Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Verneplikt for kvinner

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-04-13, 08:09   #1
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Verneplikt for kvinner

Ja, hva synes vi om det? Jeg har tatt utgangspunkt at vi har verneplikt for menn, men det kan selvsagt være mange mener vi bør avskaffe plikten for alle.

Men når det er slik det er i dag, bør det være likt for kvinner?

Jeg heller mot å ikke synes det er en god ide, enda. Mye på bakgrunn av argumentasjonen som føres her:

Sitat:

- Kvinnene bærer fortsatt den største byrden i forbindelse med fødselspermisjon og omsorg. Dermed sakker kvinnene også etter i lønnsutvikling, i forhold til menn. Så lenge disse skjevhetene består, mener jeg at det vil være feil å skulle pålegge dem verneplikt i tillegg, sier fornyingsminister Rigmor Aasrud.

Andre synspunkter?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:19   #2
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg vakler mellom å være enig med fornyingsministeren fordi kvinner føder barn og "mister" tid i arbeidsliv- og studier der og å være uenig med henne fordi vi har likestilling og kvinner og menn i utgangspunktet skal ha like plikter og rettigheter i dette landet. Det er ikke lenger slik at de som ikke vil i militæret blir tvunget inn, de som virkelig ikke vil slipper. Og militæret er ikke en ulempe i arbeidslivet på samme måte som fødselspermisjoner, tvert imot regnes det ofte som en fordel. Så jeg tror jeg lander på ja. Det blir litt å skyte seg i halen å på den ene siden ønske likestilling på alle plan, også på hjemmebane og så la være å innføre likestilling på noen punkter fordi vi ikke greier å gjennomføre det på andre. De jentene som ikke vil i militæret vil slik situasjonen er idag uansett slippe.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:22   #3
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.083
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Re: Verneplikt for kvinner

Jeg syns det er unødvendig å innføre verneplikt for alle, mye av hensyn til argumentene rundt det med fødsel og omsorg.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:30   #4
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg har aldri skjønt hvorfor kvinner er fra(i)tatt fra verneplikt. Så svaret mitt er et rungende ja. Selvfølgelig skal kvinner også avtjene verneplikt.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:31   #5
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Det bør være fullt mulig å ordne det slik at perioden i militæret teller med med tanke på ansennitet i arbeidslivet senere (jeg antar dette ikke er tilfellet i dag, siden dette med total tid ute fra arbeidslivet dras frem).

Såfremst jeg ikke hadde ligget i fødsel ved innkallelse til rep, ser jeg ingen grunn til at jeg også skulle kunne bidratt på lik linje med mannen min? Og permisjon? Da får vi dele mer på den enn tilfellet er i dag. Dette er likestilling! Likestillingsforkjempere kan ikke bare velge de sakene som vi selv synes er stas. Det betyr at kvinner må bidra mer på enkelte områder, og slippe menn til på andre....

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:43   #6
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.952
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg tenker at siden såpass mange menn/gutter nå også slipper unna verneplikt, så er det ikke det store behovet for å innføre det for damer/jenter heller. Eller er det jeg som har misforstått helt når jeg tror at i dag er det bare de som vil som trenger å avtjene verneplikten?

Men jeg synes det definitivt at det skal være mulighet for å gjennomføre førstegangstjeneste også for de av hunkjønn. Og gjerne fremmøte på sesjon slik at de kan få en orientering om mulighetene som finnes i forsvaret.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:48   #7
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg synes verneplikt er bra for alle, og går inn for opprustning av forsvaret. : preget av bøkene jeg leser om dagen:

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 08:49   #8
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Avtjent førstegangstjeneste er en fordel, ikke en ulempe. Jeg sier ja, men legger til at jeg ikke er for verneplikt i det hele tatt.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:08   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Så lenge vi har verneplikt syns jeg absolutt jenter også skal inn under denne ordningen.
At hele ordningen er moden for endring er en annen sak.
(Jeg er vel en av de som faktisk skulle ønske jeg hadde tenkt på forsvaret som karriere den gangen for mange, mange år siden.)

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:13   #10
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Er manglende verneplikt for kvinner med på å sementere forskjeller i yrkeslivet? Det er jo med på å definere noe som mannfolkarbeid på et vis, jenter skal være ganske bevisste for å velge en karriere i forsvaret.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:26   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.119
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg er for. Fødsler og omsorg for barn er faktisk frivillig.

Men ordningen er helt klar moden for utskiftning.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:28   #12
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg er usikker. Og det er ikke fordi jeg bare vil ha fordelen ved likestilling, og ikke ulempene. Likestilling er ikke at alle må gjøre alt likt, men at man har muligheten. Jeg ser argumentet med at kvinner allerede har en "ulempe" ved barnefødsel, både med tanke på risiko, helse og fravær fra arbeidslivet. Jeg syns det blir for lett å si at det er frivillig. Norge trenger barn for å få landet til å gå rundt, og følelsesmessig er det heller ikke "frivillig" for mange. I bunn og grunn er militæret relativt frivillig også.

