Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-09-22, 09:38   #1
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.428
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Har ikke vaskehjelp lenger og innser at jeg mangler kunnskap om veldig banale rengjøringsrelaterte ting.

Jeg leser mange tips om hvordan man skal få bort kalk etc. i dusj. Vi har ikke sånne problemer her, men jeg lurer rett og slett på hvordan dere vasker inni dusj med fliser sånn helt til vanlig. Jeg har bare sprayet på Jif baderom, latt det virke noen minutter og så skylt av med dusjen, men dette er kanskje ikke bra nok? Bør jeg bruke eddikvann eller noe annet regelmessig? Skrubbe? Hva gjør dere?

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 10:54   #2
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.775
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Jeg tenker man må vaske manuelt, særlig ifht kalkbelegg, men også mulige soppsporer/ svartsopp osv. er det nødvendig å vaske manuelt med klut (ikke bare skylle med vann). Dersom man vasker opp en tallerken vil man vanligvis ikke bare spraye på og skylle av og tenke at den ble ren, som et eksempel. Så de Jif-reklamene er misvisende, synes jeg.

Vær litt forsiktig med alle kjerringråd. Det er flere ulike flater på et bad som tåler og skades av ulike ting. Sure ting som f.eks. eddik kan matte ned fliser og gi etseskader. Det gjør at over tid vil flisene ikke bare bli styggere, men også vanskeligere å holde rene.

Det er masse tips på nett, men dem fra Huseierne kan skape litt balanse:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...e-vaske-badet/

Denne var også interessant, her lærte jeg noe om å veksle på midler fordi bakteriene på badet tilpasser seg:

https://www.nrk.no/livsstil/vasker-d...det_-1.7089659

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 12:01   #3
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.428
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Jeg tenker man må vaske manuelt, særlig ifht kalkbelegg, men også mulige soppsporer/ svartsopp osv. er det nødvendig å vaske manuelt med klut (ikke bare skylle med vann). Dersom man vasker opp en tallerken vil man vanligvis ikke bare spraye på og skylle av og tenke at den ble ren, som et eksempel. Så de Jif-reklamene er misvisende, synes jeg.

Vær litt forsiktig med alle kjerringråd. Det er flere ulike flater på et bad som tåler og skades av ulike ting. Sure ting som f.eks. eddik kan matte ned fliser og gi etseskader. Det gjør at over tid vil flisene ikke bare bli styggere, men også vanskeligere å holde rene.

Det er masse tips på nett, men dem fra Huseierne kan skape litt balanse:

https://www.huseierne.no/hus-bolig/t...e-vaske-badet/

Denne var også interessant, her lærte jeg noe om å veksle på midler fordi bakteriene på badet tilpasser seg:

https://www.nrk.no/livsstil/vasker-d...det_-1.7089659

Takk for lenker og godt poeng det med å ikke bare spraye på og tørke av, om enn litt skuffende for en lat dame som meg

liefje er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 12:34   #4
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.094
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Jeg synes Effekt toalettrens fra Europris er veldig god. Jeg spyler veggene med varmt vann, spruter på, lar virke noen minutter og skyller av med varmt vann. Det hender jeg skrubber litt med en gammel oppvaskbørste.
Men obs: Effekt inneholder klor og er sikker ikke sunn å puste inn.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 13:32   #5
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.387
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Jeg synes Effekt toalettrens fra Europris er veldig god. Jeg spyler veggene med varmt vann, spruter på, lar virke noen minutter og skyller av med varmt vann. Det hender jeg skrubber litt med en gammel oppvaskbørste.
Men obs: Effekt inneholder klor og er sikker ikke sunn å puste inn.

Den bruker jeg også.

__________________
05 og 08
millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 15:20   #6
Observatøren
Bør lage seg en tittel selv
 
Observatøren sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.689
Blogginnlegg: 19
Observatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt avObservatøren har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Jeg følger @vaskmedmeg på instagram, mange gode tips der.

Etter at jeg fant vidunderkremen fra csoaps er det den som brukes på skuring. Og en scrubdaddy, en gul smileysvamp.

Og en nal i dusjen til å tørke av vann etter dusjing, ikke alle i huset som gjør det, men det hjelper veldig på.

__________________
08.05 | 06.12
Observatøren er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 20:11   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.665
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Bruker enjo baderomsklut. Har også kalk dråper eller marmorskrubb om det er lenge siden sist. Med den bruker man bare kaldt vann etter dusjen og så kjenner man når belegget fjernes. Går veldig fort. Veldig mildt med de vaskemidlene som brukes også. Praktisk for late som meg at det bare sklir av.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-09-22, 20:26   #8
Millen
Klare sjøl
 
Millen sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 20.710
Millen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt avMillen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Kan denne artikkelen være til hjelp?

https://dinside.dagbladet.no/bolig/det-funket/76723882

__________________
Storesøster- 06
Lillebror- 10
Lillesøster -13
Millen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-09-22, 19:17   #9
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Regelmessig rengjøring dusj med fliser

Zalo og skrubbesvamp brukes til det meste her i huset, inkludert dusjen.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no