Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-03-22, 09:11   #1
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Jeg er helt tom og fantasiløs nå. Svoger, svigerinne og niese (14) kommer på fredag, og skal overnatte. De kommer trolig litt utpå kvelden (mellom 20 og 22 en gang), og vi må ha noe mat, helst varm. Mannen er ute på et arrangement, så det er meg og mine tre tenåringer i tillegg til gjestene, dvs sju personer til sammen. Orker ikke å lage noe avansert eller veldig tidkrevende, det er sikkert en del rydding som må gjøres også, før de kommer. Men gjerne noe fredagskosemataktig.

Taco og pizza er selvsagt åpenbare alternativ, men jeg har egentlig ikke lyst på det. Men har problemer med å komme på noe annet, så jeg har store forhåpninger om tips her. De som kommer liker og tåler alt.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:11   #2
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Jeg hadde kanskje vurdert lasagne. Det er jo litt jobb, men den kan lages litt tidligere og antall personer passer fint til en diger form.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:14   #3
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.556
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Støtter forslaget om lasagne, når du ikke vil ha pizza og taco

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:17   #4
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

En annen mulighet kan feks være en pastasalat. Eller spaghetti og kjøttsaus, rett og slett.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:20   #5
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.737
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Jeg tenker og lasagne med godt brød til, lasagnen kan fint lages noen dager før, og bare varmes opp.
Evt. lage noe suppe eller lapskaus. Jeg ville nok hatt noe jeg vare kunne varme opp den kvelden.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:20   #6
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Ja, jeg har tenkt på lasagne. To av mine er bare sånn måtelig begeistret for det, men de spiser det. Kan bake foccaccia til, det er alltid populært, også hos mine. Så det er en mulighet å ha i bakhodet, men tar gjerne imot andre forslag også! Takk for tips!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:21   #7
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.514
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

En eller annen wok, kutte opp kjøtt og grønnsaker på forhånd, så er det bare å wokke det.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:22   #8
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.737
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Hvis ikke alle liker det, hadde jeg nok laget noe annet.

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:24   #9
Galathea
Bør lage seg en tittel selv
 
Galathea sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.804
Galathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smartGalathea imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Sodd! med flatbrød og ingefærøl

Galathea er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:27   #10
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

En gryterett som kan stå å småkoke lenge slik at du ikke trenger å lage mat seint på fredags kveld. F.eks. chilli con carne eller boeuf bourgogne. Det kan lages med høyrygg begge deler (de fleste chilli con carne oppskrifter har med kjøttdeig, men vi lager det med "ordentlig" kjøtt).

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:31   #11
Syrinx
koko
 
Syrinx sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Ålesund
Innlegg: 9.038
Blogginnlegg: 39
Syrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt avSyrinx har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Jeg stemmer aldri på lasagne, men det er vei ikke så relevant.

Pai, bruk ferdig paideig og fyll den med det folket liker, evt salat til

Smørekvelds, ha omelett og/eller karbonader så er det varmmat også.

Burgerbuffét, alle setter sammen sin burger selv.

__________________
Dårlige vitser har også livets rett.
Syrinx er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:35   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

En gryterett som kan stå å småkoke lenge slik at du ikke trenger å lage mat seint på fredags kveld. F.eks. chilli con carne eller boeuf bourgogne. Det kan lages med høyrygg begge deler (de fleste chilli con carne oppskrifter har med kjøttdeig, men vi lager det med "ordentlig" kjøtt).

