Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grønnkåldyrking for dummies

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-12, 10:13   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Grønnkåldyrking for dummies

Jeg bruker mye grønnkål men finner ikke økologisk (dessuten koster det vel skjorta), så jeg vil gjerne prøve å dyrke det selv. Men må det stå utendørs? Jeg har forstått det sånn at sesongen egentlig er senhøst/vinter, men tåler de å stå ute i iskaldt rufsevær da? Jeg har absolutt ingen peiling og blir glad for alle teskjeer med info jeg kan få.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 10:20   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

grønnkål er lett å dyrke. Vi planter på våren, og høster fra midtsommer og hele høsten. Det er fortsatt mengder grønnkål i pallekarmene våre, de får bare stå der. Men jeg tror ikke jeg hadde prøvd å så de , for å si det sånn.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 10:23   #3
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Nei, der ser du jo hvor lite peiling jeg har.
Når må de sås? Jeg kjøper jo grønnkål på Meny, så det får jeg jo gjøre frem til jeg får sådd mitt eget og får det økologisk.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 10:23   #4
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Jeg bruker mye grønnkål men finner ikke økologisk (dessuten koster det vel skjorta), så jeg vil gjerne prøve å dyrke det selv. Men må det stå utendørs? Jeg har forstått det sånn at sesongen egentlig er senhøst/vinter, men tåler de å stå ute i iskaldt rufsevær da? Jeg har absolutt ingen peiling og blir glad for alle teskjeer med info jeg kan få.

Du må så om våren, men de høstes om høsten, og tåler fint å stå ute til jul, minst. Du kan sikkert dyrke det inne i vinduskarmen gjennom hele året også, men da bør du ha vekstlys slik at de får en lengre lysperiode enn det som er naturlig dagslys om vinteren.

Jeg har ofte høstet grønnkål på seinhøsten, frosset det i poser og deretter knust det. Da er det veldig fint å bruke i gryteretter og supper, nærmest som krydder. Og ikke tar det særlig oppbevaringsplass i fryseren heller.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 10:27   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Flott, tusen takk! De kan jo bli enorme, så det er sikkert litt pes å ha det i vinduskarmen. Etter jul bør jeg altså ikke ha dem ute nei. Da er alternativet å bare høste alt og fryse ned? Og så dyrke nytt på våren igjen?

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 10:31   #6
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Flott, tusen takk! De kan jo bli enorme, så det er sikkert litt pes å ha det i vinduskarmen. Etter jul bør jeg altså ikke ha dem ute nei. Da er alternativet å bare høste alt og fryse ned? Og så dyrke nytt på våren igjen?

Du kan la det stå ute lenger også, det er jo ikke særlig med frost på din kant av landet. Men det kan hende de ikke greier å holde på næringen lenger og visner/råtner.

Om du har det inne kan du høste tidligere, før de blir metern høye.

Men ja, det beste er å så ute på våren, også spise på det fra tidlig høst og frem til jul, det som evt. står igjen da kan du høste og fryse ned. Etter frosten må du høste hele planter da, ikke bare ett og ett blad.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 11:22   #7
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Tusen takk for nyttig info (og link). Spennende!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 12:44   #8
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Vi hadde suksess med grønnkål i boligfeltet oppe på haugen vest for dere, helt på toppen. Hvis noe tok rotta på plantene var det vinden. Men det er jo mer le borte hos dere, da. Klimaet er jo fint for sånne høstplanter på den kanten av landet.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 13:15   #9
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Godt å høre. Jeg skal nok få til dette her, kommer jo til å spare mye penger (og sprøytestoffer) på det. Elsker grønnkål, hadde massevis oppi smoothien i morges, og i kveld skal jeg og mannfolket kose oss med grønnkålchips.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 13:30   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Grønnkål blir bedre av å stå ute når det er frost. Du kan høste grønnkål selv når det ligger snø.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 14:27   #11
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Vi dyrker grønnkål og det er sånn cirka det enkleste i verden å dyrke. Vi sår direkte på vokseplassen så fort det er frostfritt og noenlunde ok jordtemperatur. I vårt strøk betyr det i slutten av mai, men det kan jo tenkes at du kan så enda tidligere. Vi lar de stå ute til de har fått frost på seg. De blir absolutt best når de fryser på rot ute. Vi har pleid å høste de når den første snøen kommer (hvis det har vært frost først). Den kan fint stå ute lenger enn det, men det er så utrivelig å grave rundt i mye snø for å finne den. Derfor høster vi, vasker og fryser ned i porsjonsposer. Jeg tenker at dersom du har gjennomgående frost på vinterstid, så kan den gjerne stå ute det meste av vinteren. Hvis du har milde perioder der den tiner igjen, så ville jeg tatt den inn etter første frost og fått den i fryseren.

