Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-04-13, 13:05   #1
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Jah.
Jeg får opp et par meldinger når jeg starter bilen min. Jeg kan ikke et ord tysk. Jeg har selvfølgelig prøvd meg på google translate, men ikke uventet får jeg ikke helt tak i sammenhengen.

Jeg får først opp en melding som sier: "Bitte gurt anlegen!"
Også kommer det en som sier "Service jetzt." Jeg har feil med ei lampe, og det vet jeg. Nå var det visst litt jobb å få gjort noe med det, så det tas til uken når jeg er på ferie. Han hadde ikke tid nå. Kan denne siste meldingen indikere at det er lampen som er feil, eller bør jeg være bekymret for om det er noe mer feil?

Lampen for pærefeil lyser. Ingen andre pærer lyser.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 13:43   #2
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.130
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Rusten tyskstudent her. Den første tror jeg betyr at du må ta på bilbelte. Den andre betyr 'Service, nå!'

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 15:28   #3
Høst
Ad astra
 
Høst sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.497
Blogginnlegg: 334
Høst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner tilHøst er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Enig med førstevoterende (og med min veldig-god-i-tysk-samboer)

"Vær så snill å feste belte" og "Service nå"

__________________
Høst(Vesla 2002, Junior 2010, Knøttet 2015)

Though my soul may set in darkness, it will rise in perfect light; I have loved the stars too truly to be fearful of the night.

Høst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 16:36   #4
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Ah. Takk!
Service nå var jeg litt inne på ja. Men tror vi at det har med lyset å gjøre? Eller tror vi at det er noe dyrere det kan være snakk om? :innser at jeg har svært lite greie på bil:

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 16:37   #5
slaraffen
litt gøy på håret
 
slaraffen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Innlegg: 1.736
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Service nå kan like gjerne ha med kilometerstanden å gjøre. Vår bil vil ha service etter så og så mange kilometer.

__________________
I am a Bear of Very Little Brain, and long words bother me. - A.A. Milne
slaraffen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 16:43   #6
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

På mange biler får man beskjed om at man trenger service for bagateller som ødelagte lyspærer, for lite spylervæske osv, så det er vel omtrent helt umulig å forutsi hvorfor du får denne beskjeden. Jeg ville antatt at det har noe med lyset siden du vet du har en feil der.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 16:44   #7
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Vår bil blir innstilt på hver service til å si ifra når den skal på service neste gang.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 19:03   #8
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Opprinnelig lagt inn av slaraffen, her.

Service nå kan like gjerne ha med kilometerstanden å gjøre. Vår bil vil ha service etter så og så mange kilometer.

Det vil vår tyske bil også.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 20:32   #9
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Tyskeren vår snakker riktignok Norsk, men den sier fra om service etter kilometerstand.

Varselet på lys betyr nok at en lyspære er gåen.

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 22:19   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Hvis det er VAG (VW/Skoda/Audi m.fl.) det er snakk om, så er det normalt ganske enkelt å stille bilen over på norsk - eller i hvert fall engelsk. På mange modeller holdes ned-knappen på armen for bl.a. styring av vindusvisere inne i noen sekunder, og det vil komme opp en meny i kjørecomputeren. Her er det et valg for å endre språk på alt (morsomt å gjøre på andres biler... ;-) ).

"Service nå" antyder normalt helt vanlig service. Service her er som noen sier basert på et vist antall kilometer, men det kan også være basert på tiden siden forrige service. Elektronikken overvåker hvordan bilen benyttes, og vil også kunne be om at service tas oftere enn intervallene - f.eks. ikke uvanlig for biler med mye småkjøring.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 22:40   #11
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Endre språk ja. Det hadde ikke vært dumt. Det er bare det at instruksjonsboken er på tysk også.

Lyspæra er gåen ja. Eller hele den holderen må visst byttes. Den har jeg kjøpt ny, men for å få byttet den måtte vist lykta helt ut. Og for å få ut lykta måtte visst fangeren av. Så da ok det litt mer enn fem minutter, og han hadde ikke tid før til uken. Det er forøvrig en VW golf cross. Og jeg har hatt den i ca to uker.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 23:05   #12
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Jo, men man får endret språket uten instruksjonsboka - nå vet du hvor du skal trykke for å komme til menyen i hvert fall Får å bevege seg i menyen bruker man opp/ned-knappen på siden av hendelen til vindusviskerne, samt at det er vel knappen under som benyttes for å gjøre valg (den knappen er vel merket "reset"). På bilen med knapper på rattet er det muligens at kjørecomputerknappene er der.

Vet ikke om denne menyen egentlig er nevnt i instruksjonsboken. Er en del andre valg der også som man kan gjøre - hva kan være litt avhengig av utstyret på bilen, men en del funksjoner kan slås av og på

Hele "holderen"? Det er langt fra uvanlig at det er noe herk å skifte pære på mange biler med Xenon. Har en VW Touran der jeg måtte gjøre denne operasjonen i fjor. Tar et par timer hvis man aldri har gjort det før (og ved hjelp av tysk reperasjonsmanual funnet på internett...). Men hva menes med holderen - noe i selve lykta da som er ødelagt på et vis. I tillegg til pæra kan det i en del tilfeller være at "ballast" må skiftes - et elektronisk komponent som sitter bak pæra.

Ellers er Xenon-pærene dekket av fem års reklamasjonsrett, med mindre man ikke ser på det som slitasje pga. lang kilometerstand for bilen. For min del tok det 6 år før første pærebytte. Ballast går naturligvis også på garanti/reklamasjonsrett.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 23:11   #13
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Tja, hvordan skal jeg forklare dette da.
Det holdt ikke med å skifte pæra. Når du tar ut pæra for å skifte, så sitter den i en holder. Med noen "elektroniske komponenter" på hver side. Her var det noe plastikk greier som var ødelagt. Så pæra fikk ikke kontakt. Den ville ikke lyse når den ble skrudd til. Så jeg måtte kjøpe et kit for å bytte.

Jeg trodde det skulle bli grei skuring. Bare skru ut den dingsen, bytte den og inn med ny pære. Men det var visst ikke så enkelt nei. Det fulgte med en hel del i det kitet. Noe ledningsgreier og ja.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 23:18   #14
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Ok, så det er ikke Xenon, men halogen, og noe ble ødelagt i forbindelse med skifte av pære? Eller kan det være ettermontert Xenon på bilen i form av et "kit"? (som da gjerne normalt vil tilsi at lysene er ulovlige).

Uoriginale Xenon vil normalt sett ikke gå gjennom EU-kontroll. Skal bilen ha Xenon, skal det være automatisk justering av lysene - noe man ikke får med disse oppgraderingskit-ene og noe som krever sensorer som justeringen er basert på.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-13, 23:21   #15
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Nei, ikke xenon lys. Og noe er ødelagt ja. :enkel:
Må skifte den "tingen" som pæra sitter fast i når man skal skru den inn i lampa(?).

Oh my! Jeg er elendig på bilspråk merker jeg.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-13, 20:43   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hjelp. Servicemeldinger i tysk bil

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Nei, ikke xenon lys. Og noe er ødelagt ja. :enkel:
Må skifte den "tingen" som pæra sitter fast i når man skal skru den inn i lampa(?).

Oh my! Jeg er elendig på bilspråk merker jeg.

Ikke sikker på hvordan konstruksjonen er her. Normalt sett er Golf med vanlige halogenlykter svært enkle å skifte pærene i, men er vel ikke usannsynlig at lykta må ut hvis en del av lykta må erstattes. Tenkte det var Xenon pga. støtfanger må av og lykta ut etc.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no