Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 22:43   #41
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Jeg håper oppdrettere tar til seg dette med helse, det har jo vært fokus på det i flere år nå. Var periodepasser for ei blandingstispe ei stund, en rottweiler/shæfer/labrador-sak. Utrolig snill og koselig hund hun syntes hun var omtrent så stor som en katt, så hun kom gjerne snikende opp i fanget med sine 30 + kilo. Dessverre hadde hun arvet den langhåra shæfer-pappaens hudproblemer, og hun mistet så mye pels at hun ble helt naken på buken, brystet og halsen. Huden flasset og skallet, og det gjorde vondt med både sele og halsbånd. Hun ble avlivet når hun var drøyt tre år gammel. Fullstendig meningsløst. Og det var en planlagt parring også. De lånte shæferpappaen fra Sverige fordi han var så pen og snill. Og hunden ble pen og snill. Og syk.

Dumpa over denne artikkelen i dag forresten - avliving av andres kjæledyr. Litt på siden, men ...

http://jbl.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=26315

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 22:52   #42
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Jeg syns ikke "lar leve for lenge" og "avliver for tidlig / uten grunn" egentlig er så veldig motstridende, hvis dere skjønner hva jeg mener.
Begge deler handler om håpløs egoisme, det handler om å ikke se noe som helst annet enn seg selv.
Den ene gruppa føler at de har lov til å gjøre som de vil fordi de elsker. Føleføleføle kommer før alt.
Den andre gruppa føler at de har lov til å gjøre som de vil fordi de eier. Deres rett til å behandle sin eiendom som de ønsker kommer før alt.
(Så har vi utskuddsgruppa som kaster kattunger ut av biler i fart og sånt, men de er ikke folk. De er rett og slett ikke folk.)

Begge gruppene hadde hatt godt av å huske at de håndterer dyr.
Ikke babyer, ikke ting.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 23:00   #43
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Sunn avl som fokuserer på gemytt, ikke bare raseperfeksjon, synes jeg er en finfin ting.
Det er ikke bare-bare å overta en voksen bikkje fra omplassering og gjøre om til familiehund. (Been there, done that, got the scars to prove it.)

Så kan heller alle gjøre som meg. Kjøpe de valpene som vanligvis blir avlivet fordi de ikke lever opp til rasekravene. :stolt eier av hvit boxer:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 00:15   #44
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.496
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.


Så kan heller alle gjøre som meg. Kjøpe de valpene som vanligvis blir avlivet fordi de ikke lever opp til rasekravene. :stolt eier av hvit boxer:

Hvor finner man sånne da? Vi (jeg) vurder (prøver å overtale) å skaffe hund, har ingen planer om utstilling og kan gjerne kjøpe en litt rar en. Men hvordan får man tak i de?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 00:22   #45
Sure Eplet
tradisjonell figur
 
Sure Eplet sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 879
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hvor finner man sånne da? Vi (jeg) vurder (prøver å overtale) å skaffe hund, har ingen planer om utstilling og kan gjerne kjøpe en litt rar en. Men hvordan får man tak i de?

Trekk på steder med mye hund og spør folk hvor de har fått tak i sine og hvem de anbefaler. Spør på lokale brukshundklubber også, så slipper du å binde deg til en spesifikk rase før du vet hva du trenger. Etter hvert vil du sitte med ei ganske god liste over oppdrettere du kan snakke med, kanskje også lokale raseklubbavdelinger. De aller fleste hundeeiere elsker å snakke om hundene sine, så du kan egentlig ikke bomme så mye her

__________________
Litt rouge på eplekinn utstråler ungdommelighet som ingenting annet.
Sure Eplet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 01:36   #46
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Jepp. Gemytt betyr mye. Og det er ikke bare rase. (Jeg mener å ha hørt at Golden Retrievere er overrepresentert på statistikken over biting, nettopp fordi folk tillater seg selv og barna sine mer overfor dem osv. Man glemmer liksom at hunden er et dyr og ikke den barnevaktbikkja fra Peter Pan.)

Blandingshunden vår er forresten en salig blanding av mye rart. Det var en blandingstispe som var på vift med en Vorsther. Men den blandingstispa er også fast innslag på et ridesenter for barn med diverse funksjonshemminger. Et veldig godt gemytt hos en hund som ikke er så lettskremt, tåler andre dyr og uforutsette hendelser osv. I tillegg gjorde eieren hennes en fantastisk jobb med å tilvenne valpene det samme miljøet, trente på håndtering, bilkjøring og i det hele tatt. Hunden vår er det ganske mange som har spurt hva er fordi de synes han er veldig pen og behagelig i gemyttet. Og flere har bemerket at de kunne tenke seg en akkurat som ham. Men med unntak av hans søsken skal det godt gjøre å få til den samme miksen med det samme fantastiske gemyttet, altså. Han er unik.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 09:03   #47
mocci
Retromum
 
mocci sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.383
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Av egen erfaring vil jeg si at veterinærer ikke er flinke til å si fra at nok er nok når det gjelder behandling av syke/skadde dyr. Min hund ble alvorlig skadet i ryggen, nærmest invalidiserende hvor hun ble lam i bakben/bakpart med null kontroll over avføring og urin. Det tok hele 4 dager før dyrlegen mumlet noe om at avlivning kanskje var det beste, dette utsagnet måtte jeg nærmest presse ut av vedkommende!! Hunden var blant annet innom til observasjon en hel dag hvorpå veterinær sa at vi kunne ta med hunden hjem. Jeg nektet og fikk hunden avlivet samme dag. Jeg blir helt fra meg når jeg tenker på min stakkars hund som måtte lide i 4 hele dager pga en ukyndig veterinær. Hunden fikk noe smertestillende underveis men langt fra nok da hun ynket, peste og kastet opp gjennom hele forløpet. Det hele var et mareritt fra ende til annen.
Jeg har nemlig ingen problemer med å avlive et kjæledyr skulle situasjonen tilsi det, problemet her var at vi ikke fikk vite hvor alvorlig situasjonen var og måtte se på den stakkars hunden lide i mange dager, jeg satt med hunden på fanget natt som dag for å trøste henne som beste jeg kunne. Uff, nå begynner jeg å gråte her, får vel avslutte. Unner ingen å miste kjæledyret sitt på en slik måte!

__________________
Eventyrblanding juli 13
mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:01   #48
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.298
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Mange venter for lenge med å avlive kjæledyr

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Hvor finner man sånne da? Vi (jeg) vurder (prøver å overtale) å skaffe hund, har ingen planer om utstilling og kan gjerne kjøpe en litt rar en. Men hvordan får man tak i de?

Jeg sjekket ut ryktet til boxeroppdretterne, ringte litt rundt, og sa til de beste jeg fant som ventet kull at hvis det kom noen hvite var jeg interessert. Vofsen min er jo da feilvare, så jeg fikk ham til halv pris.

Så lenge det er brunt på ørene er de ikke disponert for døvhet som de helhvite er.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no