Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Garnalternativ bomullsgarn

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-17, 11:46   #1
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Kul

Garnalternativ bomullsgarn

Jeg har lyst til å strikke en genser eller kofte for sommerbruk.

Har søkt litt på garn og tror at jeg har skjønt at man kan bruke garn som har tilsvarende strikkefasthet som oppskriften. ?
Altså, holde seg til garn som har lik strikkefasthet, feks. 22m glattstrikk= 10cm i bredden.

Kan jeg da heller bruke feks Duo, Mandarin Medi eller Lerke?
Alle har samme strikkefasthet.

Om jeg kan det, så er neste spørsmål: hvordan er det å strikke mønster med bomullsgarn?
Jeg stikket en bomullsgenser i Paris da jeg var tenåring. Mener at det var rent bomullsgarn. Det var mye mønster og jeg synes ikke at jeg fikk noe flyt i garnet om dere skjønner, det ble løst og litt hullete mellom fargebyttet.

Duo har blanding av merinoull og bomull. Mandarin Medi er rent bomullsgarn og Lerke er egyptisk bomull. Hva vil det si? Er det et flottere garn?
Jeg vil ikke ha glinsende bomull, som jeg har sett i en garnbutikk når jeg spurte litt, men jeg har jo glemt hva hun sa om hvilket garn.
Det meste er litt gresk når jeg har så lite greie på dette.
Noen som kan hjelpe?

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 28-04-17 kl 19:07.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 11:31   #2
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.170
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Jeg synes det er tungt å strikke i bomullsgarn. Blandinger av ull og bomull er derimot mye enklere. Det skulle jeg ha gått for tror jeg.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 11:33   #3
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Duo er min favoritt, så jeg ville brukt det om det er mulig. Det gir veldig fint strikk, og er mykt og behagelig.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 12:07   #4
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Duo er deilig å strikke med. Jeg har strikket både genser med vanlig mønster og genser med flettemønster i det garnet, og holder på med kofte til meg selv nå.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 12:10   #5
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Lerke er ikke bare bomull, det er som Duo ca 50/50 ull/bomull.
Jeg har strikket med både Lerke og Duo og liker Lerke best.

Jeg ville også heller ha strikket med Lerke eller Duo enn med et reint bomullsgarn.

__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 12:14   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg har lyst til å strikke en genser eller kofte for sommerbruk.

Du kan også strikke for sommerbruk i tynn ull, alpakka eller blanding. Laget en veldig søt cardigan i sandnes sin mor Åse (blanding mellom bomull og ull). Dessverre ble den vasket som bomull og krympet som ull ... Den type blandinger kan være vanskelig å holde rene.

Garnet var veldig stødig (hjelper også at det er heklet og ikke strikket), men siden det var barnestørrelse skal det mindre til for at klær holder seg ok enn i voksenstørrelser.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 14:03   #7
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Jeg ser stadig flere strikker med bambusgarn. Tenkte jeg skulle prøve meg på en sommerkofte i 100% bambus. Det fremstår som et svalende garn.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 14:31   #8
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Takk for svar og tips.
Får dra til en garnbutikk og kjenne på de forskjellige nøstene. Skjønner at jeg skal holde meg unna rent bomullsgarn. Godt at jeg spurte da.

Men, kan jeg blande garntyper, bare de har samme strikkefasthet?
Jeg er også ute etter en fin grønnfarge, helst en lindegrønnfarge/dus grønnfarge til bolen om noen har tips.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-04-17, 15:19   #9
Stompa
50 &amp;amp; somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

I utgangspunktet ikke noe problem å blande garn med samme strikkefasthet, i hvert fall hvis du får den på samme pinnestørrelse. Men vær obs på at de kan oppføre seg ulikt i vask.

__________________
2001 og 2001
Stompa er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-04-17, 19:33   #10
mina
Strikker
 
mina sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sunnmøre
Innlegg: 3.216
mina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt liktmina er virkelig godt likt
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

Du kan også sjekke ut Drops Belle, det er en blanding av bomull, viskose og lin.

Jeg strikket en kjole til eldste jenta mi i fjor av dette garnet.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg IMG_0554.JPG (196,1 KB, 15 visninger)
__________________
-99 -01 -05
mina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-17, 14:44   #11
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.847
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Garnalternativ bomullsgarn

........................

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.

Sist redigert av GinaK : 28-04-17 kl 19:06.
GinaK er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no