Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Grønne fingre

Hage 2022

Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-22, 15:10   #21
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

I dag har jeg sådd reddiker i plastkasse som jeg har satt ute i snøen, og så har jeg sådd vårløk i en pallekarm ute. Jeg gravde meg ned til jorda, og la på ny jord på toppen der jeg la frøene. Og så pakket jeg det inn med snø igjen. Reddikene vet jeg at det kommer til å gå greit med, er spent på vårløken. Skal dekke til pallekarmen når det blir bart.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 13:52   #22
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.312
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Hagetråd!

Jeg bor i rekkehus og har helt bokstavelig en hageflekk. Men supplert med stor veranda på toppen av stuetilbygget, koser jeg meg likevel. Utfordringen er at det begynner å bli fullt både her og der.

Hos meg har jeg i utgangspunkt kjøkkenhagen i store kasser på verandaen oppe. Der er det trygt for snegler og rådyr, men siste årene har jeg slitt med larver og møll som spiser opp all svartkålen min. I år har jeg dermed kjøpt georgine-knoller, og satser på blomsterhav der

Supplerer noen enkle grønnsaksplanter som jeg kjøper. Når jeg har plass til så få planter av hver, er det like greit som å så frø. Jeg er uansett best til å dyrke sytråd...

Nytt i år er at jeg har kjøpt meg drivhus. Et bitte bitte lite et som jeg skal ha på verandaen oppe. Tenker å bruke det til ymse planter fram til det er trygt å plante helt ut, og så ha tomater og agurk der i sommer.



I hagen nede gleder jeg meg til peonblomstringen og til å se hvor mye som har overlevd av lavendel og hosta. Vinteren var hard i fjor, så byttet ut mye da.

Jeg gleder meg skikkelig til våren!

__________________
My mind is wandering and I can't find it...
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 15:29   #23
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2022

Nå er det skikkelig vårlig ute! I går var jeg en tur i hagen og jeg gleder meg til jeg kan være der og vite at våren er kommet!! Inne har jeg sådd lavendel og blodbeger. Eller bloodbugger som jeg ynder å kalle dem. Spent på jorda, den var så tørr at vannet bare gikk gjennom. Ikke så stort problem ennå med bloodbuggers, men kanskje mer for lavendelen. Gikk gjennom frøene mine, men ikke noe som skal plantes nå før i februar.

I år så blir det store prosjektet å få mur/hekk mot naboen. Jeg fikk noen til å røske opp giga-tujaen for 1,5 år siden. Har også sett et lite drivhus på finn, som jeg kan ha på verandaen nede.... Har veldig lyst på det. Teller på knappene... Kjøpte et plastdrivhus fra biltema i fjor og det har blåst i stykker....

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 16:09   #24
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Det er ikke mye som tyder på vår her i alle fall #østlandet. Det går nok et par måneder til før jeg får noen vårfølelse. Men innen den tid skal jeg ha vinterplantet mye.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 16:41   #25
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2022

Å jo da! #riktigdelavøstlandet

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:08   #26
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.491
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Kom snø sammen med den vinden i går her vest, så ikke noe vår. Og ja, jeg har fått blåst i stykker et slikt plasthus i året de siste årene....

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:11   #27
gajamor
Travelt opptatt
 
gajamor sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 6.839
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hage 2022

Har satt massevis til kuldestratifisering i kjøleskapet og ute: valnøtter, pawpaw-frø, bjørnerot, kvann, diverse rare løker, etc. Purrefrøene har spirt, og de første løkspirene (fra frø) har også tittet opp fra jorda. Disse tar ganske liten plass inne, og kan klippes ned hvis de blir for lange. Skal snart så chili, paprika, tomatillo, aubergine og artisjokk. Der må jeg beregne plass til å potte dem opp, særlig artisjokken trenger store potter for å vokse og trives. Resten av frøene bør nok vente til slutten av februar, selv om det gjør vondt å vente så lenge.

Gleder meg aller mest til å se hvordan det har gått med blomsterløkene i vinter. Tok litt av i fjor høst, så jeg håper på et skikkelig blomsterhav når våren kommer.

__________________
Litjtausa 06. Lille skatt 07
gajamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:11   #28
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Det er alltid vinter hos meg på denne tiden av året, så det er ikke noen overraskelse akkurat. Men jeg planlegger og koser meg med det.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:16   #29
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har spira paprika i pose. Plantet 8 frø i hjemmelaget hydroponisk system i dag. Fire tomater har kommet fram i samme system (isbokser med hull og torvpotter).
Har plantelys i ene vinduet.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:17   #30
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Merkbare forskjeller på Østlandet ja, jeg kom akkurat fra Vestfold og der var det bart på veiene og litt sånn februar-mars-følelse, om enn litt kald vind. Her hjemme ligger det fortsatt både snø og is. Så jeg er ikke helt i hagemodus ennå, kjenner jeg.

