Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-08-07, 17:40   #61
amo
Bør lage seg en tittel selv
 
amo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.506
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Misteri, her.

Ja i min bil har alle riktige seter etter størrelse.

Hvor store må de forresten være når de kun kan bruke pute? Mellomste på fire år har sete med rygg, mens åtteåringen har pute. Frøkna på to år sitter fortsatt bakovervendt.

"En gang for lenge siden mener jeg det var vanlig å gå over til pute i 4 års alderen.Storesøs fikk pute da. Om det var et påbud eller anbefaling, det vet jeg ikke.

Egentlig ikke svar på det du spør om da....

__________________
De tre håpefulle

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 17:56   #62
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.204
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Ja, det er de. De tre eldste er godt over på voksen-sele alle tre, og femåringen har sete som kan brukes lenge ennå.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-08-07, 21:32   #63
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av marikken, her.

Men hadde du spurt samme spørsmål i barnehagen, hadde det vært mye ymse svar tror jeg. Jeg blir sjokkert nesten daglig over hvordan folk sikrer barna sine.

Her er det også mye dårlig sikring. For en eller to uker siden så jeg en mor komme i bil med sin datter totalt usikret. Ikke sete av noe slag og heller ikke sele.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 17:52   #64
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Jeg har hatt noen ganske ille observasjoner i bhg. Blant annet de som konsekvent kjørte med den lille gutten på fanget i forsetet, ingen sikring. Og da var han rundt 1 års alder, siste gang jeg så det var han rundt 3 år. Det er hårreisende. Jeg har sagt fra til bhg. personalet, de har tatt det opp med foreldrene mange ganger. Vi har hatt foreldremøter som går på bilsikring, og politiet har hatt kontroller i nærområdet (aner ikke om de ble tatt). Men de har altså fortsatt med dette.

Jeg har også sett en i bhg. som ved flere anledninger har latt guttungen på 2 år sitte i forsetet med bare den vanlige selen også har barnesetet stått til pynt i baksetet. Helt ufattelig.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:26   #65
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Aminta: De foreldrene burde sett


(Kilde: youtube.com)

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:12   #66
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Jeg ble glad for den linken, nå kan jeg nekte barna mine å sitte i veteranbilen til svigers. (Den er det ikke belte i.)

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:20   #67
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Takk for link, *HH*.

Jeg leste dette i motor, men har ikke funnet det igjen siden og i tillegg sett flere med barn fremme, så jeg var på nippen til å tro jeg husket feil. (Ja, for det ville vært nesten like ille å ta feil som å sikre ungene sine feil. )

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:28   #68
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Jeg ble glad for den linken, nå kan jeg nekte barna mine å sitte i veteranbilen til svigers. (Den er det ikke belte i.)

Hvor gamle er barna forresten? Er de under tre år har de uansett ikke lov til å sitte på i en veteranbil. Er de eldre finnes det(dessverre) ingen lov mot det i alle fall.

Litt til:

Sitat:

Barn over tre år, men som er under 150 centimeter høye, er det heller ikke lov å transportere i forsete der det ikke er bilbelter.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.

Sist redigert av *HH* : 21-08-07 kl 21:30. Årsak: Lagt til litt
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:50   #69
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Hvor gamle er barna forresten? Er de under tre år har de uansett ikke lov til å sitte på i en veteranbil. Er de eldre finnes det(dessverre) ingen lov mot det i alle fall.

Litt til:

De er under 3 år.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:48   #70
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

De er lovlig sikret begge to.

Mange i vår barnehage har forresten veldig kort vei til bhg, fordi det ligger et stort terrasseblokkanlegg bare 50 m fra bhg. Det er bokstavelig talt rundt svingen, 30 sone, én liten sidevei. Så jeg ser jo at mange (inklusive meg) ikke er SÅ nøye med å übersikre dem til/fra bhg.

Mine sitter begge i stolene sine med belte på, men jeg må innrømme at jeg IKKE sjekker at de er korrekt strammet og høyderegulert hver gang!

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 00:36   #71
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Aminta: De foreldrene burde sett


(Kilde: youtube.com)

Takk for link!
*planlegger å ta med Macen på foreldremøtet nå snart og få denne mf. på lerret*

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:04   #72
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.


Mange i vår barnehage har forresten veldig kort vei til bhg, fordi det ligger et stort terrasseblokkanlegg bare 50 m fra bhg. Det er bokstavelig talt rundt svingen, 30 sone, én liten sidevei. Så jeg ser jo at mange (inklusive meg) ikke er SÅ nøye med å übersikre dem til/fra bhg.

