Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby

Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Fritid og hobby Favner alt som har med fritid og hobby å gjøre. Reiser, sport, kosmetikk, shopping og hobbyaktiviteter.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-06-18, 09:35   #101
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

En hest fra en profesjonell oppdrette priser seg 5 til 10 ganger høyere enn en fra kjøkkenoppdrett.


Nå ser jeg for meg kjøkkenhesteoppdrett!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:36   #102
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

De har jo påstått at de avler hunder uten jaktlyst. Hvordan går det an med å krysse to jaktraser?
Er ikke hunden leken i det hele tatt? Er hunden interessert i å f eks springe etter en ball er det jo jakt instinktet som trigger løpinga etter ballen.

Det er vel relativt mange raser som markedsføres som familiehunden som løper etter en ball. Min cavalier, en rase som vel har vært skjødehund i 200 år, jager (og dreper dersom han mot formodning skulle får tak i) fugl. Han dreper også mus. Det står ikke i rasebeskrivelsen

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:41   #103
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Erica, her.

Gaia - fikk dere tilbudt kurs i klipping og pelsstell hos Drøbak? Slik at dere vet hvordan dere skal stelle hunden deres?

Vi fikk ikke tilbud om kurs, nei. Men jeg har fått masse informasjon om hvordan han må stelles, og det er en informasjonsvideo laget av hun som startet prosjektet, som viser hvordan man bør gå frem. Jeg vet veldig godt hva jeg må gjøre, og hvordan, hvis jeg vil ha en langhåret bamse. Men siden han ikke syns pelsstell er så veldig kos, og aldri har likt det, går vi for kort frisyre. Han godtar det, altså, men han koser seg ikke med det, slik som en del Cobberdogs gjør.

Vår er så absolutt leken, men han er ikke så veldig interessert i ball. Jeg kan kaste en fem-seks ganger, så er han ferdig. Han vil heller bite på en leke, enn å jage den. Og tar livet av absolutt alt av kosedyr, fordi han tygger dem i stykker. Han har lite jaktinstinkt, det eneste han trigges litt av er ender, men ikke noe mer enn at det er helt håndterbart. Dvs. at han får seg jevnlig en svømmetur, hvis vi er i andeland. Alle andre fugler er uinteressante. Vi har truffet rådyr flere ganger, og han er helt uinteressert. Hvis han virkelig skal få kose seg, så er det snuseleker han liker aller best. Og det å løpe. Når du ser to eller flere Cobberdogs som kjenner hverandre godt leke, så er det en del potefekting, litt bytting av leker og mye løping, mest ved siden av hverandre, ikke så mye jaging. Han kan fint leke med mange forskjellige hundetyper, men han koser seg litt ekstra når han får leke med andre Cobberdogs. Helten hans er en Storpuddel. Og han liker også godt å leke med vannhunder. Han bærer også på ting, men ikke så lenge av gangen. Pinner er han veldig glad i, både å hente, bære på og tygge på. Jo større pinne, jo bedre. Og mannen kan avlede ham med å knekke en kvist. Da brårsnur han og kommer løpende.


Sist redigert av Gaia : 20-06-18 kl 09:48.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:42   #104
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Men de gjør jo ingen ting med det.

Jeg sjekket random oppdrettere av flere slike raser i går og rasen beskrives, av oppdretterne, som gjennomgående friske hunder.
Det gjør cavalieren også. Det er mye fokus på utfordringen ifht hodeskallestr og hjertefeil som følger rasen. Men jeg kan ikke se at de avler for lengre snuter og mindre øyne?

Har du lest RAS for rasen? Vet du hva som utarbeides i den nye RAS som skal erstatte eksisterende som gjelder til 2019?

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 09:45   #105
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Har du lest RAS for rasen? Vet du hva som utarbeides i den nye RAS som skal erstatte eksisterende som gjelder til 2019?

