Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-12, 12:42   #1
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Tilgi den tabloide overskriften.

D2 hadde en veldig flott artikkel om Høyblokka i helgen, med veldig fine bilder av innredning, eksteriør og av all den integrerte kunsten. Det er jo liten tvil om at Høyblokka har en høy arkitektonisk verdi. Gjennomtenkt i alle detaljer, gjennomtenkte linjer og former, Picasso, møbler som er designet spesielt til huset. Og byggteknisk så har den jo virkelig bestått den ultimate testen!

Jeg vet ikke om man bygger så arkitektonisk flott lenger, jeg. Det eneste unntaket jeg kommer på er Operaen.

Men om man tar en håndsopprekning så tror jeg de aller fleste i dag synes at bygget er "stygt". Det er strengt, grått og lukket. En "kloss". Jeg vet ikke hvordan bygget ble mottatt av folk flest da det ble bygget? Det fikk overveldende positiv mottakelse fra fagfolk, vet jeg.

Noen mener at man ikke kan bruke dagens "smak" til å bestemme livets rett til historiske bygg. Det er jo derfor man har revet så mye før også, som man i dag mener man burde vernet. Da man rev "det engelske kvarter" eller hva det heter, så syntest vel mange at det var smakløse bløtkakebygg som det var greit å bli kvitt.

Andre eksempler i Oslo er Indeksbygget, også sett på som en "betongkloss", men som, om man ser nærmere etter, absolutt har fine arkitektoniske kvaliteter. Men selv når jeg legger godviljen skikkelig til, så syns jeg jo bygget er "stygt".


Men er det det som skal bestemme? Og hvem skal man høre mest på? Fagfolk som forstår og vet å anerkjenne et byggs arkitektoniske kvaliteter, eller folk flest, som skal leve i byen der disse byggene står?

(En annen debatt når det gjelder Høyblokka er traumene til de som jobbet der, men det kan noen kanskje ta et annet sted? Jeg er mest opptatt av det arkitektoniske her)

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 12:48   #2
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg syns høyblokka er flott. Det er et stjerneeksempel på flott, funksjonell arkitektur fra perioden. Jeg syns det er problematisk når "folk flest" skal bestemme. Skrekkeksemplene på det er f.eks. kommuner som forlanger at hytter skal bygges i en slags kitschy mock-gammeldags stil.

Det arkitekturmessige problemet med Oslo er jo nettopp at ikke fagfolk får bestemme nok, og vi ser fortetting som går på tvers av barns behov for godt oppvekstmiljø, en rekke blokker som ser klin makne ut (for ti år siden var alle i gul teglstein, nå er alle i hvit mur med ståldetaljer) og dårlige byplanleggingsmessige løsninger.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 20-02-12 kl 12:55.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 12:52   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Her er en blogg som beskriver litt av det jeg mener, og jeg syns uttalelsen fra lederen i statsbygg er håpløst provinsiell:

Sitat:

”Jeg mener at et bygg er bare et bygg. For meg er det veldig lite symboltungt,” uttaler statsråd Rigmor Aasrud, Statsbyggs øverste sjef, til Dagsavisen 12. november. Det gjelder Høyblokka i Regjeringskvartalet, om den skal rives eller settes i stand. Litt lenger ute i intervjuet sier hun: ”Jeg ser den har symbolverdi, men jeg synes det finnes penere bygg enn Høyblokka. Jeg gjør det.”

Hvis Norge vil bort fra å være et harry pottitland så må ledere med slik makt begynne med å oppdatere tankesettet sitt en smule.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 12:53   #4
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Mm. D2 hadde også en artikkel for noen uker siden, en bildereportasje fra ymse horrible nybygg, med billige billigløsninger, lite lys og luft, korridorer og trappeløp i "bur" på utsidene av byggene, osv. Dårlige materialer og dårlige løsninger for luft og rom.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 12:58   #5
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Er helt på linje med Tallulah her. Og i tillegg synes jeg symbolverdien etter 22. juli gjør den enda viktigere. Vi står enda, selv om vi fikk oss en 100 års-smell. Bare det alene gjør at jeg synes den ikke bør rives.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:01   #6
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Gode poenger i den bloggen, Tallulah.

I Ålesund har de hatt et veldig stygt eksemplar av betongarkitekturen stående i sentrum (rådhuset), og har nå pyntet på denne. Og, etter min meninge, erstattet noe "jaja, det er jo så moderne med firkantet betong, så vi slenger opp et sånt her" fra 1960 (?), med et "jaja, det er jo så moderne med stål og glass, så vi slenger opp det utenpå det gamle". Bygget har beholdt den gamle, uharmoniske fasongen, materialvalgene ser billige og kjipe ut, og bygget er blitt litt mer tidsmessig, men fortsatt stygt. Litt som å slenge opp villmarkspanel utenpå et Block Watne-hus. Falskt oppå billig.

http://nrk.no/nyheter/distrikt/more_...sdal/1.7200607

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:03   #7
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.016
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Mm. D2 hadde også en artikkel for noen uker siden, en bildereportasje fra ymse horrible nybygg, med billige billigløsninger, lite lys og luft, korridorer og trappeløp i "bur" på utsidene av byggene, osv. Dårlige materialer og dårlige løsninger for luft og rom.

Her er artikkelen, "Trangt, mørkt og dårlig".

