Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Varmepumpespørsmål

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-10-13, 22:10   #21
Elise
Ute av drift
 
Elise sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 15.382
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Elise man trenger ikke å bli blåst på, vi fikk det varmere i huset etter at vi skrudde opp ønsket temperatur istedenfor høyere viftehastighet. Det betyr at settpunktet er høyere enn ønsket temperatur i rommet den står på. Når går viften på lavt turtall (=lite støy) og det er komfortabelt i huset.

Jeg ble blåst på i mitt forrige hus, da den stod plassert sånn at luften kom rett på sofaen. Selv om det ikke var "vind", men mer "varm trekk" var det ubehagelig. (Og vi hadde stort sett på laveste viftehastighet.)

__________________
05 og 07
Elise er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-10-13, 22:14   #22
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.235
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Kanskje det er inviduelt hvordan man føler det? Jeg har en sittegruppe i luftstrømmen, føler overhode ikke å sitte i blåsten der.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-13, 12:44   #23
Moia
Feil planet
 
Moia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Innlegg: 505
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Vi har en Toshiba Daiseikai Polar Ras 13. Veldig fornøyd med den. Den står i stua, plassert nær tak / ved de store vindusflatene. Står en rett under den kjenner en vinden - men der har vi ikke sittemøbler så det er ikke noe problem. Hører den litt på maks effekt, men ikke plagsomt.

Med åpne dører til andreetasje får vi perfekt temperatur i hele huset gjennom hele vinteren - godt og varmt i oppholdsrommene i plan 1 - litt kjøligere på soverommene oppe. Funket fint under en lengre kuldeperiode med temperaturer ned mot -20 også - trengte ikke tilleggsvarme.

__________________
'08, '12
Moia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-13, 13:01   #24
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv
 
Pegasus sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 3.442
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Vi har hatt Mitsubishi Kirigamine i to år. Før dette fyrte vi nesten bare med ved, så strømregningene har økt. Varmen er jevnere, og jeg elsker komforten! Ved 15-20 minus må vi fyre litt på kveldene i tillegg. Eller må og må, vi liker å ha det varmt.

Hvis jeg skulle si at jeg angrer på noe, så må det være plasseringen. Pumpen står under et vindu, altfor langt ut mot vinduskarmen, og verken montøren eller jeg tenkte på gardinene. Et lite irritasjonsmoment, for det blir usymmetrisk i forhold til de andre vinduene. (I-lands-problem? )

Og pumpa er stor og stygg.... og det blå filteret formelig lyser mot meg i vår hvite/grå stue. Skulle jeg valgt igjen, ville jeg plassert pumpen så jeg slapp å se den, eller lagt i noen tusenlapper ekstra for å få en penere pumpe.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-13, 15:18   #25
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Vi har to.
Begge fra Panasonic, samme modell, men installert med 6 mnd mellomrom.
En i stuen oppe, og en nede. Vi er veldig fornøyd! Vi holdt på å fryse ihjel første året i huset (fra 1960, men etterisolert), og måtte sprengfyre for å kunne være i stuen, og flyttet el.ovner med oss rundt.
Nå er det jevn temp. i hele overetasjen, og i fyrer kun for kosens skyld.
I underet. har vi byttet vinduer i tillegg til puppen, men det hjalp godt med bare pumpen. Selv om vi måtte dekke vinduene pga. trekk.

Oppsummert: i vårt gamle og tildels trekkfulle hus, har det vært en kjempesuksess. Har ikke angret og vi har tjent inn begge for lengst.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-13, 16:59   #26
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Vi har en Toshiba Daiseikai Polar Ras 13. Veldig fornøyd med den. Den står i stua, plassert nær tak / ved de store vindusflatene. Står en rett under den kjenner en vinden - men der har vi ikke sittemøbler så det er ikke noe problem. Hører den litt på maks effekt, men ikke plagsomt.

Vi har samme, og selv etter utbytte av vifter høres den temmelig godt hvis f.,eks. vifta står stilt på trinn to og oppover. Å bruke automatikken synes jeg ikke har fungert så veldig godt på den. Handler nok litt om konstruksjonen på stua vår der det blir ganske stort volum.

Vi har ellers skiftet vifte i innedelen to ganger og hatt to gasslekkasjer i utedelen....

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-13, 21:11   #27
DM
Live and let live
 
DM sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.119
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.


Vi har ellers skiftet vifte i innedelen to ganger og hatt to gasslekkasjer i utedelen....

Gasslekasjer?

__________________
Poden des. 01, Admini jan. 07 og Admikra feb.14.
-Det du tror, avgjør hva du ser.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-10-13, 21:24   #28
mamaria
Grisejente
 
mamaria sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 2.181
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Vi rakk akkurat en vinter med varmepumpe i vårt forrige hus, og det var helt fantastisk. Nå har vi forrige vinter i kaldt gårdshus og skyhøye regninger friskt i minne, men vi har også nettopp installert varmepumpe.