Nei? Men jeg antar jeg vil bli opplyst

Men den markedsføres altså som en frisk hund. Av oppdrettere.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 10:42   #106
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Jeg registrerer at denne diskusjonen igjen er tilbake på «tenk at du snakker stygt om valpefabrikker når du åpenbart ikke bryr deg om at mopser sakte kveles til døde!»-nivå.

Det er ikke enten eller, lissom.

Dette. jeg skulle ønsker vi kunne diskutere dette på et litt mer nyansert nivå.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 10:48   #107
Albertine
Bør lage seg en tittel selv
 
Albertine sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2014
Innlegg: 3.687
Blogginnlegg: 35
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Dette. jeg skulle ønsker vi kunne diskutere dette på et litt mer nyansert nivå.

Det vil nok ikke skje når man diskuterer med en part som har bestemt seg og ikke vil endre syn.

__________________
Be kind whenever possible. It is always possible. - Dalai Lama
Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:04   #108
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Pøblis, her.

Dette. jeg skulle ønsker vi kunne diskutere dette på et litt mer nyansert nivå.



Det er jeg helt enig i.
Da er det lurt å ikke starte diskusjonen med "drit i å kjøpe en slik hund".

Jeg vil gjerne vite nøyaktig hvordan markedsføringen av cobberdog skiller seg fra andre raser. Hva som gjør det så galt?
Jeg HAR lest meg gjennom hva som står på hjemme siden og der er det mye kan/bør/opplever. Det står også at man må påregne å fortsatt bruke allergimedisin. Det står svært lite er/aldri/garanter.

De gjør rede for helseavlen på linje med andre raser. De har kjente foreldre i mange ledd. At prisen er høy betyr at det er en populær hund. Prisen på småraser (også blandinger) er svært høy.

Jeg forstår ikke hvordan dette skiller seg fra andre oppdrettere?


Dette er hentet fra en tilfeldig oppdretter av en tilfeldig rase. Som lover ikke så rent lite.

Sitat:



hundens egenskaper
hunden er først og fremst en brukshund med et helt unikt godt sammensatt spekter av intakte drifter fra sin stamfar ulven. Ikke at den er ulv – ei heller primitiv – men en meget komplett hunderase hvor de aller fleste driftsegenskapene fremdeles er inntakt sammenlignet med alle andre hunderaser. Dette gjør til at den kan brukes til hva som helst !
hund er verdens mest populære hunderase – og ikke ufortjent. Dette skyldes ene og alene dens unike allroundegenskaper og kan brukes til alt. I prinsippet skal kan en hund beskrives som ”kjeltringenes verste fiende og barnas beste venn”. Dette sier i seg selv rasens ekstreme evne til å ”sortere” riktig. Vi finner selvsagt nyanser innen rasen også, men dette er det ubestridelige utgangspunktet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:05   #109
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Jeg er nok en av de partene i diskusjonen som ikke vil endre mening.

Var inne på siden til DHH i dag og de skriver fortsatt at du får ikke en jakt eller vakt hund, du får en kompis. Ved å blande to jakthunder så elimineres ikke jaktlysta i hunden. Puddel er en av de rasene som varsler raskest av andre vakthundraser, labradoren har også mye forsvar i seg. Hvor blir da disse egenskapene av?

De skriver fortsatt at det som kjennetegner hund fra dem er at den er allergivennlig og de ikke røyter.

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:18   #110
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.448
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg er nok en av de partene i diskusjonen som ikke vil endre mening.

Var inne på siden til DHH i dag og de skriver fortsatt at du får ikke en jakt eller vakt hund, du får en kompis. Ved å blande to jakthunder så elimineres ikke jaktlysta i hunden. Puddel er en av de rasene som varsler raskest av andre vakthundraser, labradoren har også mye forsvar i seg. Hvor blir da disse egenskapene av?

De skriver fortsatt at det som kjennetegner hund fra dem er at den er allergivennlig og de ikke røyter.

Jeg antar at de går opp i røyk?
Jeg kjenner faktisk INGEN doodler, men jakt og vakt et problem?


Om allergi står det. Mener du at dette ikke stemmer?

