Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lange innlegg?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-10-06, 23:29   #1
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Lange innlegg?

Hva er egentlig et langt innlegg?

Jeg så til min irritasjon på NM at "langt", "litt langt" og "veldig langt" ble brukt om innlegg der det, i min verden, ikke nærmet seg lengde på innleggene i det hele tatt.

Hva er greia med å annonsere lengden på innlegg? Folk leser vel akkurat de innleggene de ønsker å lese, uansett lengde, hvis de har interesse for det.

Jeg har et ønske jeg, og det er; at her inne (i dette sfæriske forumet) dropper vi å nevne lengden på innlegg i tittelinjen - ellers så trenger jeg en flisespikking (begrepsavklaring) i forhold til hva begrepet langt, i forhold til innlegg, egentlig inneholder (antall linjer, ord, avsnitt).

Det var vel det hele.

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:33   #2
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lange innlegg?

Synes vi kan opplyse om alt i overskrift jeg...lengde på innlegget, gradering av hvor interresant det er etc...

Eller kanskje ikke...

Slike ting må da vel være opp til hver enkelt å bedømme. Korte og gode overskrifter er bra!

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:33   #3
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg kunne ikke vært mer enig. Hva er poenget med å skrive "langt" bak? forøvrig har et slikt innlegg aldri vært langt når jeg har lest det.

Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:36   #4
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg har heller aldri skjønt den implisitte unnskyldninga som ligger i "obs, langt innlegg", som om det er å bry folk.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:36   #5
Pamina
Kaldt hode, varmt hjerte!
 
Pamina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 8.980
Blogginnlegg: 70
Pamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt avPamina har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

forøvrig har et slikt innlegg aldri vært langt når jeg har lest det.

det er akkurat det som er så ekstremt irriterende

Pamina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:44   #6
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Jeg har heller aldri skjønt den implisitte unnskyldninga som ligger i "obs, langt innlegg", som om det er å bry folk.

Den tanken har slått meg også

m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:46   #7
mammami
Så stor, den lille lykken
 
mammami sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Ytterst i Oslofjorden
Innlegg: 827
Blogginnlegg: 23
mammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smartmammami imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Tosse, her.

Jeg har heller aldri skjønt den implisitte unnskyldninga som ligger i "obs, langt innlegg", som om det er å bry folk.

Kanskje de er redde for at folk skal bli kvalt av alle bokstavene ?

__________________
m a m m a m i
Når du virkelig ønsker deg noe, vil hele universet arbeide for at ønsket ditt skal bli oppfylt. (Cuelho, Alkymisten)
mammami er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-06, 23:48   #8
Katinka
Skriv og skriv og skriv
 
Katinka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Det meste er nord
Innlegg: 5.101
Katinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme omKatinka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av mammami, her.

Kanskje de er redde for at folk skal bli kvalt av alle bokstavene ?

Mulig det, men fenger temaet og folk gir meg et avsnitt i ny og ne, så leser jeg til siste bokstav.

__________________
I can be your astronaut if you want some space.
Damien Rice
Katinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 01:58   #9
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Min erfaring er at de innleggene som er merket med (langt) vanligvis er omtrent halvparten så lange som de innleggene jeg selv skriver til vanlig.

Jeg skriver generelt ikke for folk som synes det er vanskelig å slite seg gjennom et innlegg på over 15 linjer, og det tror jeg er ganske gjengs for flertallet av skribentene her inne, så jeg har liten tro på at vi vil få så veldig mange "Obs-langt"-advarsler på innlegg akkurat på dette forumet.

Men for all del: vi kan selvsagt sette opp retningslinjer for merking av innlegg, både i forhold til antall ord, antall skrivefeil, antall blødmer og antall morsomheter. En slags innholdsdeklarasjon på hvert innlegg. Det kunne jo være praktisk for de som ikke har tid til å lese alt og som har bedre ting å ta seg til enn å lese innlegg de synes er lange og kjedelige og som inneholder for mange skrivefeil.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 02:33   #10
Majsa
Quiet, please
 
Majsa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.636
Blogginnlegg: 8
Majsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt avMajsa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lange innlegg?

Fullstendig enig på alle punkter.

Bl.a. i min barselklubb på NM har det av og til kommet innlegg med merknader som OBS-OBS-OBS-LAAAAAAAAAAAAANGT!!! i overskriften, og så åpner man og finner et innlegg på størrelse med Teofelias over her. Det virker som en del regner med at de aller fleste har alvorlige lesevansker.

__________________
Majsa (1976), Mann (1969), Aurora(nov 2004) og Hannah(mai 2007)
Majsa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 09:57   #11
Mams
er grønn og fin.
 
Mams sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 13.044
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg har også lagt merke til den der og ikke helt fattet det.

