Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

El-bil for dummies

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-09-12, 12:00   #1
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

El-bil for dummies

Jeg leser med gru at Ruter har tenkt å legge ned ekspressbussen her jeg bor, noe som vil gjøre det til et sant helvete for meg å komme meg på jobb. Så jeg tror rett og slett at jeg må kjøpe meg bil. Og da vil jeg helst ha el-bil, både for miljøets skyld og for at jeg skal kunne suse avgårde i kollektivfeltet.

Men, hvilke el-biler finnes? Hva koster de? Hva er pro og con med de ulike merkene? Og hva er pro og con med el-bil generelt?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:03   #2
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg synes denne ser så fin ut. Men jeg vet ikke noe om den sånn utover det.



Her er en test da.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:04   #3
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Hvilken prisnivå ser du for deg da?

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:06   #4
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Citroen.



http://www.finn.no/finn/car/used/vie...nkode=37326207

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:08   #5
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg har kjørt Nissan Leaf endel, og anbefaler den. Hvis vi skulle hatt to biler hadde jeg kjøpt en sånn.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:13   #6
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Nissan leaf er hakket dyrere enn Peugeot, Citroen og Mitsubishi. De tre siste er egentlig make.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:23   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.869
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Leaf ser i alle fall ok ut. Mange av de andre er stygge. Tesla er jo dritkul, men svindyr.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:23   #8
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.764
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Opprinnelig lagt inn av Nessie, her.

Hvilken prisnivå ser du for deg da?

I nedre sjikt, vil jeg tro. :fattiglus:

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:31   #9
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg har kjørt Buddy i 2,5 år og elsker den. I løpet av høsten skal jeg bytte den ut, men det er på grunn av størrelse, ikke fordi jeg ikke liker den.

Fordeler med Buddy: rimelig i innkjøp sammenlignet med de andre (jeg kjøpte ny Buddy i 2009 for rett under 100 000), bitteliten og dermed enkel å parkere og manøvrere. Det er alltid plass til en Buddy! Jeg sparte 1,5 time på kollektivtrafikk hver dag på å kjøre elbil hjemmefra og til kontoret i Bærum i de to årene jeg jobbet der (rett ved der du bor).

Generelt er elbil genialt som pendlerbil i stor-Oslo fordi man kan kjøre i kollektivfeltet, gratis lading både på kommunale plasser og på veldig mange private plasser. De fleste arbeidsgivere som har parkeringsmuligheter er villige til å gi deg gratis parkering fordi elbil er positiv miljøprofil for de. Nå har det etterhvert blitt såpass mange elbiler at gratis parkering i Oslo sentrum kan være et problem med mindre du er tidlig ute om morgenen (før 8:30) eller at du velger en av de store p-plassene (Aker Brygge har to STORE elbil p-plasser med plass til over 50 biler hver).

Av månedlige kostnader har jeg 370 kroner i forsikring. That's it. Jeg kjøpte som sagt bilen ny, men de fleste elbiler er forholdsvis nye uansett. Jeg har hatt den på verksted to ganger (ca 500 kr hver gang) for småjusteringer. Om jeg beholder min bil må jeg bytte batterier i løpet av vinteren, det vil komme på ca 25000.

Ulempen med Buddyen er at den blir kald om vinteren, selv med eget dieselvarmeranlegg. På de kaldeste dagene, når det er under 17-18 kalde, så lar jeg bilen stå og kjører kollektivt. Det problemet tror jeg ikke gjelder for de større elbilene, i hvert fall ikke i like stor grad. Den bruker også mer batterikraft når det er kaldt enn når det er varmt, så kjøreradiusen per lading blir mindre.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:33   #10
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Reva og Buddy er elbilene som er rimeligst i innkjøp.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:34   #11
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Ulempen med de el-bilene jeg nevnte over er at varmen kommer i fra batteripakken, men vet ikke om det er mulig å installere en slags webasto eller noe i de, om rekkevidden er et problem.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:45   #12
Acsa
Audacious
 
Acsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The immoral high ground
Innlegg: 8.242
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Det er ganske billig å kjøpe en gammel Peugeot 106E, men det er selvfølgelig umulig å vite hvor lang tid det tar før den dør, så klart.

__________________
2001&2005
Acsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:45   #13
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Å kjøre elbil er ganske annerledes fra å kjøre en vanlig bil, så jeg vil anbefale deg å prøve. Det er ikke slik at man kan google seg til hvilken som passer best eller ikke, men for å dele det inn litt "grovt" så er Buddyen og Reva de enkleste, de kjennes litt som en innebygd moped i starten. Mitsubishi, Peugeot og Citroen trioen er veldig like, og er litt mer "bilfølelse" mens Nissan Leaf er som å kjøre en vanlig bil.

Om du har lyst til å prøve Buddy en dag så sier du bare fra, jeg er i Oslo sentrum hver dag og kan gjerne ta en lunchrunde!

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:46   #14
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.475
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg tenkte også at Buddy ville være perfekt for Divine, Palmens lille tyttebær er jo helt genial. Ikke samme rekkevidde som de moderne fireseters elbilene, men adskillig billigere og nettene og perfekt som pendlerbil.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:46   #15
Palmen
Trøtt
 
Palmen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.228
Blogginnlegg: 178
Palmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtidPalmen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Den Acsa nevner er ikke et dårlig alternativ. De er gode biler, og bra innkjøpspris på de. Om du får med nye batterier (dette kan testes hos en forhandler) så får du mye for pengene.

