Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Elleveåring på ti timers togtur alene

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-13, 22:08   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.505
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Helt uproblematisk, så fremt det var frivillig og ønsket.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:11   #22
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.787
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Helt uproblematisk - gitt at barnet liker å kjøre tog.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:18   #23
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.756
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Kommer an på modenheten til barnet. Jeg reiste mye med tog tur-retur Trondheim alene fra jeg var elleve-tolv. Både dag- og nattog. Gikk helt fint. Min eldste kunne godt ha reist alene da han var elleve. Min yngste derimot - ikke tale om!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:19   #24
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Nei. Ikke helt alene. Det er rett og slett en for lang tur til å sitte helt alene på toget.

Enig...

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:20   #25
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.495
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Helt uproblematisk, så fremt det var frivillig og ønsket.

Jepp.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:27   #26
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.603
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Om barnet hadde tatt den turen mange ganger før og virkelig var klar over hvor lenge det er så ser jeg ikke så stor grunn til å ikke synes det er ok. Jeg tok toget alene mellom Oslo og Trondheim første gang da jeg var tolv. Syntes det var veldig stas og spennende, men også veldig lang tur.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:35   #27
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.771
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Det kommer helt an på barnet. Jeg tror Snupp kan være typen som fint vil takle en slik tur som elleveåring.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:39   #28
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.915
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Ingen av mine (nå 12 og 9 ) ville taklet det.

Jeg ville ikke regnet det som uforsvarlig dersom fornuftige foreldre mente at deres barn ville taklet det. Jeg tror at jeg kunne taklet det selv om 11 åring, om jeg hadde hatt nok bøker med meg.

Blå er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:40   #29
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av vixen, her.

Om barnet hadde tatt den turen mange ganger før og virkelig var klar over hvor lenge det er så ser jeg ikke så stor grunn til å ikke synes det er ok. Jeg tok toget alene mellom Oslo og Trondheim første gang da jeg var tolv. Syntes det var veldig stas og spennende, men også veldig lang tur.

Altså: Trondheim - Oslo tar 6-7 timer. 10 timer er ganske mye lengre enn dette! 10 timer er ca Nordlandsbanen og det er fryktelig lenge. Selv for en voksen person kan det være helt ulidelig. BTDT og jeg liker faktisk å kjøre tog.

Bare for å sette ting litt i perspektiv.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:42   #30
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Jeg ser det ikke som mer uforsvarlig enn en tur på tre timer, men det er kjedelig, slitsomt og ensomt å reise alene i ti timer, så nei, det ville jeg ikke gjort.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:43   #31
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Trondheim-Oslo hadde vært helt ok, hvis tiåringen selv ville og var vant til å kjøre langt med tog.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:44   #32
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Trondheim-Oslo hadde vært helt ok, hvis tiåringen selv ville og var vant til å kjøre langt med tog.

Igjen: Det er 6-7 timer. Ikke 10.

10 er Nordlandsbanen! Og den er gruelig kjedelig!!

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 22:44   #33
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av D'Arcy, her.

Igjen: Det er 6-7 timer. Ikke 11.

Ja? Det er jo derfor jeg sier at det hadde vært ok, mens 10-11 timer ikke hadde vært det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:07   #34
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv
 
Ellisiv sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Innlegg: 1.355
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Nei.

Hvorfor?

Hun hadde syns det var for lenge selv.

Jeg syns det er for lenge.

__________________
Ellisiv

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:09   #35
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Nei, det hadde vært for lang tid alene på reise.

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:11   #36
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

11-åringen får ta bussen til byen. Det får holde.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:13   #37
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Nei jeg hadde ikke det med mindre vi hadde kjørt strekningen sammen før slik at 11åringen skjønte hvor lenge 11 timer på tog virkelig er.. Dersom barnet er kjent med strekningen og syntes selv det er greit så hadde jeg sett ann modenhet. Er det muligheter for lugar?

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:14   #38
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.810
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Det er veldig lenge å være alene. Jeg ville ikke sendt min 10-åring.

Jeg ville ikke likt en slik tur selv, selv om jeg liker tog, bøker og alenetid.

__________________
S.E.& O.
veobra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:26   #39
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.853
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Jeg sender ikke min eldste alene med noe som helst. Men så er han en litt skvetten kar da. Minsten hadde sikkert vært klar, men pappaen hadde aldri sluppet noen av de alene på en sånn togtur. Sikkert ikke jeg heller.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-13, 23:29   #40
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.110
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Elleveåring på ti timers togtur alene

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg ser det ikke som mer uforsvarlig enn en tur på tre timer, men det er kjedelig, slitsomt og ensomt å reise alene i ti timer, så nei, det ville jeg ikke gjort.

Samme her, hvis spørsmålet er om jeg ville ha planlagt og gått inn for en slik tur. Men jeg ville vel kanskje latt elleveåringen gjøre det hvis han/hun hadde tatt turen før og visste hva det innebar, og ønsket det selv.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no