Mine sitter begge i stolene sine med belte på, men jeg må innrømme at jeg IKKE sjekker at de er korrekt strammet og høyderegulert hver gang!

Det syntes jeg er sløvt, et flertall ulykker skjer i tettbygdestrøk, på korte turer og på landevei.

Jeg snakket med en i min familie her om dagen om bilsikring, han fortalte om en mor som var ute på en kort tur med barnet sitt. De skulle bare kjøre et lite stykke og barnet var usikret i forsete. De kjørte på noe ved et uhell, ingen alvorlig kollisjon, men airbagen løste ute ved en feil og drepte barnet.


Denne tråden av Autofil kan jo være verdt å ta en titt på:Dypstudie av trafikkulykker

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 08:29   #73
Aminta
ƒœß†˙*∂ü*∂醆é?
 
Aminta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 5.905
Aminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt liktAminta er virkelig godt likt
Standard

Re: Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Det syntes jeg er sløvt, et flertall ulykker skjer i tettbygdestrøk, på korte turer og på landevei.

Det må jeg si meg enig i.
Det kommer ikke bare ann på egne kjøreegenskaper heller, eller at man selv overholder farten, det kan komme en tulling i 120 og meie bilen rett ned også.
Jeg har nemlig hørt det noen ganger at "neimen, jeg kjører jo bare sakte og forsiktig" men det har ikke noe å si, i grunn.
Jeg klarer virkelig ikke å fatte at det skal være så vanskelig å sikre barna sine riktig, og når man han kunnskapen, så er man sløv med det. Nei, det skjønner jeg faktisk ikke at noen er villig til å ta sjansen på.

Og tusen takk for denne linken; http://www.nybaktmamma.com/plassen/s...d.php?t=535834
Glimrende å vise besteforeldre, venninner og andre forståsegpåere som ikke skjønner greia med bakovervendt.

Aminta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 21:28   #74
Miss Norway
Kidding, right?
 
Miss Norway sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 12.630
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

De skulle bare kjøre et lite stykke og barnet var usikret i forsete. De kjørte på noe ved et uhell, ingen alvorlig kollisjon, men airbagen løste ute ved en feil og drepte barnet.

Ja, men det er jo ingen lavrisikosituasjon egentlig. Airbagen er jo nærmest for en liten bombe å regne, og ingen vil vel med vitende og vilje plassere ungene inntil en bombe? Airbager kan jo utløses ved minimale sammenstøt fordi de kan være feilstilt. ELLER til og med utløses spontant. You never know.

Jeg kunne mot dette før, men det var pga dumskap og uvitenhet. Den gamle bilen hadde ikke airbag foran, mens den etter det var "avslått". Men det betyr jo ingen ting. Etter å ha blitt opplyst om airbag-tekniske detaljer får ungene ikke lenger sitte foran. Uansett. Man lærer så lenge man lever. *innrømmer*

__________________
I'm on a seafood diet. Everytime I see food, I eat.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 23:49   #75
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Kan det tenkes at noen foreldre leste siste del av når man skal bruke bilbelte?

Sitat:

Påbudet om bruk av bilbelte og annet sikringsutstyr gjelder likevel ikke:
a)når kjøretøyet står stille,
b)under rygging,
c)under kjøring i garasje, på parkeringsplass, bensinstasjon, verkstedområde eller lignende avgrenset område,
d)under kjøring i lav hastighet der vedkommende med korte mellomrom må forlate sin plass, så som under utdeling av post eller aviser, eller ved renovasjonsarbeid eller lignende,
e)når vedkommende har med legeerklæring som fritar fra å bruke bilbelte,
f)for drosjesjåfør i tjeneste,
g)for ledsager ved øvelseskjøring og førerprøve i klassene C, C1, D, D1, CE, C1E, DE og D1E der ledsager i bilbelte ikke rekker fram til rattet,
h)sikringsutstyr til fastsetting av barnevogn.

Forøvrig så sikres barna etter reglene. Minstejenta i sete og eldstejenta i bilbelte. Sånn tatt i betraktning at hun er 168 cm og 50-60 kg så tror jeg hun får lov til å sitte i vanlig belte.

I USA har de forøvrig en regel om at barn under 13 ikke kan sitte foran. Har man den i Norge? Ellers hadde det barnesetet vi leide i USA en fiks anordning som gjorde at man klipset sammen selen på barnesetet over brystet også. Er det noen seter som har det i Norge? Mistejenta elsker å leke Houdini og komme seg ut av selene som går over skuldrene. For at hun skal la være må jeg stramme selene så hardt at hun nesten ikke får puste.

