Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-06-10, 10:47   #21
Flubby
Crazy Cat Lady
 
Flubby sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 4.719
Blogginnlegg: 349
Flubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de flesteFlubby er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi har HTS izi combi i Primeraen vår, den er omtrent like stor som en Passat. Det er god plass til setet bakovervendt, samtidig er det god plass til lange føtter i forsetet.
Setet vi har festes med belter, men isofixversjon finnes også. Setet er høyt, og vesla har derfor god utsikt når vi kjører, det er viktig for hennes trivsel i bilen. Det eneste negative jeg opplever med setet, er at for de minste blir sittevinkelen litt bratt når det skal stå baovervendt i et baksete som heller litt. Har lagt en stødig matte under for å tilte setet mer bakover, så nå kan vesla sove behagelig uten at hodet dingler framover. Har dessuten råna det opp med lammeskinn for bilstol, og en liten plastdings som samler beltene tettere for ekstra komfort

__________________
Draco Dormiens Nunquam Titillandus
Tenåringen-95 og Trassungen-09
Flubby er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:08   #22
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Tusen takk for alle gode tilbakemeldinger!!

Jeg var på Barnas Hus på onsdag, hvor Trygg Trafikk var og informerte om sikkerhet.. Han ene fra Trygg Trafikk sa at han ikke kunne anbefale noen seter (de har vist ikke lov til det), men stilte seg ved siden av Besafe sine seter og sa at det var viktig å velge sikkert og bakovervendt - og gjerne norskt.. Besafe er jo norskt.. Noen som har noe positivt (eller gjerne negativt) å si om izi Combi X2 og izi combi x3 (hvis jeg skulle ha noen av dem så heller jeg mot x3)...

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:09   #23
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Nå skal det også sies at det var en røslig kar fra nettopp besafe der og svarte på spørsmål..

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 09:26   #24
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Noen som vet om det går det an å ha HTS IZI Combi i midtsete bak?

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:06   #25
Molly
Bør lage seg en tittel selv
 
Molly sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 6.217
Molly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelenMolly er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Jeg har aldri prøvd Besafe-setene til mine barn. Men jeg har inntrykk av at stolene tar stor plass i bilen, og at barna ofte vokser ut av setene tidligere enn av f.eks Britax-setene. Noen som vet?

__________________
Storesøster 02
Lillebror 07
Molly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 10:55   #26
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi har izi combi x2 og den tar stor plass, ja. Men den er høy og hun sitter veldig fint i den. x3 har fastere støtte for hodet pluss magneter du kan feste selene på sånn at du slipper å lete etter selene bak ungen.

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 11:34   #27
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har aldri prøvd Besafe-setene til mine barn. Men jeg har inntrykk av at stolene tar stor plass i bilen, og at barna ofte vokser ut av setene tidligere enn av f.eks Britax-setene. Noen som vet?

Kommer vel an på barnet det. Mine sitter til 3,5 år ca.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 13:38   #28
Jeanett
5barns mamma
 
Jeanett sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.034
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi har Britax sitt Multitec sete, er virkelig kjempe fornøyd. Lillegutt er snart 3år og sitter fortsatt kjempe fint i sete sitt. Vi hadde IzI combi x1 til han før, men det ble alt for bratt i ryggen.

Mitt tantebarn sitter i izi combi x2, hun er liten og blir snart 2år, men det begynner å bli knapt med plass til henne i bilsete allerede..

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 14:49   #29
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Minus med besafe setene tja. Tar mye større plass i de fleste biler. Lett å montere feil. Veldig mange forhandlere monterer de feil. Isofix sete kan ikke monteres bakover med sele, bare fremover. Og det går bare til 18kg.

Britax er svensk, og har derfor mange gode bakovervendte seter til 25kg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 14:59   #30
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Me and you Autofil, Me and you... Nesten ingen klarer å montere, så vi gjør sete mindre sikkert sånn at det ikke blir feilmontert. Og reklarmerer for at det er sikkrere. Jah.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-06-10, 15:04   #31
Vind
Erfaren
 
Vind sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 878
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Molly, her.

Jeg har aldri prøvd Besafe-setene til mine barn. Men jeg har inntrykk av at stolene tar stor plass i bilen, og at barna ofte vokser ut av setene tidligere enn av f.eks Britax-setene. Noen som vet?

