Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er du norsk nok?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-06-09, 17:24   #121
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.115
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Jeg undrer meg på om religionens form og tolkningen av den kan medvirke til å senke terskelen. Jeg er tilhenger av at man skal kunne tillate seg å stille spørsmålet. Og åpen for å finne ubehagelige svar.

Det er et legitimt spørsmål å stille. (De fleste spørsmål er det.) Men hvis du gjør narr av svarene du får og sier "ja ja, det er alltid en fæling", og samtidig ikke har noe å underbygge det du insinuerer med, så blir det ikke en veldig fruktbar diskusjon av det. Og skal man finne noe som ligner svar - ubehagelige eller ikke - så må man forske på det, det holder ikke bare å stille spørsmålene.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 18:28   #122
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Det er et legitimt spørsmål å stille. (De fleste spørsmål er det.) Men hvis du gjør narr av svarene du får og sier "ja ja, det er alltid en fæling", og samtidig ikke har noe å underbygge det du insinuerer med, så blir det ikke en veldig fruktbar diskusjon av det. Og skal man finne noe som ligner svar - ubehagelige eller ikke - så må man forske på det, det holder ikke bare å stille spørsmålene.

Selvsagt. Men for at det skal bli behandlet på en såpass grundig måte må de som forsker være interessert i å stille spørsmålene. Jeg må innrømme at jeg ikke kjenner til hvorvidt det skjer, verken blant religionshistorikere eller andre kultur- eller samfunnsforskere. Opplys meg gjerne, den som vet. Jeg bare registrerer at det i mange år har vært en uvilje til å stille viktige, og ubehagelige, spørsmål i den mer eller mindre tabloide offentligheten. Og at de kritiske røster som har hevet seg i den seriøse islamdebatten sliter med et alderdommelig stigma som venstresiden og det øvrige politiske etablissementet tradisjonelt sett har satt på rasister og høyreekstreme.

Når det gjelder "det er alltid en fæling", så henspiller det på det klisjéaktige argumentet som hu fra Sunnmøre kom med, "..-det er idioter overalt, så hva er problemet ?" Bringer ikke noe mer inn i debatten, som jeg ser det. Bare en tåplelig allegori for å latterligjøre.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 18:37   #123
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Har du giddet å lese svaret mitt Brutus?

Jeg syns det er mye gauling og lite lytting fra deg.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 19:27   #124
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har du giddet å lese svaret mitt Brutus?

Jeg syns det er mye gauling og lite lytting fra deg.

Jeg leste det nå. Tenkte jeg skulle være litt stille

Gode poenger du har.

Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-06-09, 20:44   #125
bønna
Deltidsmamma
 
bønna sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: 25 min fra Oslo.
Innlegg: 1.697
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Dette har ikke med ISLAM å gjøre, men at grupper fra land med lite fungerende samfunnsstrukturer og lite fellesskapfølelse ("dugnadsånd"), korrupt politi og statsapparat, etc., ofte har grunnleggende lite respekt for lover og regler generelt. Ikke bare norske lover. De betaler nok ikke så mye skatt på luksusboligene de har bygget seg i Pakistan heller, om de kan unngå det.

Godt sagt, og dekker det jeg prøvde å beskrive i et tidligere innlegg, at man sliter med bagasje fra et samfunn som ikke fungerer og hver mann sin haug- mentalitet. Dette tror jeg har gitt utslag i drosje-svindelen, i tillegg opplæringen/kravene til sjåfører er for dårlig, det blir for lett å snoke unna.
Men det er like fullt et problem. Som må gjøres noe med.
Jeg prata med en som hadde vært drosjesjåfør i de siste syv år. Han sa at når det var noe som de fremmedspråklige ikke likte var de veldig kjappe til å ta den "jeg ikke forstå". Han hadde fungert som en slags kontrollør på Gardemoen en tid. Siden han var mann med litt alder, hadde bodd i saudi-arabia i noen år, samt hadde erfaring fra forsvaret som offiser fikk han litt respekt.
Men det er jo ikke sånn det skal være!!

bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 15:40   #126
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv
 
Brutus_ sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Innlegg: 1.302
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Altså, islam er en religion som er klokkeklar både på at tyveri og snyt ikke er greit, OG at man skal følge lovene i det landet man er i. Å skylde på religionen er, i dette tilfellet, et fullstendig bomskudd. Husk at i en del land, som i Palestina, så er det de som er de mest rabiate muslimene som faktisk har et noenlunde fungerende, ikke-korrupt, redelig statsapparat (jada, alt er selvsagt relativt). Det sekulære PLO var en gjeng med korrupte kjeltringer.

Dette har ikke med ISLAM å gjøre, men at grupper fra land med lite fungerende samfunnsstrukturer og lite fellesskapfølelse ("dugnadsånd"), korrupt politi og statsapparat, etc., ofte har grunnleggende lite respekt for lover og regler generelt. Ikke bare norske lover. De betaler nok ikke så mye skatt på luksusboligene de har bygget seg i Pakistan heller, om de kan unngå det.

For det første så har jeg ikke malt noe fanden på veggen vedr. Islam. Det er bare tull. Jeg oppfatter dette her stort sett som som et saklig og avbalansert ordskifte.

Det er klart at det er mange faktorer som spiller inn. Jeg har åpnet forsiktig for muligheten for at den folkereligiøse grunnholdningen, ofte basert på hva som forrettes i fredagsbønnene, spiller inn i folks holdninger til det samfunnet de har ankommet, og reglene det har definert for innbyggerne gjennom sitt demokratisk bestemte lovverk.

Palestinakonflikten har jeg ikke så god innsikt i, men generelt er det slik i den muslimske verden at folkelige protestbevegelser i de senere åra har vendt seg til konservativ islam som svar på korrupte og moderate styresmakters manglende integritet og styringsevne. Det være seg Taliban i Afghanistan, Al Habab i Somalia eller Hamas i Palestina og flere. Alle disse ønsker seg lover som de oppfatter som gitt av gud selv, og i alle områdene er lovverket fra gammelt av basert på religionen på en helt annen måte enn det har blitt i vesten. Veien er lang til lover bestemt av mennesker, kristne og andre vantro


Sist redigert av Brutus_ : 10-06-09 kl 15:49.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-06-09, 15:41   #127
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du norsk nok?

Den siste setningen der skjønte jeg ikke hvordan hang sammen med resten?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no