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:19   #31
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg bor i typisk innlandsklima på Østlandet. Har alltid vært misunnelig på venninnen min som bor i Tønsberg. Mye bedre klima.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:19   #32
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Jeg har ikke noe plass til å plante inne, så alt jeg sår blir ute i plastdunker av ulike slag.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:21   #33
ingling
Bør lage seg en tittel selv
 
ingling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Innlegg: 15.052
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg bor i typisk innlandsklima på Østlandet. Har alltid vært misunnelig på venninnen min som bor i Tønsberg. Mye bedre klima.

Ja, da vi flyttet hit fra sørøst i Oslo merket jeg stor forskjell (tror vi bor sånn noenlunde samme område nå) og lurte på hvorfor i alle dager jeg hadde flyttet til enda mer kulde!

__________________
Juni 2011 og januar 2013
ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 17:25   #34
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.460
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hage 2022

Ved Rygge flyplass går det et værskille/snøskille og sør for Rygge er det ofte litt mildere enn nord for Rygge. Jeg bor et par-tre mil nord for Rygge og er allikevel fornøyd med klimaet

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 20:16   #35
Engasjert
Stressa før
 
Engasjert sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.369
Engasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populærEngasjert er populær
Standard

Sv: Hage 2022

Så koselig med hagetråd! Jeg er klar for vår, men i likhet med Anne C, må jeg nok vente en god stund til før det blir hyggelig å være i hagen.

Jeg har vært på det lokale gartneriet og kjøpt purre-frø i dag. Har fått tilsendt hardføre frø fra søstre mi i Bodø, og planlegger å så paprika, chili, agurk, tomat og squash, iallfall. Og en blomstertype - brennende kjærlighet, bare for å prøve blomster også. Neste år blir det kanskje mer av det, men foreløpig er fjorårets 50-årsgave bare en mur i hagen og en rekke oppussede vinduer rundt omkring, så jeg må se hva jeg faktisk får plass til. Han har lovet at drivhuset skal stå klart til sesongen, men jeg skal se det før jeg tror det. Alltid mer arbeid enn en tror, og det vet han veldig godt. Men jeg gleder meg som en unge til det er klart!

Jeg har hengende vekstlys i bod med ca 10-12 grader, og tenker å så chili, paprika og purre snart. Men hvor snart? Er det for tidlig å gjøre det nå? Georginene skal også inn under vekstlyset i april, så det spørs om jeg må utvide vekstlysområdet for å få plass til dem.

__________________
Mamma til fire unge voksne på 19-26 år
Engasjert er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 22:32   #36
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.106
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Du bør få chili og paprika i jorda fort som fy!

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 22:37   #37
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.768
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Det var vel på denne tiden i fjor jeg sådde gulrot i melkekartonger etter oppskrift fra Det grønne skafferi. De gulrøttene.Som.Det.Ikke.Ble.En.Dritt.Av.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 22:52   #38
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.856
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Det var vel på denne tiden i fjor jeg sådde gulrot i melkekartonger etter oppskrift fra Det grønne skafferi. De gulrøttene.Som.Det.Ikke.Ble.En.Dritt.Av.

Hvor mye sådde du?

Mine ble veldig vellykket, hadde ikke forventet det. Jeg sådde de i midten av februar. Jeg skal teste det igjen i år. Må bare få nok melkekartonger. Jeg aner ikke hvilken type jeg sådde i fjor, og i år tester jeg ut ulike typer.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 23:08   #39
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.840
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Arran, her.

Hagetråd!

Jeg bor i rekkehus og har helt bokstavelig en hageflekk. Men supplert med stor veranda på toppen av stuetilbygget, koser jeg meg likevel. Utfordringen er at det begynner å bli fullt både her og der.

Hos meg har jeg i utgangspunkt kjøkkenhagen i store kasser på verandaen oppe. Der er det trygt for snegler og rådyr, men siste årene har jeg slitt med larver og møll som spiser opp all svartkålen min. I år har jeg dermed kjøpt georgine-knoller, og satser på blomsterhav der

Supplerer noen enkle grønnsaksplanter som jeg kjøper. Når jeg har plass til så få planter av hver, er det like greit som å så frø. Jeg er uansett best til å dyrke sytråd...

Nytt i år er at jeg har kjøpt meg drivhus. Et bitte bitte lite et som jeg skal ha på verandaen oppe. Tenker å bruke det til ymse planter fram til det er trygt å plante helt ut, og så ha tomater og agurk der i sommer.



I hagen nede gleder jeg meg til peonblomstringen og til å se hvor mye som har overlevd av lavendel og hosta. Vinteren var hard i fjor, så byttet ut mye da.

Jeg gleder meg skikkelig til våren!

Hvor har du kjøpt det drivhuset? Hadde passet perfekt her

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-01-22, 23:42   #40
Arran
Under cover
 
Arran sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.312
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hage 2022

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Hvor har du kjøpt det drivhuset? Hadde passet perfekt her

Bestilte her, Obelix: https://www.tilboligen.no/minidrivhus-citygreenhouse

I fjor var det et halvt års leveringstid på det, så jeg fikk først mitt i hus til høsten. Dermed står det fortsatt umontert i kjelleren og ventet på våren. Enda en grunn tilå glede seg /)

__________________
My mind is wandering and I can't find it...

Sist redigert av Arran : 17-01-22 kl 23:43. Årsak: Pølsefingre
Arran er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no