Grønnkål er suverent godt og jeg synes det er veldig rart at denne grønnsaken ikke er mer brukt i Norge. Den egner seg jo perfekt for dyrking her. Vi lager en tysk rett som er supergod. Grønnkål kokes sammen med gode kraftige pølser (tysk kochwurst) og kjøtt (røkt skinke f.eks) til grønnkålen er myk og kjøtt/pølser er klare. Dette serveres sammen med stekte poteter med løk og bacon og en sterk og god sennep. Skikkelig god nordtysk bondekost!

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 14:46   #12
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.935
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Vi dyrker grønnkål og det er sånn cirka det enkleste i verden å dyrke. Vi sår direkte på vokseplassen så fort det er frostfritt og noenlunde ok jordtemperatur. I vårt strøk betyr det i slutten av mai, men det kan jo tenkes at du kan så enda tidligere. Vi lar de stå ute til de har fått frost på seg. De blir absolutt best når de fryser på rot ute. Vi har pleid å høste de når den første snøen kommer (hvis det har vært frost først). Den kan fint stå ute lenger enn det, men det er så utrivelig å grave rundt i mye snø for å finne den. Derfor høster vi, vasker og fryser ned i porsjonsposer. Jeg tenker at dersom du har gjennomgående frost på vinterstid, så kan den gjerne stå ute det meste av vinteren. Hvis du har milde perioder der den tiner igjen, så ville jeg tatt den inn etter første frost og fått den i fryseren.

Grønnkål er suverent godt og jeg synes det er veldig rart at denne grønnsaken ikke er mer brukt i Norge. Den egner seg jo perfekt for dyrking her. Vi lager en tysk rett som er supergod. Grønnkål kokes sammen med gode kraftige pølser (tysk kochwurst) og kjøtt (røkt skinke f.eks) til grønnkålen er myk og kjøtt/pølser er klare. Dette serveres sammen med stekte poteter med løk og bacon og en sterk og god sennep. Skikkelig god nordtysk bondekost!

Til uthevet tekst: Hvis ikke kålmark eller hva f*** det er kommer og spiser helt planta opp - utenom stilkene.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 14:53   #13
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Til uthevet tekst: Hvis ikke kålmark eller hva f*** det er kommer og spiser helt planta opp - utenom stilkene.

Jupp, vi hadde noen få planter i balkongkasser, og de ble fullstendig oppspist

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-12, 15:43   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Vi lager en tysk rett som er supergod. Grønnkål kokes sammen med gode kraftige pølser (tysk kochwurst) og kjøtt (røkt skinke f.eks) til grønnkålen er myk og kjøtt/pølser er klare. Dette serveres sammen med stekte poteter med løk og bacon og en sterk og god sennep. Skikkelig god nordtysk bondekost!

Hey, ikke sånt i min tråd!
Jeg er veldig glad i grønnkål ja, og enig med deg i at det er rart den ikke brukes mer. Nå synes jeg dog den blir mer og mer populær, Meny har begynt å selge den hele året og sier etterspørselen er økende. Jeg tenkte å lage denne til uka.

Og grønnkål (eller spinat/brokkoli for den saks skyld) er en ypperlig ting å hive i smoothies. Merker overhodet ikke smaken, og man får i seg masse, masse næring.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-12, 08:15   #15
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Grønnkåldyrking for dummies

Åh, det må jeg prøve til neste år også Grønnkålchips er godt!

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no