Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-12-08, 13:32   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Vi eier ingen gode kniver, for å si det mildt. Ingen! Helt absurd, så mye mat som vi lager. Det har vel bare blitt en vane å ikke ha gode kniver og hver gang det har begynt å irritere meg, har vi ikke hatt råd til det.

Nå ønsker vi oss gode kniver til jul, av svigers. Men de skjønner seg ikke på kvalitet og kan godt gå på Europris og kjøpe det første de ser (det står ikke på pengene, for å si det sånn). Ergo bør jeg ha et merke klart på ønskelisten. Siden det er litt flaut å ønske seg svindyre ting, bør de ikke koste ei halv årslønn.

Noen tips?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 13:33   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Victorinox!

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 13:39   #3
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Global

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 13:40   #4
Albertine
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Jeg har nettopp fått en Victorinoxkniv og er storfornøyd. Første gang jeg faktisk kunne rute svoren på ribba selv!

  Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 13:42   #5
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Mac kniver. De er litt rimeligere og veldig veldig gode. Min eks svigerinne er kokk og anbefaler disse varmt.

Du får dem bl.a. på Kitch'n.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 15:33   #6
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Vi har både Global og Victorinox og jeg er ikke i tvil om hvilket merke jeg liker best - Global! Helt stykke stål, intet trehåndtak som må spesialbehandles, ligger godt i hånden …

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 16:08   #7
daffy
Bør lage seg en tittel selv
 
daffy sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.462
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Victorinox selvsagt. Det er dette merket de fleste kokker har hjemme. Fordelen med Victorinox fremfor f.eks Global er at stålet i Victorinox er litt mykere, slik at man helt greit får til å slipe knivene hjemme. Jeg syns trehåndtaket på Victorinox ligger mye bedre i hånden + gjør kniven lettere enn kniver med stålhåndtak. Dessuten har Victorninox et uslåelig forhold mellom pris og kvalitet.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 16:56   #8
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Å slipe en Global er ikke noe problem, det finnes utstyr for slikt. Det ble også snakket om i denne tråden. Det jeg liker med kniven er at den i tillegg til å være blant de aller beste, så er den også en kniv som utseendemessig hører hjemme i dette århundret. Jeg synes sveitserne henger litt igjen i forrige.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:09   #9
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Jeg har bortimot fullt sett av Global, og en svær kokkekoffert med Victorinox. Hvilken er så best? Global er nok hakket bedre i bruk, men de koster til gjengjeld MYE mer enn Victorinox. For min del blir det hipp som happ hva du kjøper, men du får glatt to Victorinox for det en Global koster, så kanskje dere bør starte der? Det vil uansett være en helt annen verden enn det dere er vant til.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:15   #10
Fargo
Hogger i stein
 
Fargo sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 602
Fargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populærFargo er populær
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Det er forresten ikke noe godt triks å åpne en boks tråndersodd med en Global.

Fargo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:17   #11
Line
Just me
 
Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 220
Line er litt kulLine er litt kul
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Sabatier knivene er veldig gode, koster ca kr 1 000,- for en.

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:17   #12
Perhonen
Pessimistisk Optimist.
 
Perhonen sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 3.230
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Jeg er veldig glad i mine gamle Victorinox kniver, med trehåndtak.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:27   #13
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av Line, her.

Sabatier knivene er veldig gode, koster ca kr 1 000,- for en.

Kongekniver, men inni *** harde å slipe - selv med porselensbryne. Jeg sliter mye mer med å få dem skarpe enn de andre knivene mine. Jeg hedde nok ikke kjøpt dem igjen.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:30   #14
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Forbruker-rapporten 06/2003 har testet 10 middels store kokkekniver med 20 cm langt knivblad. Vi har kjøpt både dyre og billige kniver. Testvinneren blant de butikknye knivene, er Duka Kobe. Men bildet endrer seg: Etter sliping er det Global-kniven som blir skarpest, og får den mest varige eggen.
Disse kokkeknivene er med i testen:

Duka Kobe
Fiskars Classic
Global Cromova Cook G2
IKEA 365+
IKEA Skarpt
Lion Sabatier Classic Black
Victorinox 5.2000.22
Wusthof Dreizack Classic
Zwilling J.A. Henckels ****Vier Sterne
Øyo Large Chef's knife (elite series)



(dog kan det jo ha skjedd noe på 5 år)


Vi har Duka Koba. Kjøpt på Glassmagasinet.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:31   #15
Line
Just me
 
Line sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 220
Line er litt kulLine er litt kul
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Kongekniver, men inni *** harde å slipe - selv med porselensbryne. Jeg sliter mye mer med å få dem skarpe enn de andre knivene mine. Jeg hedde nok ikke kjøpt dem igjen.

Vi har en som sliper knivene for oss og jeg skjønner nå er det er veldig bra.

Line er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 19:45   #16
Millis
Multividunder
 
Millis sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 850
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Vi har bare Victorinox, synes de er meget bra

__________________
Ruskesara -05 Lillebror kom 10.august -09
" I don't need therapy. It's not my fault there's a disaster every time I blink. I want to f***ing move on and leave it behind me"
Millis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:11   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

1000,- kroner for EN kniv? Altså, hva ligger slike kniver på helt generelt? Dersom EN kniv koster så mye, tror jeg ikke engang vi får en eneste kniv av svigers. De har penger nok, men å bruke så mye på en kniv tror jeg ikke de gjør før høner får tenner.

Victorinox er altså rimeligst? Men hva ligger de på sånn ca? Jeg lever visst i en helt annen verden enn de fleste andre, én inntekt som vi har (heldigvis er det midlertidig).

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:11   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Forresten, vi bør vel ha slipeutstyr også? Holder det med en sånn slipestang-greie (hør hvor peiling jeg har på kniver og utstyr ) eller må vi ha en slipemaskin?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:21   #19
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

2-300 kroner per kniv er mer normalt. Et knivstål koster rundt hundrelappen, og er til den daglige skjerpingen. Sliping mer omfattende, men en slipemaskin til å dra kniven gjennom trenger ikke koste mer enn 2-300.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-08, 20:25   #20
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.714
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan dere anbefale noen gode kokkekniver?

Mac knivene er rimeligere, du får dem på Kitchn for 699 eller deromkring. Av og til har de kampanjer også som gjør at du får mer for pengene.

Vi sliper med sånn porselenstang, lett som bare det, for stålet er mykt og lett å slipe.

http://www.kitchn.no/ProductList.asp?Cat=93&MF=Mac

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no