__________________
2006 - 2012 - 2012
Palmen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 12:57   #16
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: El-bil for dummies

Miljøalibiet til elbilen blir tynnere og tynnere: http://www.nettavisen.no/motor/article3473708.ece

De fleste som velger elbil gjør det av de praktiske i henhold til kollektivfelt og parkering. Samtidig er det for mange en mer lønnsom firmabildeal, spesielt når det ikke er snakk om å ha bilen lenge nok til at batteriservice/utbytting.

Jeg vet ikke om ting har endret seg med iMev, men i starten var den ikke tilgjengelig med tilleggsvarmer. Dvs. at hvis den skal varmes elektrisk på vinteren, så tar det ytterligere en del av rekkevidden - som allerede blir en del redusert på kalde dager.

Ettermontering av webasto/eber-tilleggsvarmer koster raskt 25 000 kr. Det sies imidlertid at man kan fordoble rekkevidden vinterstid under en del forutsetninger.

På iMev kunne man tidligere sette varme på bilen mens den stod til lading. Denne funksjonaliteten er nå tatt bort slik jeg har forstått det. Forhåndsvarme på batteriene gir også bedre rekkevidde.

På f.eks. Leaf er vel standard lading at den lades til 80 % kapasitet. Gjelder flere elbiler at de ikke lader opp til 100 % automatisk. Dette er for å skåne batteriene. De må gjerne velge at de skal lades til 100 prosent for å få bedre rekkevidde, men det er ikke anbefalt at man gjør dette for ofte.

Hvor lang rekkevidde er du avhengig av og hvordan er lademulighetene på jobb? Helst bør man vel ha installert "ladestasjon" hjemme og helst bare bruke vanlig stikkontakt for "nødladinger". Med ladestasjonen får man også hurtiglading. Minimum trenger man en vanlig kurs med 16A, selv om 10A vel i teorien skal gå, men ikke anbefalt.

Elbil bør bør man kjøpe nytt eller lettere brukt - vitkgi å gjennomføre servicene og anbefalingene for håndtering av batteriene. Ville kvittet meg med bilen før garantien på batteriene var ute. Men husk også at kapasitetsreduksjon etter hvert er vanlig. REkkevidden man trenger må sees opp i mot rekkevidden bilen vil ha på vinteren med varme påslått og at man må legge inn en litt solid faktor for at batteriet etter hvert blir dårligere.

Det man evt. føler at man sparer på å slitte bensinkostnader osv. bør evt. settes av til evt. kjøp av nytt batteri etter hvert.

Leaf framstår mer som "mer vanlig bil" enn iMev og dens like fra PSA. Vintermessig er iMev bakhjulstrekk, mens Leaf er forhjulstrekk....

Ellers er det ikke å komme utenom at mange elbiler blir små biler, og da hvordan de sikkerhetsmessig er. Selv om kollisjonstester som f.eks. EuroNCAP kan vise ok resultater skal man fortsatt huske at karakteren der er gitt opp i mot biler i samme klasse. Leaf blir her mer i vektklasse med en vanlig mellomklassebil så vidt jeg husker, mens iMev er en del hundre kilo lettere.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:03   #17
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Linken som mrc viser til er ikke uten feil. I Norge har det de siste årene vært en netto eksport av kraft, så å sammenligne med kullkraft blir bare søkt.
Dessuten vil det hjelpe vanvittig på den lokale forurensingen.

annemede er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:15   #18
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: El-bil for dummies

Jeg kjører rundt i en Think City 2010 modell og er superfornøyd!

Jeg kjører minst 8 mil i den hver dag. T/R jobb. Pluss kjøring til trening, butikk etc. Lader i all hovedsak kun på jobb. Merk at det finnes forskjellige batterier. De såkalte sebra batteriene trenger at bilen står til lading til en hver tid. Aller helst i hvertfall. Vårt batteri trenger ikke det, så jeg lader helst på jobb.

Vi har ikke egen ladestasjon hjemme, kun 10A sikring. Den ryker om jeg prøver meg på hurtiglading. :erfart:
Fordelene økonomisk er jo mange. Ikke så innmari dyr i innkjøp, kr 405,- i årsavgift, gratis bom og endel gratis ladeplasser rundt om. Du slipper oljeskift og sånne dyre servicer. Men du ryker på endel tusenlapper om batteriet skulle gå dukken da.

Jeg bilen min, og synes den er fantastisk å kjøre. Kjapp og lett å kjøre.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:22   #19
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: El-bil for dummies

Cicero har svart på uttalelsene fra SSB-fyren. http://www.cicero.uio.no/sporsmal/detail.aspx?faqid=248

Jeg er enig med Annemede. Det er fullstendig søkt å sammenligne med kullkraft, særlig siden vi har et felles nordisk (ikke europeisk) strømmarket, og nye kullkraftverk i europa jobber mot CO2-rensing. Det vil man aldri få fra hver enkelt bil.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-12, 13:27   #20
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: El-bil for dummies

Her er min!

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no