Dette er et veldig godt forslag, og du kan også ha det i jerngryte med lokk i stekeovnen i timesvis på ca 100 grader.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:38   #13
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.038
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Gryte er et godt forslag ja. Vi lagde forresten en Biff Stroganoff på søndag som var veldig god.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:55   #14
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Selv har jeg aldri helt forstått meg på gryteretter. Altså jeg spiser det jo, men uansett varianter og hvordan det har vært tilberedt synes jeg alltid det er litt kjedelig mat, og havner bare i kategorien "greit nok på en hverdag". Verken kosemat eller festmat for min del, selv om jeg vet at det egentlig er det. Men jeg innser at jeg er litt rar der. Synes det er mer jobb enn det er verdt, så det tror jeg ikke jeg gidder. Hadde glatt gjort det hvis jeg elsket det selv, selvsagt, det er egentlig et godt forslag.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 09:57   #15
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Mine unger er ikke noe glad i gryter, ellers er jo det veldig greit. Gryter og evt lapskaus kan jo lages tidlig og bare varmes opp igjen.
Jeg hadde sikkert gått for enchiladas hos oss. Sammen med en salat, guacamole og rømme.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 10:04   #16
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.681
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Pai da?Det synes jeg er godt delvis fordi jeg spiser det så sjelden.

Selv har jeg laget en nå nylig som jeg synes er kjempegod.
https://trinesmatblogg.no/recipe/rus...astello-chili/ -salaten er og god, selv om den er enkel.

Spørsmålet er kanskje om barna liker slikt?

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 10:50   #17
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.186
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Pai er godt og enkelt, og man får kjøpt ferdig paideg innbiller jeg meg. Spaghetti carbonara er superenkelt, og kan for eksempel serveres med brød og salat til. Loaded veggie nachos er også godt, og kan lages med kjøtt om man heller vil ha det.

https://meny.no/oppskrifter/Vegetar/...veggie-nachos/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 11:05   #18
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.461
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Pai er godt ja, ungene liker det også. Men hvordan lager jeg det til så mange som sju voksne/"voksne"? To paier? Har jeg to paiformer? Og hvis jeg har det - får begge plass i ovnen samtidig?

Pasta carbonara er enkelt, og kjempegodt, men jeg synes ikke det er lett å lage til såpass mange. Det må liksom lages og serveres så kjapt, og kan ikke stå, for da blir det tykt og klissete, og det synes jeg fort det gjør hvis det er for stor porsjon også. Sikkert jeg som ikke helt har teken. Noen triks?

Enchiladas var heller ikke dumt. Burgerbuffet er også mulig, med fries i airfryeren.

Lurer på hva ungene sier hvis jeg sier vi skal kose oss med lapskaus på fredagskvelden.

__________________
µ 05 07 07

Sist redigert av My : 24-03-22 kl 11:14.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 11:11   #19
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.186
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Opprinnelig lagt inn av My, her.

Pai er godt ja, ungene liker det også. Men hvordan lager jeg det til så mange som sju voksne/"voksne"? To paier? Har jeg to paiformer? Og hvis jeg har det - får begge plass i ovnen samtidig?

Pasta carbonara er enkelt, og kjempegodt, men jeg synes ikke det er lett å lage til såpass mange. Det må liksom lages og serveres så kjapt, og kan ikke stå, for da blir det tykt og klissete, og det synes jeg fort det gjør hvis det er for stor porsjon også. Sikkert jeg som ikke helt har teken. Noen triks?

Enchiladas var heller ikke dumt.

Lurer på hva ungene sier hvis jeg sier vi skal kose oss med lapskaus på fredagskvelden.

Du kan jo steke en pai om gangen, og la den ene steke mens dere spiser den første.
Det med stor porsjon tenkte jeg ikke på, har ikke laget det selv. Men det finnes jo mange andre gode pastaretter da.

https://matpaabordet.no/2015/02/22/g...e-pastaretter/

__________________
"Beware of looking for goals: look for a way of life.
Decide how you want to live
and then see what you can do to make a living within that way of life."
- Hunter S. Thompson
frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-03-22, 11:11   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.986
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Middagsgjester fredag kveld - hva kan jeg lage?

Har du varmluftsovn, kan begge paiene stekes samtidig i hver sin "etasje". Ekstra paiform låner du av naboen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no