
Sandkaker
Snickersgrotter
Vepsebol
Lefser
Kanelstjerner

Skal også lage kokosboller, baileyskuler og mozartkuler

Jeg ser helt klart for meg at du må dele mange oppskrifter med oss andre. Uten tvil.

Kanelstjerner? Er det sånn de har i Sveits tro? Zimtsternen er bare så godt! Stikkes de ut med små pepperkakeformer og så har du melisglasur på?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 09:14   #54
Trois
Søkende
 
Trois sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.840
Trois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smartTrois imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Jeg ser helt klart for meg at du må dele mange oppskrifter med oss andre. Uten tvil.

Kanelstjerner? Er det sånn de har i Sveits tro? Zimtsternen er bare så godt! Stikkes de ut med små pepperkakeformer og så har du melisglasur på?


Ja det er det samme. Man har på marengs med melis og romessens før de stekes, veldig gode og helt hvetefrie.

De fleste (kanskje alle) oppskriftene har jeg funnet her www.detsoteliv.no

Trois er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 11:16   #55
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av zol, her.

Er cola en av ingrediensene?



Cola som i karamell. Er stenger som deles på skrå.

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 11:24   #56
Kaktus
St(r)ikkeplante
 
Kaktus sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.624
Blogginnlegg: 120
Kaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelenKaktus er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Maximillia: Jeg tenkte å prøve meg på aniskringlene. På butikken hadde de anisfrø. Skal jeg gjøre noe med dem, bruke dem hele eller kjøpe noe annet?

__________________
I am a bad girl. Go to my room.
Kaktus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 11:26   #57
Misty
Håpefull eller håpløs....
 
Misty sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Plankebyen
Innlegg: 778
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Jeg baker ikke syv slag nei, men det blir hvertfall pepperkaker og serinakaker. Resten kjøper jeg

__________________
Is`s nice to be important, but it`s more important to be nice...
(gutta mine, 03 og 05 )
Misty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 11:54   #58
Selma
blid
 
Selma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.785
Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Nei, sirupsnipper er kjevlet ut og skåret i snipper og med en halv mandel på. Det jeg snakker om, er en deig med hakkede mandler i, som formes til tykke pølser og skjæres i skiver før steking. Veldig gode. (Oppskrift her.)

Nam - dette hørtes godt ut Oppskriften er lagret og skal helt sikkert testes

__________________
Selma og jentene (-99 og -02)
Selma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 11:57   #59
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Vi har heldigvis ingen småkaketradisjon (heldigvis fordi jeg ikke setter særlig pris på småkaker). Konfekt derimot.

Mannen og jeg har hatt et pepperkakeprosjekt hvert år. Et år laget vi oljeplattform med helikopterdekk og helikopter og seigmann i redningsbøye i vannet. Andre prosjekter har vært Oslo rådhus, Holmenkollen (med seigmann i unnarennet) og stavkirke.

Til neste jul når vi har flyttet inn i nyhuset så vurderer jeg å bli en juleskrulle så da regner jeg med at det blir laget kransekake i tillegg til konfekt.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-10-06, 12:07   #60
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bakes det syv sorter til jul?

Vi baker pepperkaker med ungene og noen venner for kosens skyld.
Jeg, mamma og min søster har en plan om å bake kromkaker og havreflan sammen, så får vi se om tiden strekker til. Gaveinnkjøpene har en tendens til å ta mye tid og det tas i siste halvdel av desember pga julelønn.
Resten av julekakene er jeg så heldig å få i bokser fra svigermor og mamma, og det holder mer enn nok. Vi er ingen store julekakespisere i familien, så det er alltid for mye igjen etterpå.
Jeg har hverken ferdighetene eller tiden til å bake 7 slag alene, det tas heller ikke omfattende julerengjøring i huset, utenom litt ekstra vanlig vask.
Men i år har vi vaskehjelp, så det er mulig vi betaler litt mer for en ordentlig omgang.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no