Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vold mot barn, NRK super i kveld

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-02-12, 10:45   #21
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Sitat:

Jeg ser absolutt poenget med at de som har erfaring med noe av dette ser den så tidlig,

Jeg tror at en del 6-åringer godt kan se denne uten at de har erfaring med det også.
Min Pode er en følsom sjel og en god prater. Jeg vet at vi kan prate om dette i forkant og etterkant og at han får satt ord på ting han lurer på eller tenker på.
Jeg syns utelukkende det er bra at de vet at slike ting skjer. Og jeg syns det er mye enklere å prate med poden om det når vi har sett en film om det i forkant.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:51   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Tankegangen med at de fleste burde se den, er at de fleste barn har en eller flere venner som faktisk opplever dette. I virkeligheten.

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 10:52   #23
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Takk for tipset.

Denne blir nok for sterk kost for mine to, men jeg sparer på linken til nettTV og håper den fortsatt er aktiv om et par år da mine er gamle nok.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:09   #24
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva har argumentene mot visning av filmen vært?

Jeg har ikke sett filmen, men lest boken. Og at dette er tema som kan virke skremmende er jeg helt overbevist om - også for barn som ikke opplever vold i hjemmet.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:11   #25
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg har ikke sett filmen, men lest boken. Og at dette er tema som kan virke skremmende er jeg helt overbevist om - også for barn som ikke opplever vold i hjemmet.

Men skal barn skjermes mot alt som er skremmende, da?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:13   #26
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men skal barn skjermes mot alt som er skremmende, da?

Nei, det har jeg ikke sagt. Og jeg vet heller ikke om det er grunnen til foreldreprotestene, men jeg gjetter på at det er det.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:28   #27
isola
Kakemonster
 
isola sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Innlegg: 3.731
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg har sett denne i jobbsammenheng, og da mener jeg bestemt at foredragsholder sa at filmen var for voksne. Boken er for barn. Jeg kan ta feil, for all del, spesielt siden barnehagebarn nok er vel små for denne filmen.

__________________
2009 2013
isola er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:39   #28
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Megafon er jo et etter-barne-tvprogram, sendeflaten er forbehold skolebarn og tar ofte opp ulike tema som skolebarn er opptatt av. Det er nok ikke nødvendigvis noe for barnehagebarn, og for enkelte skolebarn kan nok filmen virke skremmende. Jeg har lenge tenkt at mine barn skal gå rundt i verden å ikke tenke på at det finnes slemme voksne, langt mindre slemme foreldre. Men de finnes jo. Og det er kanskje lettere for barna å få snakket sammen dersom de har sett filmen, og dermed kan noen flere fortelle sine foreldre hva kompisen eller venninna fortalte.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:49   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg leste Sinna Mann da jeg jobbet med problemstillingen. Jeg gråt faktisk, enda så tykkhudet jeg var blitt, for endelig var det noen som greide å sett ord på det som barn som opplever vold i hjemmet opplever. Det var som om tusenvis av barns historie smeltet sammen i ordene og uttrykkene til Boi.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 11:58   #30
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg tenker at barna mine ikke har vondt av å få noen møter med virkeligheten, sånn at de evt. kan være til hjelp hvis noen venner forteller dem noe som de kanskje ikke ellers ville ha forstått. Og fordi de bør lære noen grenser - at noe ikke er greit, selv om det er voksne som gjør det. Vi skremmer aldri barna med å advare mot skumle menn (eller damer), verken fremmede eller kjente, men vi har vært ganske nøkterne og sagt som det er at alle voksne ikke er snille. Man kan stole på de fleste voksne, men treffer man noen som ikke er snill så må man si fra sånn at noen kan hjelpe.

Det er - når man er etterpåklok og ser bakover - nesten alltid tegn på at barn har sagt fra om vold og misbruk, men de har ikke blitt forstått (eller trodd - i noen tilfeller).

Filmen er merket med at den ikke passer for barn under 7 år - det syns jeg er fornuftig å følge - om ungene er for små og umodne når de ser den så blir den bare skremmende, og filmens budskap forsvinner.

Når det gjelder denne filmen så syns jeg at den skjønnmaler noe helt voldsomt - men den er jo laget for barn, så jeg skjønner jo at happy ending er nødvendig for å motivere barna til å si fra.