Så vidt jeg vet er forsvaret såpass nedskalert at det ikke er behov for flere mennesker, samtidig ser jeg fordelen med å kunne velge i en større gruppe, fordi endel av de som søker seg til tjeneste kanskje ikke er de beste.

Så jeg er usikker.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:29   #13
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg syns verneplikt er unødvendig både for jenter og gutter, men skal vi først ha, så skal det selvsagt være likt for begge kjønn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:36   #14
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Og jeg skjønner ikke hva barnefødsler har med militærtjeneste i det hele tatt. Det kaller jeg vikarierende motiv.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:37   #15
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

I prinsippet ja, absolutt. Skal det være verneplikt, bør den gjelde for alle.
I praksis njaei. Det vil antakelig være å kaste bort vel mye ressurser å kalle alle vernepliktige av begge kjønn inn til sesjon, hvis det allikevel ender med at alle som ikke har lyst, slipper førstegangstjenesten. De jentene og guttene som ender opp med førstegangstjeneste, ville muligens ha gjort det allikevel.
De bør heller se på alternativer til rekruttering, og fjerne verneplikten helt.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:38   #16
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Og jeg skjønner ikke hva barnefødsler har med militærtjeneste i det hele tatt. Det kaller jeg vikarierende motiv.

Det skjønner jeg altså. Hvis man ser sånn på det at menn er borte i forbindelse med militæret og rep-øvelser, og kvinner er borte i forbindelse med barnefødsler og permisjon og man regner "borte" som et onde, så er dette egentlig ganske logisk tankegang. Jeg er bare ikke sikker på om jeg er enig i den.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:46   #17
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det skjønner jeg altså. Hvis man ser sånn på det at menn er borte i forbindelse med militæret og rep-øvelser, og kvinner er borte i forbindelse med barnefødsler og permisjon og man regner "borte" som et onde, så er dette egentlig ganske logisk tankegang. Jeg er bare ikke sikker på om jeg er enig i den.

Men for det første er menn også borte i forbindelse med fødsler i dag. Og for det andre går det ikke an å sette opp barnefødsler som motvekt til en hver plikt man ikke ønsker å påta seg. Da skyter man seg selv i foten temmelig raskt, mener jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:48   #18
Input
Bør lage seg en tittel selv
 
Input sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 24.534
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men for det første er menn også borte i forbindelse med fødsler i dag.

De fleste kvinner er vel borte adskillig lenger enn mannen ifbm. fødsel. Jeg har inntrykk av at det er ganske uvanlig å ikke være sykemeldt, helt eller delvis, en periode av svangerskapet, og kvinner tar en langt større del av permisjonen.

Jeg er enig med deg i at man ikke kan sette barnefødsler som motvekt til alt, men om man tenker borte = borte = ulempe, så er jeg enig med Katta i at det er logisk.

__________________
♥ Sønn, des. 2010 Datter, mar. 2020 ♥

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:50   #19
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Jeg er enig i det Katta skriver.

Hvis verneplikten avskaffes, er jeg redd for at forsvaret blir fyllt opp av en homogen gruppe som synes det er stas med skyting og sånn og som har få andre karriereveier pga dårlige karakterer. Jeg har ikke noe belegg for denne frykten altså, men gjennom verneplikten (og da for kvinner og menn) sikrer vi et større mangfold i forsvaret, tror jeg.

Jeg fant noen tall på Forsvaret sine nettsider. Hvis jeg forstår dem rett, blir ca 60000 kalt inn til sesjon (fra 2006 ble kvinner også kalt inn), ca 24000 (6769 kvinner og 16956 menn) møtte, av disse var ca 21000 tjenestedyktige. Forsvarets årlige behov er ca 10.000 soldater. I 2011 fullførte 706 kvinner og 7130 menn førstegangstjenesten.

Så det er jo ikke behov for på langt nær så mange som dem det er aktuelt til å kalle inn til sesjon. Målet må jo være å gjøre førstegangstjenesten så attraktiv at det er et ønske å bli tatt opp og et pluss å ha på CVen. Jeg vet ikke hvordan dette er i dag?

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-13, 09:59   #20
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.808
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Verneplikt for kvinner

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns verneplikt er unødvendig både for jenter og gutter, men skal vi først ha, så skal det selvsagt være likt for begge kjønn.


Tror jeg sier meg enig med Teofelia her, selv om jeg ikke helt har gjort meg opp en mening om verneplikten enda.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no