Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Hva er egentlig greia med fleece?

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-07, 21:33   #1
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hva er egentlig greia med fleece?

Mote og mote, klesplagg er det i allefall.

Jeg har liksom aldri skjønt greia med fleece. Har aldri brukt det fordi jeg ikke er så begeistret for kunststoff, og det bare knitrer og gjør meg elektrisk. Nå har jeg kjøpt en fleecejakke til Lille B og lurer på følgende:

Har den noen funksjon som ull ikke har, bortsett fra at det ikke klør?
Holder det like godt på varmen?
Puster den?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:38   #2
Filifjonka
Fortynnet
 
Filifjonka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.211
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg har heller aldri skjønt greia med syntetisk fleece, og har så langt ikke kjøpt noe som helst i det materialet. Men mange liker det jo veldig godt.
Minsten har en Linus i Svingen-jakke i fleece som han fikk til jul, den virker ikke knitrete og elektrisk egentlig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:39   #3
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg er begeistret for ull. Ull er varmt, isolerer og puster.
Fleece er ikke like varmt og isolerer ikke like godt.
Fordel med fleece framfor ull er at det er lett å vaske og det tåler veldig mye.

Jeg synes fleeceplagg er helt greie til sitt bruk. Særlig til sommerbruk synes jeg fleece er greit. Jeg synes ikke det er morsomt å vaske ullklær som er fulle av søle eller er skitne etter en fisketur. Fleece kaster jeg på 60 grader i maskinen og skitten preller av lett som bare det.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:40   #4
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.698
Blogginnlegg: 21
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Det er lettere enn ull - i alle fall i gensere. Det kan vaskes på høyere temperatur og på vanlig program. Noen typer er vindtette.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:41   #5
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.106
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg uttaler meg kun på velværegrunnlag:
Mine fleecejakker og -bukser (jeg har ikke så mange som det høres ut), holder veldig godt på varmen. Og så er de myke og gode å ha på.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:41   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.552
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Vi bruker ull innerst og så et lag med tynnfleece utenpå der på vinteren. Veldig godt og varmt.
Vet ikke helt hva det er som gjør at fleece blir så mye brukt, men det funker veldig bra som lag2 for oss ihvertfall.

Nå på våren har både Stesnuppa og Poden vindtette fleecejakker fra Skogstad. Lette, gode og varme.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:42   #7
Vimsen
"De"
 
Vimsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.520
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg elsker fleecejakker!

__________________
Effektivitet er intelligent latskap.
Vimsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:42   #8
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Fleece kan jo også være så mangt og kommer i mange forskjellige kvaliteter.

Fleece laget av naturmaterialer og fleece laget av plast er ganske forskjellige.

Fleece laget av plast er oftest laget av resirkulert plast og er ikke så dumt valg miljømessig, og som sagt synes jeg det er veldig ålreit til hard bruk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:44   #9
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg fikk en fleecejakke av mamma. Og jeg ELSKER den.

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:46   #10
Agurke
Fabelaktig
 
Agurke sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.618
Blogginnlegg: 19
Agurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de flesteAgurke er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er begeistret for ull. Ull er varmt, isolerer og puster.
Fleece er ikke like varmt og isolerer ikke like godt.
Fordel med fleece framfor ull er at det er lett å vaske og det tåler veldig mye.

Jeg synes fleeceplagg er helt greie til sitt bruk. Særlig til sommerbruk synes jeg fleece er greit. Jeg synes ikke det er morsomt å vaske ullklær som er fulle av søle eller er skitne etter en fisketur. Fleece kaster jeg på 60 grader i maskinen og skitten preller av lett som bare det.

Enig. Fleece kan ikke måle seg med ull.

Ungene bruker stort sett fleece (-jakker) til og fra barnehagen. Den varmer litt, samtidig som den ikke er for tykk og varm å sitte i bil med.

Og nå som det er vår er det kjekt å ha ull innerst, en ullbukse, fleecejakka og regnbukse utenpå.

Jeg har selv en Berghaus-fleece, som jeg bruker mye. Stort sett til og fra jobb og på hytta/i skogen.

