Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kan det være nødvendig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-11-06, 11:28   #21
carolin
Har laget seg en tittel
 
carolin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.043
Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

I Lillesøsters barnehage er det lov til å ta med private leker hver onsdag. Det er 9 barn og 4 voksne på avdelingen hennes, så de har full kontroll på hvem som har med seg hva. Nå er lillesøster bare 20 mnd, men hun blir så glad når hun får ha med seg dukken sin i barnehagen.

4 lekevåpen hadde jeg også reagert på. Synes det blir litt i drøyeste laget.

__________________
If you talk to your children, you can help them to keep their lives together. If you talk to them skillfully, you can help them to build future dreams.
carolin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 13:02   #22
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.115
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Jeg er motstander av lekevåpen i barnehager. Mine gutter (har svelget et par kameler) får ha sverd UTE. De tar pinner uansett.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 13:12   #23
Siw
Twinsouls
 
Siw sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 771
Siw er populærSiw er populærSiw er populærSiw er populær
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Der jeg jobber får ikke barna ha med seg leker i det hele tatt.kun en dag i mnd der de kan ta med en bil,dokka bamse ol.
Nå jobber jeg på ei småbarnsavd og der har de jo selfølgelig med seg et kosedyr eller klut ol hver dag de er der men det blir noe helt annet

__________________
Siw
mamma til en i himmelen og tre på jord

"The way you make mee feel"
Siw er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 13:14   #24
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.481
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Om leker generelt. I vår barnehage har det vært tatt opp på foreldremøte og de voksne i barnehagen har gitt beskjed om at hvis lekene blir "misbrukt" (til erting/mobbing: "Du har ikke like mange/fine leker som meg", til å kjøpe seg venner eller stenge ut andre fra leken: "Ikke la x leke med oss, h*n har ingen fine leker" så setter de foten ned.)

Jeg er helt på linje med barnehagen der. Erting/mobbing eller kjøpslåing oppfatter ikke jeg som noe som er avhengig av leker, men at lekene blir "misbrukt" til det. Man kan like gjerne bruke klær (ala "Jeg er en fin prinsesse, mens du ser ut som en gutt") eller andre ting (ala "Jeg er flink til å løpe, mens du er en snegle"). Og da mener jeg - som barnehagen vår, at det er den uønskete adferden man må ta for seg - ikke de midlene de bruker for å fremme adferden. Hvis noen bruker lekene til å "være bedre enn" de andre synes jeg at barnehagen skal jobbe med det - ikke nekte ungene å ta med seg leker.

Og om våpenleker spesielt. Samme holdning har jeg til våpenleker. (Jeg er klar over at dette er lett for meg å si som har to jenter som ikke har noen som helst interesse for våpenleker. ) Det er ikke lekene i seg selv som er problemet.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-11-06, 13:21   #25
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.394
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Ser at jeg skal være fornøyd med at lekedager ikke er et tema i vår barnehage. Har ihvertfall ikke hørt om det på tinkeliten sin avdeling. Han er to år og det hender han drar med seg ei bok eller en bil hjemmefra, men det gjør ingenting at jeg legger den i sekken hans, eller tar den med meg ut i bilen igjen når vi er vel plassert i garderoben.

Lekevåpen liker jeg ikke i det hele tatt. Men ser at det kan være kamelen allerede er skutt, og klar til partering.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 11:39   #26
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Så fint det er å vere på et forum der det ikkje kjem ein einaste lavpanna kommentar om at "gutter må få være gutter"

Ellers er eg på linje med LaLuna og LilleRu her.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 12:24   #27
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg er ikke heller fullstendig pasifist på lekevåpenfronten

Det er jeg!

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 12:49   #28
Ole Brumm
er her
 
Ole Brumm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 9.414
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

Liker ikke lekevåpen sverd eller annet krigs greier,
vannpistol kan jeg tåle
Hvordan dette kommer til å gå når gutten blir større gjenstår å se...

__________________
Ole Brumm
-04, -08, -11, -14
Ole Brumm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 14:30   #29
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.509
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

I barnehagen der jeg jobber (iallfall på min avdeling) så har vi sagt nei til private leker fordi det er mye styr med dem og krangling om disse lekene. Når det var lov med leker så var det ikke lov med våpenleker, syns det er helt unødvendig...

Som et lite apropos til vill lek så opplever vi i vår barnehage som i år har klar overvekt av gutter en helt annen type lek enn når det er halvt om halvt jenter og gutter eller når det er overvekt av jenter. Det er en mye villere lek, med mye bryting og krigslek enn det som har vært vanlig...

polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-06, 14:30   #30
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.823
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

I vår barnehage er det våpenfri sone, det gjøres ikke unntak for sjørøvere på karneval en gang. Det synes jeg er en grei regel. Her hjemme har ungene lekesverd og vannpistoler, men dette er det såpass sterke meninger omkring at jeg synes det er lurt av barnehagen å innføre forbud rett og slett.

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 00:40   #31
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

I vår barnehage er det ikke lov å ha med leker.
Bøker og CD (en film når det er "kino"dag).
Jeg synes det er veldig greit. Det er mer enn nok leker i barnehagen, og jeg synes det er veldig bra at ungene må leke med det som finnes der.
Det er fryktelig trist når det er noen som holdes utenfor fordi de ikke har med seg de riktige bilene, eller feil Turtles. Leker blir også ødelagt og borte.
Det er ikke lett for de ansatte i barnehagen å holde styr på 18 ungers leker.

Dersom det er hyl og skrik om å ha med seg ting, er det like greit å ta den fighten med en gang.
Da er vi ferdige med hyl og spetakkel før vi kommer i barnehagen.

Det er ikke noe problem her i huset lenger, mamma sier at det ikke er lov, selv om X har med seg(det er på tredje året det samme barnet som har med seg leker og ting, og lager krøll, da synes jeg at foreldrene burde ta tak i det)!

Jeg vet også om unger som kommer i barnehagen med store ryggsekker fulle (tunge som bly) av egne leker hver dag, og bare leker med de som har tilsvarende leker med seg. Absolutt unødvendig!

Lille E har et lite kose/sovedyr i sekken sin. Det skal ligge der i tilfelle noe trist og grusomt skulle skje (ramle av huska el). Hun finner den frem når vi kommer for å hente ...

gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-06, 00:44   #32
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.808
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kan det være nødvendig?

I alle barnehagene jeg har jobbet i, har det vært et generelt "forbud" mot å ha med våpenleker. Dette egentlig ikke så mye av prinsippet om at barn ikke skal leke med slik, men mest fordi det ofte blir en veldig bråkete og voldelig lek ut av disse lekene. Det er ikke så mange konstruktive måter å leke med et sverd eller en pistol på.

Vi gjorde ikke noe for å hindre barna i å bruke pinner som pistol, eller spader som sverd - da dette var mer fantasiprodukter, og like snart kunne brukes til annen type lek.

Det eneste jeg sier "nei" til når Storebror her i huset "skyter med pistol", er hvis han sikter på meg, på andre mennesker eller dyr og sier "pang."
Da forklarer jeg at jeg ikke liker at han sikter/skyter på levende vesner, men at det er helt greit om han skyter på blink.

... Det er faktisk veldig moro å skyte på blink med pistol... nemlig...

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no