Haha.. jeg fant svaret på et av spørsmålene mine i alle fall....


*løpe ut og kjøpe asap når babyshop åpner*

__________________

Sist redigert av Maggie74 : 23-08-07 kl 00:02.
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 07:18   #76
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

I USA har de forøvrig en regel om at barn under 13 ikke kan sitte foran. Har man den i Norge?

Trygg Trafikks anbefalinger sier at barn under 140 cm og barn under 12 år ikke burde sitte i forsetet.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 07:25   #77
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Jeg kunne mot dette før, men det var pga dumskap og uvitenhet. Den gamle bilen hadde ikke airbag foran, mens den etter det var "avslått". Men det betyr jo ingen ting. Etter å ha blitt opplyst om airbag-tekniske detaljer får ungene ikke lenger sitte foran. Uansett. Man lærer så lenge man lever. *innrømmer*

Dette sier NTF(svenskenes svar på TT) om deaktiverte airbager:

Sitat:

Säker urkoppling?
De flesta biltillverkare erbjuder någon form av urkoppling av krockkudden. Tidigare var det vanligt med fysisk bortmontering, men idag förekommer ofta avstängning med hjälp av nyckel eller strömbrytare. Vissa bilmodeller kan även fås helt utan airbag på passagerarplatsen.

Många föräldrar känner en oro över att den urkopplade krockkudden ändå ska lösa ut. Men oavsett vilken metod man använder för att stänga av krockkudden anses det vara tillförlitligt, och alltså helt säkert att placera ett barn på passagerarplatsen när airbagen är avstängd. För säkerhets skull rekommenderas dock att man låter krockkudden vara avstängd under hela den period som man har barn i bilen.

Her er hva de sier hos svenske Folksam ang. airbag:

Sitat:

Är krockkudden urkopplad?
Ja, om urkopplingen har gjorts av en auktoriserad märkesverkstad. Har din bil nyckelavstängning kan du själv stänga av och sätta på krockkudden. Nyckelavstängning är tillförlitlig, men risken finns att den mänskliga faktorn gör att krockkudden är påslagen när den absolut inte får vara det.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 09:17   #78
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv
 
Maggie74 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.710
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Opprinnelig lagt inn av *HH*, her.

Trygg Trafikks anbefalinger sier at barn under 140 cm og barn under 12 år ikke burde sitte i forsetet.

Okay. Nå er jentungen 12, men hun er jo 168 cm høy, så jeg har vanskelig for å finne argumenter for at hun skal sitte bak når vi to er alene i bilen.

Flere undringer... Er det noe grunn til at barn over 140 men under 12 ikke bør sitte foran? Har det noe med høyden å gjøre eller kroppen? Jeg kjenner noen voksne som er under 140 cm. Skal man nekte dem å sitte foran også? Eller er det tryggere for voksne enn barn?

__________________
Maggie74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 10:55   #79
*HH*
Frøken
 
*HH* sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 2.269
*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart*HH* imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Sånn som jeg tolker det ut i fra det som står HER hos NTF er at ingen under 140 burde sitte foran en airbag.

Det har vel noe med kraften en airbag kommer ut i, den kommer jo i en fart av flere hunder kilometer i timen. Og hvilke skader det kan forårsake for barn på under 140 cm og under 12 år.

Skulle tro det går greit med datteren din, hun er jo over kravene til anbefalingen.

Her er to korte, men informative stykker ang. airbag:
Kollisjonspute
Koble ut airbag eller ikke? - her står det hvorfor det er farlig for barn å sitte foran en airbag.

__________________
I valg mellom falske venner og åpne fiender har jeg alltid foretrukket det siste - Bjørnstjerne Bjørnson

Mamma til poden 05 og prinsessen 11.
*HH* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-08-07, 11:06   #80
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.401
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er alle barna deres sikret etter den nye loven?

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men er det ikke lov for barna å sitte i fremsete? Det høres virkelig rart ut.

Om forutsetningen er at det ikke er airbag, barnet sitter i riktig sete/stol så er dette en veldig sikker plass i bilen. Noen biler har jo også bare to seter (f.eks. vår Think).

Den sikreste plassen er i midten bak. Bakover bør barnet sitt til det er 4-5 år om det skal sitte på den sikreste måten.

Jeg legger også inn dette her, det er skrevet før de nye reglene, men det tror jeg egentlig ikke spiller så stor rolle, denne overlegen anbefaler strengere regler.

