Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Oppvask som riper

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-04-07, 06:36   #1
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Oppvask som riper

Vi kjøpte en brukt oppvaskmaskin. Prøvde den igår. Da jeg skulle ta ut fat og glass, så jeg små riper i glassene og i fatene. Noe av bestikket var ikke ordentlig rent, det var også samlet noe "sand" på baksiden av fatene.

Noen som har råd/tips/kunnskap?

Har jeg bare bommet på kjøpet eller er dette vanlig "kost"?
Noe jeg kan gjøre?

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 08:16   #2
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvask som riper

Kjør den på tomgang en gang eller to, og prøv igjen.

Vår er gammel som bare det, men den riper ikke. Dog vil jeg jo anta at siden det lå noe sandaktig i den, at den kanskje har stått ubrukt en stund?
Jeg bare synser, men jeg ville i hvert fall prøvd å få skylt igjennom hele maskin en gang, og så gitt den en sjanse til.
Det er i hvert fall ikke vanlig kost, sånn bortsett fra at det nok hender fra tid til annen at alt ikke blir helt rent.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 08:28   #3
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvask som riper

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Dog vil jeg jo anta at siden det lå noe sandaktig i den, at den kanskje har stått ubrukt en stund?
Jeg bare synser, men jeg ville i hvert fall prøvd å få skylt igjennom hele maskin en gang, og så gitt den en sjanse til..

Den var brukt dagen før vi fikk den, for de skulle flytte de som hadde den før oss. Ble litt irritert da det kom riper i fatene, for de fatene kan ikke kjøpes lenger
Men jeg burde selvfølgelig sjekket med noe som jeg ikke bryr meg så mye om først. :bedre føre var enn etter snar, bare jeg er etter snar:

Skal prøve den på tomgang en runde!

Takk for svar

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 10:26   #4
Huldra
Ferdig!
 
Huldra sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 3.893
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppvask som riper

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Den var brukt dagen før vi fikk den, for de skulle flytte de som hadde den før oss. Ble litt irritert da det kom riper i fatene, for de fatene kan ikke kjøpes lenger
Men jeg burde selvfølgelig sjekket med noe som jeg ikke bryr meg så mye om først. :bedre føre var enn etter snar, bare jeg er etter snar:

Skal prøve den på tomgang en runde!

Takk for svar

Så trasig da. Er aldri gøy når ting blir ødelagte. Har du rensa filtre osv?

__________________
98, 01, 08, (♥)
Huldra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 10:37   #5
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvask som riper

Rens filtre, og bruk glansemiddel.
Kjør maskinen en omgang uten noe i.

Vi har hatt både nye og gamle maskiner, men ingen som lager riper.
Det må være noe i maskinen, eller kanskje det kom frem noe du ikke hadde sett før?

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 11:28   #6
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet
 
Hasselnøtt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.207
Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Oppvask som riper

Rens filter var min første tanke også, og sørg for at ingen ting står i veien for maskinens drift, for å si det sånn. I vår er det en propell som går rundt med en dyse i hver ende, dersom noe står i veien slik at denne ikke får rotert blir det heller ikke skikkelig rent.

Og husk glansemiddel.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 18:30   #7
Ibidelma
sporadisk
 
Ibidelma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bodø
Innlegg: 3.750
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Oppvask som riper

Takk for svarene!
Jeg brukte sun glansetabellett: 2 in 1. Kanskje den ikke er så bra? Den med sånn mikrofilter(?) som løses opp i kontakt med vann.

Skal kjøre maskinen uten noe i. Håper virkelig det går greit neste gang.

__________________
"Langt langt borte, mye lenger enn du tror"
06 08
Ibidelma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 18:42   #8
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Oppvask som riper

Det er jo omtrent umulig at det er selve maskinen som riper, sant? Så mest sannsynlig er det non harde, små korn som svinser rundt der inne som forårsaker dette. Håper det blir bedre når du får kjørt den et par ganger på tomgang. Og renset det som renses kan.
Er fatene dine farget?

(Du er sikker på at fatene dine kan vaskes i maskin, sant?)

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 19:56   #9
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Oppvask som riper

Jeg fikk høre at man ikke skulle bruke tabletter til gamle maskiner, fordi de ikke løste seg opp godt nok, og derfor ripet.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-04-07, 20:11   #10
Senna
Javel
 
Senna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: The Sun
Innlegg: 3.893
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Oppvask som riper

Jeg synes ikke de der to-i-en tablettene virker. Det blir "vannflekker" og tørker iallefall mye senere enn med vanlig flytende glansemiddel . Og vi har en ny maskin.

__________________
Ertekroken (j-99), stabukken (g-02) og minsten (g-05)
Senna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no