Darth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:01   #31
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Gro Dahle har en fantastisk evne til å treffe der det trengs og Sveins tegninger bare understreker hennes tanker.

Temaet er alvorlig og skremmende, men som det blir sagt, dette er dagligkost for mange barn og vi burde vel kanskje erkjenne at det er et problem som vi egentlig ikke vil vite så mye om. Langt mindre engasjere oss i eller gjøre ungene oppmerksomme på?

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:05   #32
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.843
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av isola, her.

Jeg har sett denne i jobbsammenheng, og da mener jeg bestemt at foredragsholder sa at filmen var for voksne. Boken er for barn. Jeg kan ta feil, for all del, spesielt siden barnehagebarn nok er vel små for denne filmen.

Det står før filmen starter at den ikke passer for barn under 7 år.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:13   #33
jolie
Kom ut av tellinga.
 
jolie sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 8.279
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg lånte også litt av teksten din og la ut på FB, Smilefjes.

__________________
- 06 og 07 -
jolie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:26   #34
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg har sett filmen og kommer til å prate litt med Poden om det før vi ser den, så han vet hva det handler om og skjønner litt mer.
Jeg tror det kan være lurt for de minste.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:26   #35
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Takk for fin link. Jeg har sett deler av filmen tidligere, og den er veldig sterk. Jeg skal se igjennom den nå og vurdere om Hiawata kan se den.

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tja. Hvis man slår barna sine så vil man kanskje ikke at de skal se den?
Det andre er at man ikke vil at barna sine skal vite om sånt.

Jeg blir irritert over slike generaliseringer. Ingen tvil om at det er en viktig bok og en viktig film, men å avskrive de som ikke ønsker at barna skal se denne i skolesammenheng med at de enten er overgripere eller at man lar barna vokse opp i en boble er idioti.

Det er mange filmer jeg vil at Hiawata skal se sammen med meg, hjemme, i stedet for i en klassesituasjon. Der har vi mulighet til å pause, forklare underveis og jeg kan observere ham mens han ser. Barn er forskjellige, og det er ikke alle som tåler de sterkeste virkemidlene. Det kan man ta hensyn til, og fremdeles få fram samme poenget.

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Men skal barn skjermes mot alt som er skremmende, da?

Nei, men som med mye annet så er det målet som er nettopp målet, og ulike mennesker kan ha ulik vei dit. Noen barn tåler å lese boka, noen tåler å se filmen, andre barn gjør det ikke. Det er ikke slik at man enten skjermer for alt eller ingenting.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:33   #36
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg blir irritert over slike generaliseringer. Ingen tvil om at det er en viktig bok og en viktig film, men å avskrive de som ikke ønsker at barna skal se denne i skolesammenheng med at de enten er overgripere eller at man lar barna vokse opp i en boble er idioti.

Jeg er enig i dette. Det er jo trist om foreldre ikke tør å ta opp problemstillingen i frykt for å bli stemplet som et eller annet.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:38   #37
Kirsebær
Guardian of the galaxy
 
Kirsebær sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 22.546
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg hadde ikke ønsket at Poden skulle sett denne filmen på skolen nå. Av samme grunner som Tallulah. Jeg ville vært der sammen ham og snakke med ham i forkant og etterkant.

__________________
~Maybe it's time to heal~
Kirsebær er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:52   #38
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Jeg skrev ikke en generalisering. Jeg svarte på spørsmålet om hvorfor man ikke vil la barna se den. Jeg ga to eksempler. Jeg sa ikke at alle falt innenfor disse to eksemplene, så vennligst ikke tillegg meg å ha et unyansert syn på dette uten grunn. Spørsmålet jeg besvarte var heller ikke avgrenset til "i skolesammenheng".

  Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 12:59   #39
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

I skolesammenheng var utgangspunktet for spørsmålet. Og selvsagt blir det en generalisering når de to eneste eksemplene er negative.

Men uansett, dette er et sidespor. Det er en viktig film, og en veldig flott oppfordring og bevisstgjøring, SF.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-02-12, 13:00   #40
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vold mot barn, NRK super i kveld

Ikke for å tvære på det, men er det så veldig sannsynlig at en som utøver vold mot barn selv vil være den som roper høyest om at skolen ikke bør vise filmen?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no