Sitat:

Nå har jeg veldig raskt skrevet ned det som overlege ved barneintensiven på Ullevål, Tor Einar Calisch (og pappa til et av barna i min sønns barnehag) sa i går på temakveld i barnehagen. Han er veldig engasjert i dette med sikring av barn i bil, da han har sett litt for mye hvilke effekter dårlig sikring kan ha.

Dette er veldig raskt skrevet og jeg har ikke en gang lest igjennom det. Spør meg gjerne om det er noe. Han sa jo mye mer enn dette.

Først fikk vi se en film der vi så hva som skjer om barn sitter forover kontra bakover.

Det er ikke farlig for babyryggen å sitte i bilbarnstol under reise. Ta pauser med ”normale” mellomrom. Alternativet er bag med netting. Da må barnet ligge med hodet mot midten av bilen og det er viktig at barnet ligger trangt!

Deretter viste han tall på hvor mange barn som ble skadet og som kom til Ullevål. Hvert år hadde 1-5 barn overlevd/sluppet alvorlige skader om de hadde vært festet riktig og suttet bakovervendt. Dette var bare Ullevål og de barn som kom dit.

Det er utrolig viktig å feste den stolen du har riktig. Hvilket merke du kjøper har ikke like stor betydelse. Bare den er av et anerkjent merke og at den passer i bilen din. Om barnet er eldre så kan barnet få velge etter at du har valgt ut noen alternativer. Det er viktig at barnet liker stolen sin.

Du kan godt kjøpe en brukt stol av en du kjenner men den bør ikke være eldre enn 5-6 år (sidekollisjonsbeskyttelsen har blitt så mye bedre de siste årene). Det viktige er at stolen ikke har vært med i en kollisjon. Er du og barnet noen gang med i en kollisjon, stor eller liten så skal forsikringsselskapet skifte ut stolen.

Babyen kan gjerne flyttes over ved 4 måneders alder til godkjent bakovervendt bilbarnstol. Dette er sikrere for barnet.

Volvo har et speil som man kan sette på nakkeputen bak. Dette gjør at man ser barnet som sitter i bakovervendt stol. Dette speilet skal også kunne brukes i andre biler. Det koster ca 300-400 kr.

Det er ikke farlig om barnet har beltet mot halsen. Man ser aldri noen alvorlige skader av det. Man ser dog meget alvorlige skader om barnet har beltet under armen. Hos voksne brekkes ribbene, hos barn er ribbene mer seige og det innebærer at trykket på hjerte og lunger blir enormt og barnet dør lettere. I tillegg er det stor risiko for at barnet flyr ut av selen. Når barnet sitter i 5-punkts-sele og selen lett over skuldrene lett sklir ned kan man ta en skirem for å sette sammen selen over brystet. Dette for at barnet ikke skal kastes ut av selen.

På vinteren når vi har mye tøy på oss er det viktig å helst ta av yttertøy. Eventuelt åpne opp jakker og se til at beltet/selen sitter stramt mot kroppen (gjelder også voksne). Det er sjelden et barn sitter for stramt.

Om hodet henger så er ikke dette skadelig for barnet, samme sak om barnet sovner og hodet henger.

Han mener at barn skal sitter bakover til de er 4-5 år. Da er nakke og ryggsøyle samt hofter mer utviklede. Vi voksne syns det ser ubehagelig ut med bena, men dette er som regel ikke noe problem for barna, se på hvordan de sitter på huk (som ikke vi klarer). Den beste plassen i bilen er i midten bak (under forutsetning at fremsetene er like langt bak/frem). I Sverige (der man har kommet lenger) er det flere forsikringsselskap samt forskere som mener at det er best for barnet å sitte foran. Grunnen til dette er at hvis barnet sitter foran (selvsagt uten airbag) så sitter barnet som regel bakover lenger. Den fordelen oppveies av at plassen i seg selv ikke er like sikker som i midten bak. Overlegen mente at dette får man finne ut av selv, men han skulle selv ikke la et barn sitte foran om ikke airbagen var demontert (ikke bare stengt av med nøkkel som man kan gjøre i visse biler). Det at det da ved en sjelden gang sitter en voksen i sete uten airbag er ikke helt så farlig. En airbag i passasjerersete gjør mindre nytte enn hva vi tror. Men dette var hans oppfatning. Det finnes ikke noen studier i Norden som viser at airbager har løst seg ut til tross for at de har vært koplet fra. Men det har skjedd en sjelden gang i USA.

