Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold > Økologisk og diettmat

Erstatning for fløte

Økologisk og diettmat Forum for diskusjoner om og deling av oppskrifter på diettmat og økologisk mat.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-12-12, 12:56   #1
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Tommel ned

Erstatning for fløte

Har sett litt etter fløteerstatning for melkeallergikere også ramlet jeg over Odense Erlet fløteerstatning som inneholder:

Vann, herdet vegetabilsk fett, E422, E435, E491, E464, E407, E466, E160a, salt og aroma.

Wtf?! Den inneholder ikke en enerste ting jeg vil kalle "matemne", dette er da ikke egnet til å putte i munnen i det hele tatt! Blir litt skremt og veldig provosert når jeg ser hva for slags erstatninger som tilbys allergikere. Fy og skam! Jeg får holde meg til kokosmelka mi.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 12:59   #2
arrow
Erfaren
 
arrow sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 802
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Jeg orker ikke slå opp alle de E-ene. Forhåpentligvis er de to andre vegetabilske "fløtene" bedre (husker ikke hva de heter). Den laktoseredusert fløten er ganske bra.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:02   #3
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Jeg synes egentlig soya- og havrealternativet følger hakk i hæl også, og da finnes det vel ikke noe annet? Hva bruker folk, egentlig?

Jeg bløtla mandler i natt som jeg skal lage mandelmelk av, det bør ihvertfall funke til risgrøten.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:04   #4
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg orker ikke slå opp alle de E-ene.

Skal ikke påstå at det er gift, altså. Men jeg synes ikke stabilisator og emulgator kvalifiserer til "næring". Jeg så forresten en tvilsom ingrediens i farta, karrageenan.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:07   #5
konsulenten
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Den laktoseredusert fløten er ganske bra.

Det er bra det finnes noe slikt, så har ihvertfall de med laktoseintoleranse et alternativ. Men denne er antagelig ikke egnet for dem som reagerer på proteiner i melka.

  Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:21   #6
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Vi bruker Visp fra GoGreen. Den inneholder en del rart den også, men jeg tenker "Jaja, det er ikke hver dag". Vi bruker den to ganger i året; til kaken på podens bursdag og til riskrem på julaften. Jeg orker ikke tenke så mye over hva det inneholder når det er noe som skal spises så sjelden.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:23   #7
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Fløten er laktosefritt, ikke redusert, og fungerer akkurat somvanlig fløte.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:33   #8
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Fløten er laktosefritt, ikke redusert, og fungerer akkurat somvanlig fløte.

Men funker fortsatt ikke for melkeallergikere, som reagerer på proteinet i melka. For laktoseintolerante er den genial.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 13:34   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Fløten er laktosefritt, ikke redusert, og fungerer akkurat somvanlig fløte.

Stemmer det. Det hjelper dog ikke for de som ikke tåler melkeprotein. Laktosefri betyr ikke melkefri og melkeproteinallergikere eller -intolerante blir like syke av denne fløten som av vanlig fløte.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 14:20   #10
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Jeg har ikke prøvd Erlet, men synes Alpro sin piskefløte er fantastisk og har ikke lest så mye på hva den inneholder. Spiser den uansett ikke ofte, og riskrem på julaften og bløtkake på 17.mai er must.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-12-12, 23:27   #11
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Vi bruker Vispi fra GoGreen, har i grunnen ikke lest så veldig nøye på den annet enn for å sjekke at den er ok for ene søsteren min. Det er ikke så ofte vi bruker den, så det tar vi neppe skade av. Er mye e-stoffer her og der.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-12-12, 00:13   #12
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Erstatning for fløte

Jeg er klar over det, men det er forskjell på redusert og laktosefritt.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no