Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hobbes' bilkjøpetråd

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-13, 11:13   #1
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hobbes' bilkjøpetråd

Vi skal kjøpe bil. Har hatt et par tråder ute tidligere. I dag skal vi se på Volkswagen Touran 2010-modell, har gått 60.000 km. Vi skal ta med bilseter og teste. Fordelen her er at de kan ta den gamle bilen vår i innbytte. Men vi er helt grønne på bilkjøp. Så her kommer alle spørsmålene mine.

Noen som kan dele erfaringer? Er Touran et stort JA eller et stort NEI? Er det pengesluk? Mye reparasjoner i løpet av et år?

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:24   #2
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Alle bilforhandlere tar inn den gamle bilen din i innbytte altså. Hvis den ikke er steingammel da.. men du får lite igjen for den i innbytte. Så om du har ork så er det aller best å selge den privat.
Og så kan du alltids prute endel på bilkjøpet ditt. De har mye å gå på.

Ang reparasjoner så skal det normalt sett ikke komme på noe reparasjoner på en såpass ny bil. Kun følge servicer som er omtrent en gang i året. Og det er jo dyrt nok det. EU kontroll er første gang etter 4 år, så hvert 2.år.

Jeg synes Touran er fin å se på. Aner ikke noe om den altså. Vil du ha den pga 7 seter?
HAr lest noe om at den kan virke stiv å kjøre. Så om dere er høye så kanskje den ikke er den beste å kjøre langt med??

Vi holder oss til Ford siden broren min jobber i bransjen og jeg får svært gode rabatter og litt spesialbehandling via han.
Lykke til med bilkjøp.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:35   #3
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Den har vel ikke full setebredde i 2.seterad? Dvs at alle setene er like brede? Personlig synes vi det var et must, da et smalere sete i midten på langt nær er optimalt for noen.

Vi fikk mye mer igjen for å selge bilen vår privat, enn ved innbytte.

Vi har heller ikke mye peil på bil, men vi leste mye i forkant om de ulike bilene vi vurderte Og ikke minst prøvekjørte flere forksjellige. Viktig siden vi egentlig ikke har så peil

Lykke til!

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:42   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Det har nettopp vært tråder her hvor en del deler sine erfaringer med Touran. Vi snakker om tråder som vel knapt er et par uker gamle. Tror ellers du finner mye her med å ta et lite søk.

Vår erfaring som Touran-eiere i syv år nå har vært gode.

når det ellers gjelder kjøp nå kan det være at man bør se på 2011-årgang, hvor 1.6TDI-motoren erstattet 1.9TDI-motoren. Er da litt mindre motorstøy. Ellers har man jo 2.0TDI-motoren som er kraftigere, som vel alt fra 2010 kom som Common Rail i stedet for pumpedyse, og dermed har litt lavere støy/vibrasjon og tildels litt "penere" uttakt av effekten.

For 2011-modellen kom også oppdatert design og en del oppgraderinger ellers. Det fører nok kanskje til at forskjellen mellom 2010-modell og 2011-modell er ganske stor prismessig muligens...

Bemerk ellers at Bluemotion-utgavene gjerne kan være litt mer begrenste utstyrsmessig så vidt jeg husker, samt gjerne har blitt levert med dekk som har lavere rullemotstand, men mer støy. Husker ikke når det gjelder Touran, men en del andre Vw-modeller har som Bluemotion vært litt stivere og med lavere bakkeklaring enn standardmodellene.

De praktiske besparelsene drivstoffmessig med Bluemotion-utgavene er ganske så minimale.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:46   #5
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Vi har en veldig godt brukt 2002-modell Skoda fra før, så vi vil uansett ikke sitte igjen med mye etter privat salg heller.

Vi skal visst se på en S-Max også i dag.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:47   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

De nye Touran-ene har tre like brede seter, i hvert fall, og jeg har forstått her inne at de er store nok for barneseter. Jeg syns setene er smale, og ikke brede nok for tre voksne eller ungdommer ved siden av hverandre.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:51   #7
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Jeg synes Touran er fin å se på. Aner ikke noe om den altså. Vil du ha den pga 7 seter?
HAr lest noe om at den kan virke stiv å kjøre. Så om dere er høye så kanskje den ikke er den beste å kjøre langt med??

Vi holder oss til Ford siden broren min jobber i bransjen og jeg får svært gode rabatter og litt spesialbehandling via han.
Lykke til med bilkjøp.

Anbefaler ikke at man kjøper den med sportsunderstell. Er stiv nok i vanlig utgave. Her er den nok egentlig ganske så sammenlignbar med Ford, som også har noe stivere oppsett enn japanerne og franskmennene... Ser man på kjøreegenskapstestene, f.eks. unnemanøvre, har Touran og f.eks. S-Max også ligget ganske likt, og der dratt noe fordel av det noe stivere oppsettet - spesielt når det er litt last i bilen.