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:07   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg er en av dem som liker denne stilen. Jeg liker de funksjonelle husene på Blindern også, jeg. Det er fine materialer, mye lys og jeg er sikkert rar, men jeg liker betong.

Man skal ikke være så kjapp på å rive. Det var kun byråkratisk sendrektighet som i sin tid reddet Bryggen i Bergen, den ble vedtatt revet uten at de greide å få fart på sakene og så var det visst verdensarv, gitt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:14   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg liker også den stilen, både fordi den er så lett gjenkjennelig for tidsepoken og fordi den er så ren og enkel. Ikkeno fiksfakserier, liksom.

Ikke riv, sier jeg.

Folk flest kan ikke få bestemme. Folk flest stemte Plumbo videre til finalen i MGP, for svingende.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:14   #10
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Veldig interessant link, Miromurr!

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:16   #11
Syrin
Med tommestokk i veska
 
Syrin sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 5.042
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Litt kjekt å sjå på kva de skriv her - eg jobbar innan dette feltet (vern/utbygging). Eg syns også slike bygg er fine. Eg likar til og med rådhuset i Bergen, men der er dei fleste uenige..

Og bergenserane gjekk i tog for å få Bryggen reve ja.. Dei syns det var stygt, gammeldags og skittent...

__________________
Jente 2003 og gut 2005
Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:17   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg leste også den artikkelen da den sto i D2, og DogA har jobbet lenge med problemstillingen. Til tross for at politikerne er fullt klar over dette, er de ikke villig til å gjøre noe med det og det gjør meg ganske pissed.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:20   #13
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

"Snart elsker alle betong":

http://www.dn.no/forsiden/etterBors/article2317522.ece

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:25   #14
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg elsker til og med sånne hus fra seksti- og søttitallet med plater med småstein på veggene.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 13:27   #15
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.396
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg mener at vernesaker er et fagområde. Folk må gjerne uttale seg, men har sjelden nok bakgrunnskunnskap til å forstå alle aspekter som gjelder når det er snakk om å ta vare på et bygg for framtida. Pent/stygt står ganske langt ned på den lista.

Faktorer som teller er om bygget fortelle noe om den samtida det ble bygget i. Var det den gangen banebrytende arkitektur og/eller tekniske løsninger?
Hva slags funksjon hadde bygget da det var nytt? Skoler, industriarbeiderboliger, kirke, den røde telefonkiosken. Ikke bare utseendet men også funksjonen kan være tidstypisk.

Holder denne typen bygg på å forsvinne?
Man trenger ikke nødvendigvis å legge vern på teglsteinsbygg, fordi disse oppfattes som pene og funksjonelle i dag. Vern er en redningsaksjon for noe som holder på å forsvinne eller dø ut.

Når det gjelder regjeringsbygget innser jeg at jeg ikke kan nok om bygget og innholdet. Og har heldigvis ingen følelser knyttet til 22/7, som gjør at jeg føler verken det ene eller andre. Man skal respektere de som sliter med tanker og følelser rundt dette - men det er helle ikke de som skal bestemme om bygget skal få leve videre eller ikke.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:51   #16
Madicken
Flawsome
 
Madicken sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 10.345
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Folk flest kan ikke få bestemme. Folk flest stemte Plumbo videre til finalen i MGP, for svingende.

MGP er greit, men når det kommer til arkitektur, kan vi virkelig ikke la folk flest få viljen sin (selv om det finnes mange eksempler på at det ser ut som om det er folk flest som har bestemt, og for så vidt også tegnet).

Tallulahs første innlegg i tråden: Jeg er helt enig.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 17:30   #17
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg tror jeg også etter hvert, og etter å ha lest og tenkt, kommer frem til at Høyblokka bør bestå.

Men jeg liker virkelig ikke bygget for det. Eller tilsvarende bygg. Jeg jobber i et selv også. De er mørke, tunge og avvisende overfor omgivelsene, syns jeg. Det lave og mørke inngangspartiet til Høyblokka var jo rent ut deprimerende, jeg ble helt tung til sinns bare av å gå inn i det huset. Arkitektur har jo sånne effekter på folk også, og jeg syns bygg fra denne epoken ofte har dette tunge over seg. Sammenlign Statoils kontorer på Forus vs. de på Vækerø. Nå er de blitt bedre, de på Forus, men før så var det som å få en betongblokk i hodet når man gikk inn der. Mens Vækerø, der det er lyst, lett og åpent, ga en helt annen sinnsstemning. JEG mener at det påvirker menneskene som jobber der også (jeg har jobbet begge steder).

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 17:37   #18
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg mener at ekspertene skal bestemme, og at det er en god grunn til at vi har en riksantikvar.

Jeg synes høyblokka både er stygg og flott på samme tid. Jeg har landet på at den bør bevares. Om den bevares som regjeringsbygg, synes jeg er helt underordnet.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 18:13   #19
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Jeg har ikke samme opplevelsen som deg, Polyanna, så den er ikke universell, altså. Jeg har alltid likt å gå gjennom regjeringskvartalet fordi jeg syns byggene har en ro og tyngde som gir respekt og trygghet. Jeg syns området med paviljongen på ene siden og vannspeilet på den andre er elegant.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 18:22   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.136
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Høyblokka og annen "flott, men stygg" arkitektur

Nei, det er nok ikke universelt, det har du sikkert rett i. "Ro og tyngde" var godt beskrevet.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no