I forhold til britax twe tar izien større plass, ja. Andre nyere seter vet jeg ikke.
Jenta mi satt i izien sist da hun var 3 år og 10 mnd. Hun var 104 cm da hun var fire år, så det er ikke såå liten plass i det. Setet står hos besteforeldrene, og jeg håper det passer i sommer også, da er hun 4,5 år.

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 10:16   #32
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det største minuset er at de kun går til 18 kg, og at de er så kronglete å montere at omtrent ingen klarer det. Jeg ser flere feilmonterte izi Kid/Combi enn jeg ser korrekt monterte... Et annet minus er HTS sin sikkerhetsfilosofi. Don't get me started!

Skal du uansett ha en stol med forankringsbelter hadde jeg uten tvil valgt en som kan brukes til 25 kg.

Jeg vil meget gjerne høre om HTS sin sikkerhetsfilosfi! For å kunne ta et godt bilsete valg, har jeg behov for å høre alle sidene.. Ikke bare fra en ivrig, bøs besafe selger og en Trygg Trafikk mann - som jeg ikke helt forsto hvor jeg hadde.. (han virket partisk i forhold til besafe).. så jotakk - gjerne forklar hva du mener

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 10:21   #33
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Barn er jo, som oss voksne, forskjellige. Noen er lange, noen er korte, noen er lette, noen er tunge, noen har lang rygg og noen har kort rygg... Alt dette spiller jo inn på hvor lenge en stol kan brukes, uansett merke. Generelt sett kan man vel si at "baseseter", altså seter som står i eller oppå en slags base eller sokkel, tar mer plass en stoler som ikke gjør det. De tar den plassen de tar uansett hvordan du snur og vender på det. Stoler som står "rett i setet", f.eks TWE og Zento, kan stort sett monteres på den plassen du har til rådighet.


vet du hvordan "står rett i setet-stolene" gjør det på sikkerhet? Ønsker et sete hvor gutten min sitter komfertabelt - også når han sover, som gir god beskyttelse uansett - også at hodet ikke får for mye rotasjon.. Jeg ønsker å kunne kjøre rundt uten å være engstelig.. Cabriofixen har gitt meg den tryggheten, men hva nå?

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:27   #34
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Jeg sier ikke at HTS sine 0-18 kg stoler ikke er bra på sikkerhet, for det er de. Om de monteres riktig og får stå bakovervendt. Monteringen er unødvendig komplisert og de færreste monterer riktig, også forhandlere sliter har det vist seg.

Trygg Trafikk SKAL være upartiske, men ifht HTS virker det ikke helt som alle er det. HTS og TT samarbeider, det er ingen hemmelighet.

Det jeg IKKE liker med HTS er at de er fæle til å fremheve seg selv på andre produsenters bekostning, de snakker gjerne åpenlyst dritt om andres stoler når de er på besøk hos forhandlere, de har sine egne anbefalinger når det gjelder bakovervendt (2,5 år faktisk, for barna får jo ikke plass lenger enn det visstnok) og de har vært helt ekstreme til å pushe forovervendte- og kombistoler i kampanjer og når de har gitt stoler i premie hist og her. Samtidig skryter de av hvor flinke de er til å ta sikkerheten på alvor og slenger gjerne litt dritt etter konkurrentene i samme slengen. Deres bakovervendte stol, iZi Kid, var lenge kun å få i en farge mens den i Sverige (hvor markedet er stort for rene bakovervendte stoler) var tilgjengelig i utallige varianter. Nå ser det ut til at de har tatt til vett her.

Du kan også stille ti ulike HTS-forhandlere et kritisk spørsmål om en stol eller om HTS sin sikkerhetsfilosofi, og du vil få omtrent ordrett samme svar. HTS er ekstreme til å drille sine forhandlere.

Babystol og beltestol har gjort det heller dårlig sammenlignet med andre anerkjente merker i test (vel, den nyeste beltestolen skal være OK, samme skal iZi Sleep med base, det skal de ha), og likevel forteller alle HTS sine forhandlere kundene sine at disse er best i test. Hvor har de det fra? Jeg bad en forhandler om å vise meg den testen en gang, men det kunne han selvsagt ikke. Han bare VISSTE at de var det, for det hadde representanten fra HTS fortalt nemlig, og de var så flinke å holde kurs. I tillegg pusher de gravidbeltet sitt nærmest som en livredder, hvilket bare er bullshit. De klarer ikke å bevise at det har noen effekt i det hele tatt, og en test kjørt hos VTI i Sverige viste at dingsen ikke hadde effekt for 5 øre. På den positive siden var ikke dingsen kraftig nok til å påvirke bilbeltet negativt heller, det sier vel igrunnen det meste. Likevel påstår HTS hardnakket av dingsen har reddet liv...