Vi har en Fujitsu, av den typen som er beregnet på nordisk klima og varmer også ved -25. Pen er den ikke, men jeg bryr meg ikke mye om sånt. Den bråker litt, men viftehastigheten kan justeres ytterligere ned, står på nest sterkest hastighet nå. Ytterdelen er imponerende stille, vi har åpent soveromsvindu noen få meter over den, men jeg må høre godt etter for å høre den. I vårt gamle hus våknet jeg av naboens varmepumpe, 50 meter unna, jeg tror hun hadde en billig modell.

Vi har hatt pumpa i to uker bare, så jeg vet ikke hvordan vinteren vil bli, men jeg håper på en del lavere strømregninger. Vi har gratis ved fra egen skog, og skal fyre i tillegg når det er minusgrader. Men det er kjempedeilig å ha jevn varme i stua, og å stå opp til passelig varmt hus.

__________________
00-02-04-04-11
mamaria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-13, 00:58   #29
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Gasslekasjer?

Ja, gass/kjølemedie. Er ikke uvanlig at dette etter en del år bør sjekkes og må etterfylles for at pumpa skal ha optimal effekt. Hos oss var det vel et par o-ringer som gjorde at den forsvant ut og varmeeffekten ble svært redusert.

Gassen er også årsaken til at det nå kreves godkjenning for å få lov til å være varmepumpemontør og at det ikke er lov å montere slike selv.

Husk ellers at de fleste (alle vel...) krever at serviceprogram for pumpa følges hvis garanti/reklamasjonsrett skal være gyldig.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-13, 08:28   #30
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Er det noen som vet hvor mye det koster å få flyttet en installert varmepumpe? Vi har en varmepumpe som blåser rett ned ved spisebordet. Vi har vedovn like ved, med gratis tilgang til ved, blir denne mye brukt, og varmepumpen er overflødig i stuen. Men i trappeoppgangen er det plass, og den hadde kommet mer til sin rett ved å varme opp litt både i kjeller og loft.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-13, 09:09   #31
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.081
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Aner ikke.
Du får ringe litt rundt og spørre?
Vi hadde noen fra Åsane et_eller_annet til å innstallere, og ha service på, våre varmepumper. Veldig fornøyd med servicen derfra, i hvert fall.

Ser det er flere som skriver at varmepumpene henger høyt - hvorfor det? Varme stiger jo, det må da være mye svinn om alt fyker opp? Vår henger under et vindu, og blåser så fint ned på gulvet og bortover slik at det blir lunt og godt og fine anlendninger til å gå barbeint.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-13, 09:11   #32
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Vi har en Chofu Sereno varmepumpe, type luft/vann. Er kun utedel på denne, og den er stillegående og fin.

Chofu har stillegående og solide pumper som fungerer bra selv ned i 30 minusgrader. Det som trekker merket ned er vel prisen, da de ligger en god del over endel andre merker på markedet.

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.


Husk ellers at de fleste (alle vel...) krever at serviceprogram for pumpa følges hvis garanti/reklamasjonsrett skal være gyldig.

Ja, og vær også obs på at det slettes ikke er alle selgere som opplyser om dette, og at det står med liten skrift i kontrakten. Er mange som har fått en overraskelse der etter et par år, med krav om en relativt dyr service, og varsel om at garantien ikke gjelder om man ikke tar denne servicen.


Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

I underet. har vi byttet vinduer i tillegg til puppen, men det hjalp godt med bare pumpen. Selv om vi måtte dekke vinduene pga. trekk.

Ja, pupper kan vel bidra til en høyere temperatur til tider de også

__________________
All of these lines across my face
Tell you the story of who I am
So many stories of where I've been
And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-10-13, 09:23   #33
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.498
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Varmepumpespørsmål

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Aner ikke.
Du får ringe litt rundt og spørre?
Vi hadde noen fra Åsane et_eller_annet til å innstallere, og ha service på, våre varmepumper. Veldig fornøyd med servicen derfra, i hvert fall.

Ser det er flere som skriver at varmepumpene henger høyt - hvorfor det? Varme stiger jo, det må da være mye svinn om alt fyker opp? Vår henger under et vindu, og blåser så fint ned på gulvet og bortover slik at det blir lunt og godt og fine anlendninger til å gå barbeint.


Vår henger ganske høyt, begge installatørene som var på befaring anbefalte det. Den blåser jo nedover da. Det var noe med sirkulasjon av luften tror jeg. Vi har høyt (skråtak) i stua, så selvom den henger over verandadøra henger den bare halvveis opp på veggen.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no