Sitat:

Mange allergikere har god erfaring med Cobberdog når det gjelder allergiske reaksjoner. Ved å holde pelsen ren og holde børstningen av pels utendørs i pollensesong så er det gode muligheter for å kunne ha en Cobberdog i hus uten at det skal trigge allergiske reaksjoner.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:19   #111
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.063
Blogginnlegg: 260
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Hadde det ikke vært greit å ta denne diskusjonen i en egen tråd?

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:22   #112
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Jeg har lest en del rasehundbeskrivelser, og jeg syns mange er relativt nyanserte i sin fremstilling av hundene. Jeg syns ikke Drøbak er det. De skriver følgende:

Den er glad
Den elsker mennesker , og barn spesielt
Den er ikke aggressiv
Den er svært intelligent
Den er sosial
Den røyter ikke
Den er allergivennlig
Den er lærevillig
Den brukes mye som servicehund/terapihund
Den er den perfekte familiehund
Den blir gjerne med på alle familiens aktiviteter, i skog, på vann, i båt, på skitur eller på kafe, men tar også til takke med sosialt samvær

I tillegg til den kompis-uttalelsen.

De skriver som om disse hundene ikke har noen svake sider, og alle hunderaser har vel det? Jeg har vært inne på vår rase sine sider, springeren, der står beskrevet ganske riktig syns jeg. Samme med labrador sin rasebeskrivelse. Pointer like så. Cavalier King Spaniel syns jeg er like unyansert som Cobberdog-beskrivelsen, der står heller ingenting om de svake sidene.

Jeg er opptatt av dette, fordi jeg tenker at det er viktig at man selger inn en hund for det den er. De som kjøper skal få en hund som passer til sitt liv, og jeg mener at Drøbak i sin markedsføring litt feilaktig lover ut at hunden er like fornøyd uansett aktivitet, den røyter ikke og den tåles ofte av de med allergi, den er ikke aggressiv (det kan påvirkes av så mangt).

__________________
95, 99, 04

Sist redigert av Erica : 20-06-18 kl 11:33.
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:23   #113
Isprinsessen
Vinter
 
Isprinsessen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 3.807
Isprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt liktIsprinsessen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Jeg antar at de går opp i røyk?
Jeg kjenner faktisk INGEN doodler, men jakt og vakt et problem?


Om allergi står det. Mener du at dette ikke stemmer?

Det står ihvertfall på siden der det er info om DHH og ACD

  • den røyter ikke
    den er allergivennlig

Isprinsessen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:24   #114
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Isprinsessen, her.

Jeg er nok en av de partene i diskusjonen som ikke vil endre mening.

Var inne på siden til DHH i dag og de skriver fortsatt at du får ikke en jakt eller vakt hund, du får en kompis. Ved å blande to jakthunder så elimineres ikke jaktlysta i hunden. Puddel er en av de rasene som varsler raskest av andre vakthundraser, labradoren har også mye forsvar i seg. Hvor blir da disse egenskapene av?

Jeg regner med at de har bruker individer som ha lite jaktinstinkt, og som har jevnt godt gemytt. Dette er jo grunnleggende i avl på dyr, man bruker individer med de egenskapene man ønsker seg, og avler videre på dem. Her brukes altså friske, sosiale, lite aggressive individer, med lavt jaktinstinkt og jevnt over godt utviklet språk.

Cobberdogs har stort sett et tydelig og lettforståelig kroppsspråk, og de jeg kjenner leser også andre (både hunder og mennesker) bra. Vi har fått opplæring i hvordan unngå ressursforsvar, og at vi skal kjenne de dempede signalene, og ikke se på knurring som noe som utelukkende er negativt, fordi det er en del av språket. Når Salto gjesper og slikker seg rundt munnen, for å signalisere avstand, så er det veldig tydelig hva han sier.