Barnet kan sitte i stolen frem til at øvre delen av øret kommer opp til den øvre kanten

Eksempel når det gjelder sikkerhet i bil (husker ikke eksakte prosent, men det ligger nok temmelig nært) Hvor mye det hjelper for å minske store skader/forhindre kollisjon:

Sikkerhetsbelte: 50%
Bilbarnstol fremover 50%
EPS (antisladd) 20% (Dette anbefalte han om man skulle kjøpe bil!)
ABS bremser 10%
Airbag passasjerersete ca 10% (det var større i førersete på grunn av rattet)
Bakovervendt stol 90-95%

Det innebær altså at du øker sjansene for at ditt barn skal overleve eller ikke bli så hardt skadd med hele 40-45 prosent om du har setet bakover!

De gangene det skjer noe alvorlig (dvs 5-10 %, i Sverige mener man at det er enda lavere %) med et barn som sitter RIKTIG i et bakovervendt sete som er festet RIKTIG så er det mer eller mindre et formål som har kommet inn i bilen (f. eks. tømmerstokk) eller at bilen har blitt fullstendig ødelagt (flat) av f. eks. en semitrailer. Resterende ganger klarer seg barna overraskende bra.

En del stasjonsvogner har sete nummer nr 6-7 i ”bagasjerommet” som er vendt bakover (f. eks. Saab, Volvo og Mercedes). Det er nesten bedre at barnet sitter her enn at det sitter fremover i det normale baksetet. Risikoen er hvis du blir påkjørt bakfra, biler i dag er tilvirket for at motor og bagasjerom skal ”klappe sammen” ved en kollisjon og at resten av bilen (der vi normalt sitter) skal være uforandret. Men energien ved en påkjørsel bakfra er så mye mindre at den risikoen oppveier det å sitte bakover.

Noe vi som voksne aldri skal gjøre er å legge ned passasjerersete og sove når vi sitter i bilen og den beveger seg. Hvis vi kolliderer så har vi ikke noe belte på overkroppen , kroppen skyves fremover og da trekkes beltet oppover mot brystet. Det er veldig få som overlever det. Alle organer i magen knuses.

Førstehjelp til barn:

1 år og eldre

  • Hvis barnet ikke er bevisst
  • For frie luftveier løfter du opp og frem haken. Enten med et finger under haken eller med to hender på siden av kjeven.
  • Lytt etter pust i 10 sekunder, legg gjerne den tynne huden du har ved øyet nært barnets munn, da oppdager du lettere om barnet puster.
  • Hvis barnet puster legger du det på siden. Nå skal man ikke legge barnet med armen bak kroppen, legg det bare på siden med litt frie luftveier. Grunnen til dette er at du lett skal få barnet tilbake på ryggen hvis det slutter å puste.
  • Hvis barnet ikke puster gjør du 5 innblåsninger og 1 hjertekompresjon. Hjelper ikke dette roper du på hjelp/ringer 113. Hvis du er alene og uten telefon må du ta med deg barnet mot hjelp. Stopp på veien og fortsett livredding. Du fortsetter med 2 innblåsninger og 30 hjertekompresjoner kontinuerlig. Innblåsningene skal være så at du ser at brystkassen løfter seg. Hjertekompresjonen skal være midt mellom brystvortene (du trenger ikke å måle med fingre lenger). Du skal trykke så at 1/3 av brystkassen synker. Ha strake armer. Du kan trykke med en eller to hender avhengig av hvor stort barnet er og hva du føler er lettest. Du skal gjøre ca 100 hjertekompresjoner pr. minutt så tempoet er høyt.
Barn 0-1 år.
Den eneste forskjellen er at du bare løfter opp haken forsiktig og at du bruker to fingrer ved hjertekompresjonen

Om barnet har noe i luftveiene:
La barnet hoste hvis det hoster. Det er den beste måten å få noe opp på. Hvis barnet ikke hoster, trykker du hardt 5 ganger på ryggen og 5 ganger på magen (spedbarn trykke på brystkassen). Trykk inn/oppover. Fortsett til du har fått hjelp eller det du tror har fastnet har kommet opp. Se inn i munnen om det har kommet opp noe mellom hver runde. Ikke stikk fingrene inn i munnen om du ikke ser noe. Hvis barnet trenger hjertekompresjon så trenger man ikke å trykke på mage/bryst da dette også er en måte å få opp det som har fastnet. Du gjør innblåsninger som vanlig om barnet ikke puster (i kombinasjon med hjertekompresjon).

Du kan lese mer her:

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no