Men "irriterer" meg mere over folk som svarer at de ikke gidder å lese pga et innlegg er for langt. Bedre å gi f i å svare da synes jeg.

__________________
Hvordan hybelkaniner formerer seg? De bestøver hverandre selvsagt.
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:05   #12
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.080
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg kan finne på å merke et innlegg langt, men da er det mer i retning av kjedelig langt.
Jeg tror dog ikke at jeg har brukt det på annet enn fødselshistorien min på NM.

Ellers dulter jeg på Majsa og er enig med henne.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 10:14   #13
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.122
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg lurer på om jeg kanskje skulle begynne å markere de kjedelige innleggene mine som kjedelige. Sånn i tilfelle folk ikke er i stand til å oppdage selv at de er kjedelige. (Det må jo være det som er poenget med å advare om slikt på forhånd?)

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 11:59   #14
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg har faktisk opplevd at svar jeg har skrevet på diskusjoner ikke er blitt lest ("jeg orker ikke å lese så lange innlegg. Det er mulig du har rett i det du skriver, men jeg gidder altså ikke å lese alt det du har skrevet") fordi det var litt langt. Det var kanskje på 30-40 linjer, med avsnitt.

Noen kan tydeligvis ikke undervurderes nok, men jeg regner med at advarselen (langt) heller kan erstattes med (drepende kjedelig) (pedantisk) (selvhøytidlig) (selvgratulerende) (provoserende) (perkfet) til beste for brukerne på dette forumet.

Ellers har jeg gjort meg de samme tankene som andre her, og har aldri noensinne unnskyldt meg for å skrive langt.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 12:36   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg har faktisk opplevd at svar jeg har skrevet på diskusjoner ikke er blitt lest ("jeg orker ikke å lese så lange innlegg. Det er mulig du har rett i det du skriver, men jeg gidder altså ikke å lese alt det du har skrevet") fordi det var litt langt. Det var kanskje på 30-40 linjer, med avsnitt.

Jeg synes for så vidt at det er en ærlig sak å hoppe over lange innlegg. Det hender det at jeg gjør selv også, særlig hvis de to første avsnittene er kjedelige eller hvis jeg har det travelt og bare vil skumme diskusjonen. Derimot synes jeg det er ganske uhøflig å tilkjennegi at man ikke gidder å lese et innlegg fordi det er for langt. Det kommer litt i kategorien "jeg ignorerer deg aktivt".

For mitt vedkommende er den mest uhøflige/irriterende/sårende tilbakemeldingen jeg har fått i så måte da jeg fikk følgende tilbakemelding: "Jeg gadd ikke lese hele innlegget ditt, for det var så langt, så jeg svarer bare på det første avsnittet".
Jo, takk skal du faan meg ha.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-10-06, 18:52   #16
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For mitt vedkommende er den mest uhøflige/irriterende/sårende tilbakemeldingen jeg har fått i så måte da jeg fikk følgende tilbakemelding: "Jeg gadd ikke lese hele innlegget ditt, for det var så langt, så jeg svarer bare på det første avsnittet".
Jo, takk skal du faan meg ha.

Det tror jeg faktisk jeg husker. Det var et kjempebra innlegg også.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 01:50   #17
Carrera
Må man ha en tittel?
 
Carrera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 9.539
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lange innlegg?

Jeg skriver vist lange innlegg, men jeg opplyser ikke om det

Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 08:17   #18
Siggi
håpløs
 
Siggi sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 166
Siggi har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Synes vi kan opplyse om alt i overskrift jeg...lengde på innlegget, gradering av hvor interresant det er etc...

Eller kanskje ikke...

Slike ting må da vel være opp til hver enkelt å bedømme. Korte og gode overskrifter er bra!

helt enig.
overskriften på denne debatten burde være - debatt om innlegg som er lange og egentlig ikke er det. veldig interessant.

__________________
- Galskap er arvelig. En får det av sine barn. -

Siggi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 10:04   #19
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lange innlegg?

Er det derfor mange opplyser om at det er et langt innlegg i vente - for å unnskylde seg? Jeg har alltid trodd det var for å lokke til seg flere lesere.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-06, 11:03   #20
SmarteSmelt
Erfaren
 
SmarteSmelt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.133
SmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smartSmarteSmelt imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Lange innlegg?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Er det derfor mange opplyser om at det er et langt innlegg i vente - for å unnskylde seg? Jeg har alltid trodd det var for å lokke til seg flere lesere.

Jeg har brukt "langt" noen ganger, og da har det utelukkende være for å advare mot at det var langt og i all hovesak så navlebeskuende som mulig...

(slik at noen med dårlig tid skulle slippe å forville seg inn i en sånn tråd...)

SmarteSmelt er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no