Salto prater mye, han knurrer lite, men de situasjonene han knurrer så er det bare en lav varsellyd, og handler stort sett om noe vi tar fra ham uten å bytte. Som deler av en sjokoldemuffins. Eller at vi gjør noe han virkelig ikke vil, som å fjerne floker på brystet og magen. Men det eskalerer ikke, når han skjønner at han ikke når igjennom, og ikke har noe valg.

Han bjeffer/varsler lite, og i alle fall ikke når han har skjønt at det han syns er skummelt, faktisk ikke er skummelt. Men han prater mye, også med småbjeffing.

Og vårt individ er av det selvsikre og oppesen slaget, med høy haleføring og enda høyere selvtillit.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:25   #115
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Og jeg ser at den "reklame-blurben" står der fortsatt. Hvis man leser mer inne på sidene, og det regner jeg med en fremtidig hundeeier gjør, så nyanseres bildet. Og det nyanseres enda mer, når man er i kontakt med dem.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:37   #116
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.803
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og jeg ser at den "reklame-blurben" står der fortsatt. Hvis man leser mer inne på sidene, og det regner jeg med en fremtidig hundeeier gjør, så nyanseres bildet. Og det nyanseres enda mer, når man er i kontakt med dem.

Det har du rett i. Den "reklame-blurben" følger med der ting nyanseres også, forresten.

Jeg vet at de jeg kjenner som har cobberdog syns den er ganske aktiv. Den krever ganske mye mosjon og hjernestimuli for å være fornøyd, og det kommer ikke frem her med et ord. Derimot høres det ut som den er fornøyd bare den får være sammen med familien sin, etter min oppfatning stemmer ikke dette.

Når det er sagt - jeg passer ofte en cobberdog og jeg syns hunden er super. Den er morsom, aktiv og veldig kosete. Hos oss får den masse tur, da er den rolig og fin inne. Men hjemme er den på kjøkkenbenken og stjeler mat, den spiser på sko og den finner på "pek" hvis den ikke er stimulert nok.

__________________
95, 99, 04
Erica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 11:45   #117
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Poenget mitt er at de lover mer enn de kan holde - og at de tar seg alt for godt betalt.

Jeg sier ikke at alle andre oppdrettere har rent mel i posen. Men jeg har hatt flere hunder og brukt mye tid på å sette meg inn i rasene jeg har hatt (og valgt å ikke ha) og mener meg fullt ut kvalifisert til å mene at Drøbak lover mer enn de kan holde og at det er uetisk.
Da jeg var i kontakt med dem for 6 år siden, hevdet de at de var det eneste som avlet spesielt i forhold til allergivennlighet. Jeg trodde de hadde nyansert seg mer i ettertid enn det som enn det som fremkommer på sidene deres i dag.

Jeg mener at de (Drøbak) har hengt seg på katastrofeberetningene om den verste raseavlen og og utnyttet et moment som har oppstått på grunn av det når de hentyder til at deres avl er sunnere enn raseavl. Og det er den faktisk ikke. Du får ikke bedre individer enn foreldrene har anlegg for - uansett om foreldrene er renrasede eller ikke.

Noe av det som kjennetegner en rase er jo at den er stabil over tid og generasjoner - og der er det jo uansett et stykke igjen for cobberne er. fint at noen vil jobbe med å komme dit. Fint om de på veien dit markedsfører sannferdig og edruelig.

Igjen: Jeg mener IKKE at cobbere er dårlige hunder - jeg mener at de blir markedsført på en uetisk måte.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 12:26   #118
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.770
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Hva gjelder betaling, så tenker jeg at markedet styrer prisen. Jeg syns det er helt høl i hodet å mene noe om hvor mye disse hundene koster. Spesielt siden prisen ikke ødelegger markedet for noen. Vil man ha en Cobberdog, så koster den det den koster. Syns man det er for dyrt, så får man velge en annen hund.