Agurke er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:47   #11
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Eg syns fleece er stygt, men kjøpe meg ei ny billig pr år som eg har til og frå barnehagen dei dagane eg har fri og skal rett i seng etterpå.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:47   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Oki, så det er forskjell på fleece altså? Dvs. jeg vet jo at det er forskjell på ullfleece og annen fleece, men bortsett fra det trodde jeg det var det samme.

Kan man bruke ull og fleece sammen altså? Jeg trodde det av en eller annen grunn ikke funket?

Jeg har egentlig trodd at man brukte fleece i stedet for ull jeg, men det blir kanskje mer som en mellomting mellom en ulljakke og en bomullsjakke? Sånn i varme altså?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:47   #13
Misteri
Opp og ned
 
Misteri sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 8.767
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Datteren min tåler ikke ull, derfor har vi valgt fleece til henne.

__________________
Misteri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:47   #14
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

En type fleece jeg er veldig nysgjerrig på er bambus/økobomullsfleece.
Det er fleecestoff laget av 80% bambus og 20% bomullsfleece (finnes også i andre blandinger). Dette er både et bra miljøvalg og bambus er noe av det mest behagelige stoffet som finnes.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:48   #15
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg er begeistret for ull. Ull er varmt, isolerer og puster.
Fleece er ikke like varmt og isolerer ikke like godt.
Fordel med fleece framfor ull er at det er lett å vaske og det tåler veldig mye.

Jeg synes fleeceplagg er helt greie til sitt bruk. Særlig til sommerbruk synes jeg fleece er greit. Jeg synes ikke det er morsomt å vaske ullklær som er fulle av søle eller er skitne etter en fisketur. Fleece kaster jeg på 60 grader i maskinen og skitten preller av lett som bare det.

Jeg bruker fleece som fnatten, og det er helt greit til sitt bruk, og det er veldig kjekt at det lettvasket.

Velg i hverfall ikke den billigste fleecen.

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:49   #16
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.887
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Nei, billig fleece er stygt. Det ser faktisk billig ut. Eg har god erfaring med gensere og jakker frå Hagløfs. Til voksne altså.

L har som Maximillia sin gut, Linusjakka frå Skogstad. Det er god fleece.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:50   #17
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.702
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Jeg har fleecejakke som jeg bruker når jeg er på tur - Det er helt klart forskjell på fleece ut fra kvaliteten.

Jeg liker ikke fleece til barn - det puster ikke og blir fryktelig klamt. (Iallefall til min varmblodige tass) - Jeg ser ingen områder hvor fleece er bedre enn ull.

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:52   #18
Guava
Bør lage seg en tittel selv
 
Guava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.729
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

På minstemann som er atopiker og ikke kan ha ull rett på huden har vi brukt tynne fleeceklær innerst ganske ofte og hatt ull utenpå. Det har fungert bra og er i alle fall bedre enn å ha fleece hele veien.

Minstemann har også fleece inni bleiene sine. Til tøybleier er fleece genialt. Det holder huden tørr og bomull og bambus inni bleiene suger opp.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:52   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.472
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En type fleece jeg er veldig nysgjerrig på er bambus/økobomullsfleece.
Det er fleecestoff laget av 80% bambus og 20% bomullsfleece (finnes også i andre blandinger). Dette er både et bra miljøvalg og bambus er noe av det mest behagelige stoffet som finnes.

Åja, bambusstoff har jeg hørt om! Det skal visst nok være helt supert. Jeg er veldig glad i bambus. Når jeg blir voksen og får meg hus vil jeg ha bambusparkett. :avsporing:

Opprinnelig lagt inn av gullet, her.

Velg i hverfall ikke den billigste fleecen.

Hvordan vet jeg om det er billig fleece?

Jeg har kjøpt en fleecejakke fra Ida T, så det er ikke et sånt velkjent sportsmerke eller noe. Nå så jeg nettopp at det er bomullsfleece, så da er det ikke et eller annet syntetisk i allefall. Vil det si at det er like varmt som en bomullsjakke eller varmere da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 21:53   #20
malena
 
malena sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.843
malena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner tilmalena er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva er egentlig greia med fleece?

Hva er egentlig ullfleece?

__________________
Gutta 2003 og 2005
malena er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no