Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Trenger hjelp til en vev

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-10-09, 13:23   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Trenger hjelp til en vev

Er det noen som har greie på veving her inne?

Jeg har stående en arvet bordvev med stativ på loftet. Den er stor og jeg tror bestemt du kan veve relativt brede tepper og lignende på den. Men det er ingen renning på den og jeg har overhodet ikke greie på hvordan man får rent en vev (heter det det?). Jeg vevde en liten løper på skolen for en mannsalder siden, men det er også alt jeg har av erfaring fra den slags.

Jeg er på utkikk etter en bok eller lignende som kan lære meg litt om veving og ikke minst om hvordan man renner en vev. Det beste hadde jo vært et kurs, men det finnes ikke i rimelig nærhet.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-10-09, 13:47   #2
Malus
lurer
 
Malus sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
Innlegg: 3.842
Malus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt liktMalus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Trenger hjelp til en vev

Har ikke erfaring med bordvev, men prinsippet blir jo det samme så vidt jeg vet.

Renning lager man enten selv, eller man kan kjøpe ferdig. For å lage selv må man ha tilgang på rennebom (stort stativ som tråden til renninga snures rundt på). Når man har ei ferdig rennning så må den dras på veven, og der må man være to personer, og første gangen er det nok greit å enten ha gjort det på kurs selv tidligere, eller ha med seg noen med erfaring. Når renning er vel på veven, så må trådene tres (hovles) og hvordan man gjør det avhenger av mønster. Stripemønster er enkelt, med annenhver tråd som skal opp / ned når man vever.Til slutt er det stramming og knyting. Med trådene på plass, så kan man endelig gå i gang

Det er flere bøker som beskriver hele opplegget, men jeg for min del hadde nok ikke klart det uten å ha vært på kurs og gjort det sammen med andre noen ganger før jeg gjorde det første gangen på veven her hjemme. "Ververskens ABC" av Ragnhild Trætteberg er ei lita bok som jeg vet brukes på en del kurs rundtomkring.

Du har ikke Husflidslag i nærheten av deg?
Send meg gjerne en prikk med hvor du holder til, så kan jeg kanskje se om jeg vet om noe / noen i nærheten av deg.

__________________
Tre fininger : 07 - 09 - 11
Malus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-10-09, 11:08   #3
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Trenger hjelp til en vev

Takk, da skal jeg iallefall få skaffet meg boken du nevner. Jeg ser jo også at jeg mangler rennebom.

Jeg tror jeg har en dame i bygda her som har vært vevkursleder før. Spørs om jeg får spørre henne om hjelp. Jeg tror ikke jeg klarer å renne veven alene selv om jeg har en bok å se etter.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-11, 11:51   #4
esti
Nybegynner
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 1
esti har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Trenger hjelp til en vev

Du kan gå god hjelp hos Husfliden. Der får du kjøpt ferdig flette også.

esti er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no