En annen ting er at de kunne gitt f*** i å legge inn mulighet for å montere den ISOFIX-baserte bakovervendte stolen sin forovervendt, men dette klarte de selvsagt ikke å la være siden det garantert betydde økt salg. Den kan imidlertid IKKE monteres bakovervendt med belte slik som Akta Gracos DuoLogic kan.

Neitakk, jeg kjøper stoler fra andre produsenter.

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 11:57   #35
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi vurderte Izi Combi (jeg så aldri noen Izi Kid-stoler på Barnas Hus, kanskje det er et ledd i policyen hos HTS?), men når jeg leser om den typen aggressiv markedsføring, er jeg nesten glad for at vi i stedet endte opp med Britax Multi-Tech. Den går til 25 kilo, monteres med forankringssele, og jenta vår på 10 måneder sitter veldig godt i setet. Hun har også sovnet et par ganger, uten at hodet har falt ned på brystet.

Vi lånte en Acta Graco Cosmic Comfort hos naboen en liten uke, og der ble jeg sittende med knærne oppunder haken i passasjersetet. MTen tar mye mindre plass i baksetet, om det betyr noe. For oss var det i hvertfall en tilleggsbonus.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 12:06   #36
myrvangs beagler
Nybegynner
 
myrvangs beagler sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 8
myrvangs beagler har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Tusen tusen takk!! :-) Jeg er så takknemmelig for at dere bruker tid på å svare meg på disse tingene!! For meg er det viktig med negative ting også - for å få et mer ballansert inntrykk..

Autofil: Hvilken stol ville du valgt selv?

myrvangs beagler er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 12:11   #37
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Britax hiway er jeg kjempefornøyd med. Lille sitter veldig bra i den, og det er litt plass igjen i passasjersetet.

Som et tankekors i HTS diskusjonen, jeg så på HTS seter, men hadde hørt om dette med montering, så jeg fikk folk i butikkene til å vise meg montering, og i 3 forskjellige butikker fikk jeg vist setet montert på 3 forskjellige måter. Det er skremmende.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 13:48   #38
Sonja Sockersöt
Hjuleglede
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 1.120
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Som et tankekors i HTS diskusjonen, jeg så på HTS seter, men hadde hørt om dette med montering, så jeg fikk folk i butikkene til å vise meg montering, og i 3 forskjellige butikker fikk jeg vist setet montert på 3 forskjellige måter. Det er skremmende.

En test for noen år siden viste at kun 6 av 13 forhandlere klarte å montere iZi Kid/Combi riktig, selv om de skryter uhemmet over å være godt kurset.


Sist redigert av Sonja Sockersöt : 26-02-18 kl 14:11.
Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 14:14   #39
Bomull
www.bomulls.no
 
Bomull sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Innlegg: 15.048
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi har per i dag Britax Evolva til 4 åringen og Britax Multi-Tech til snart-2-åringen, godt fornøyd med de setene. Vi kjører Audi A4 av nyere modell, disse stolene passer veldig godt i den bilen. Vurderer sterkt Britax TWE som ekstra sete i mannens bil og andre biler ved behov.

Har også to stk. HTS Izi Combi da vi fikk frastjålet bilen og erstattet et sete før det kom til rette igjen. Disse setene har vi per i dag i bilen til svigermor, der hun bruker de til andre barnebarn også - så vet vi at de sitter sikkert; og ja - de er riktig montert!!! Gode seter dette også, men mine har nok bedre plass i Britax og Britax kan brukes lenger, dog sitter de mye høyere i HTS og har vært veldig fornøyd med det. Britax tar mindre plass. Av Britax og HTS er Britax setene vi har de som passer oss, bilen og våre barn best.

__________________
Dåtten 2006, Fjåtten 2008 & Lyn fra klar himmel 2018
Some people just need a high-five. In the face. With a chair.

Sist redigert av Bomull : 07-06-10 kl 14:22.
Bomull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 16:16   #40
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hjelp - jeg skal kjøpe bilstol, men vet ikke hvilken

Vi har Britax TWE, Brio Zento og Akta Graco Duo Logic. Er veldig fornøyd med alle til hver sin bruk. Klarer ikke kvitte meg med noen av de selv om vi bare har 2 biler og 1barn.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
bilsete, bilstol, sikkerhet, trenger hjelp


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no