Det er ingen tvil om at Cobberdogs trenger en del stimuli for å ha det bra. Og jeg syns det er synd at det underkommuniseres i det man finner av informasjon på nettet. Jeg syns de vi møtte på Drøbak var flinke til å være ærlige om hva som kreves, og jeg har inntrykk av at de mindre oppdretterne, under paraplyen, også kommuniserer at dette ikke er sofahunder. Vi fikk Cobberdog nettopp fordi vi trenger en aktiv hund, som liker å være ute på lange turer, nettopp for at det skal passe til vår livsstil. Nå som han faktisk kan trene med oss, syns jeg det er mye enklere enn når han ikke kunne trene sammen med oss. Samtidig så er det faktisk en del sofagriser blant Cobberdogsene. Jeg kjenner en som ikke vil på tur alene i marka, og en som nekter å gå ut når det regner, så de er forskjellige de også. Og vi fikk ikke velge valp, men fikk tildelt etter det oppdretter mente passet best til oss. (Og det er ingen tvil om at dette er en hund som passer til mannen min.)

Jeg er veldig ærlige på hva man må forvente hvis man skaffer en Cobberdog. Du MÅ gå på kurs (det sier de også på Drøbak), for å bli godt kjent med hunden. Og det er ikke hunden for de som ønsker seg en liten rusletur et par ganger om dagen, eller en sofagris som er fornøyd med å følge med på menneskene sine.

De er tross alt smarte hunder, og flinke til å løse problemer. Og må utfordres deretter. Et lite "pølsesøk" på plenen er ikke nok til å slite ut Salto. At han får snuse skikkelig på en 20-minutters tur er heller ikke nok. Han må få en langtur, der han får løpt fra seg, og må få jobbe med hodet, for å ha det bra. Men når han får det er han er skikkelig kosegris. Og han ER virkelig en fin familiehund.


Sist redigert av Gaia : 20-06-18 kl 12:34.
Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 13:47   #119
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Jeg tenker at prisen er uproblematisk. Så lenge man ikke selger et livsnødvendig produkt i en monopolsituasjon (brød under hungersnød), så er det virkelig ikke noe galt i å ta betalt det folk er villige til å betale. Man kan selvsagt mener at det ikke er verdt pengene, da. Omtrent som jeg tenker om Versace-produkter.

Jeg syns generelt mange oppdrettere rosemaler rasen altfor mye, og presenterer også en veldig stereotyp versjon, som om alle individer er like. Drøbak også, og både de og de andre kunne godt sluttet med det. Man har kanskje ikke det kritiske reklame-filteret på når man søker informasjon om hunden man vurderer, og det bør man.


Jeg syns det er problematisk med raseavl at det avles så sterkt på utseende (som rates i utstillinger), også når det spesifikke utseendet er det som kan gi helsetrøbbel (store øyne, lite hode, flat nese, mye hud).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-06-18, 13:52   #120
Pøblis
Panzerekstremfeminist
 
Pøblis sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 18.791
Blogginnlegg: 347
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Case 2: Ikke at vi skal ha hund, men hvis...

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Jeg tenker at prisen er uproblematisk. Så lenge man ikke selger et livsnødvendig produkt i en monopolsituasjon (brød under hungersnød), så er det virkelig ikke noe galt i å ta betalt det folk er villige til å betale. Man kan selvsagt mener at det ikke er verdt pengene, da. Omtrent som jeg tenker om Versace-produkter.

Jeg syns generelt mange oppdrettere rosemaler rasen altfor mye, og presenterer også en veldig stereotyp versjon, som om alle individer er like. Drøbak også, og både de og de andre kunne godt sluttet med det. Man har kanskje ikke det kritiske reklame-filteret på når man søker informasjon om hunden man vurderer, og det bør man.


Jeg syns det er problematisk med raseavl at det avles så sterkt på utseende (som rates i utstillinger), også når det spesifikke utseendet er det som kan gi helsetrøbbel (store øyne, lite hode, flat nese, mye hud).

Dette er jeg enig i og det er vel ingen i denne tråden som ikke synes dette er uheldig? Men mange av utseendestandardbestemmelsene handler jo om at hunden skal være sunn og frisk, riktige vinkler på ledd, klare øyne, etc.

__________________
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no