At bilen ser stiv er en fordel når man skal kjøre langt. Det handler heller om at komfortet kan være litt redusert i bygater - f.eks. over fartshumper, på brostein etc. Er man på svingete veier i litt høyere hastighet får man ikke krengingen som i noen biler omså kan gjøre at man blir lettere bilsyke i baksetet etc. Så at den er stivere handler i liten grad om komfort langs landeveien når man kjører langt, det er mer noe som kan gi et utslag i "lokaltrafikken". Personlig ser jeg ikke noe problem her med bilen.

Det man ellers kan merke seg når det gjelder fartshumper, er at bilen her gjerne kan klare det bedre enn en del av konkurrentene som har såpass lavt og lavt overheng foran at de skraper nedi. Har et par fartshumper like ved her vi bor, og det er mangt en Peugeot og Mazda som har fått "vondt i haka" selv om farten har vært under fartsgrensa...

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 11:54   #8
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

De nye Touran-ene har tre like brede seter, i hvert fall, og jeg har forstått her inne at de er store nok for barneseter. Jeg syns setene er smale, og ikke brede nok for tre voksne eller ungdommer ved siden av hverandre.

Setet i midten er fortsatt litt smalere enn de på siden så vidt jeg husker. Tror ikke dette er endret. Men det er likevel et "fullverdig" sete med god komfort.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 12:01   #9
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.

Den har vel ikke full setebredde i 2.seterad? Dvs at alle setene er like brede? Personlig synes vi det var et must, da et smalere sete i midten på langt nær er optimalt for noen.
Lykke til!

Nå er nettopp dette gått igjennom en del i en annen tråd nylig.

Midtsetet er litt smalere, men ikke mye. Har sittet litt på tur mellom to barnestoler i baksetet i midten og synes det har vært helt greit. Liker at seteryggene bak også kan justeres, selv om sikkerhetsnettingen er på plass.

Det er stor forskjell mellom midtsetet i Touran, selv om det ikke er så bredt som sidesetene, og biler som Ford B-Max/C-Max, Mazda 5 m.fl. hvor det egentlig ikke er et eget sete.

Per i dag har vi tre beltestoler i baksetet (Römer Kid så vidt jeg husker) og det er plass nok mellom setene til at det er enkelt å få festet beltene. Setene står heller ikke helt inn i dørene.

Sikkerhetsnettingen er noe man absolutt bør ha. Om det ikke følger med, kan den kjøres som tilleggsutstyr til Touran for et par tusen. Kan også monteres bak forsetene om man skal laste større ting med baksetene nedlagt.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 12:22   #10
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Jeg er en ganske smal dame, er det jeg som er helt rar og plasskrevende når jeg syns Touransetene blir for smale, hvis man skal sitte tre stykker skulder-ved-skulder? Skuldrene mine er SMALE, men gikk likevel utover setets bredde.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 17:54   #11
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Vi hadde 3 barneseter i Touran uten problemer, derav 2 bakovervendte.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 17:59   #12
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Det ble plutselig en S-Max på oss. Vi fikk plass til bilsetene i Touranen, men det ble litt knapt med plass baki.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-13, 18:06   #13
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Opprinnelig lagt inn av Hobbes, her.

Det ble plutselig en S-Max på oss. Vi fikk plass til bilsetene i Touranen, men det ble litt knapt med plass baki.

Vi kjører også S-max! Den er super.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:04   #14
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.138
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Vi hadde 3 barneseter i Touran uten problemer, derav 2 bakovervendte.

Jepp, det er visst konsensus på at den er veldig barnesetevennlig, men videre voksenvennlig syns jeg ikke plassen var.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:10   #15
GinaK
Tja...
 
GinaK sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 15.853
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Grattis med ny bil.

__________________
Gina og gutta, 2001 og 2005
Jeg eldes ikke - jeg mørner.
GinaK er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 10:28   #16
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!
 
IzziCreo sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Innlegg: 12.938
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Grattis med ny bil

__________________
For every shadow, no matter how deep, is threatened by morning light.
Isabel/Izzi Creo
IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 12:31   #17
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Takk.

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 12:44   #18
Hobbes
Snikende tiger
 
Hobbes sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.015
Blogginnlegg: 232
Hobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smartHobbes imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Hehe, godt å få det bekreftet i etterkant, Sonja S. Jeg er nok litt preget av en venninne som har en skikkelig mandags-Touran også... Jeg gleder meg veldig til vi får ny bil, og gleder meg ikke så veldig til å sette i gang salg av gammel bil...

__________________
Chocolate is the answer. Who cares what the question is.
Hobbes er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-13, 13:35   #19
emin
Engel med shit på vingene
 
emin sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
Innlegg: 4.290
emin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smartemin imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hobbes' bilkjøpetråd

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Vi kjører også S-max! Den er super.

Signerer! Himla god plass i midten på 2.seterad selv om vi har to seter på sidene som er festet med isofix, og veldig behagelige forseter med god støtte. Gode kjøreegenskaper og ligger godt på veien.

__________________
-01 -07 og Minstemor -10

Stolt bilsikringsfanatiker
emin er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no