Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-22, 20:08   #21
Adele
In love with a fairytale
 
Adele sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 3.128
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg henger det opp til lufting, og bruker det mange ganger før det vaskes. Det lukter aldri svette. Vasker det så på vanlig ullvask.

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 22:13   #22
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg bruker ull i fjøset hele vinteren. Vaskes på vanlig vask, 40 grader. Brukes kun til akkurat det. Men det lukter ikke fjøs når det er nyvasket.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 22:53   #23
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.926
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Adele, her.

Jeg henger det opp til lufting, og bruker det mange ganger før det vaskes. Det lukter aldri svette. Vasker det så på vanlig ullvask.

Jeg gjør også det. Tidligere i tråden svarte jeg at jeg vasker på ullprogram, og det er rett, bare at ulltøyet har vært brukt mye mer enn en gang før vask. Ull er jo veldig mottakelig for lufting og slites av vask.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 23:33   #24
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Ull er egentlig ganske unikt som treningstøy mener jeg da. Jeg husker jeg var i London og hadde bomma litt på hvor mye treningsklærklær jeg skulle ha med meg. Jeg vasker alltid klærne etter hver trening, jeg svetter sykt mye. Men nå var jeg tvungen til å bruke det samme på flere økter. De syntetiske plaggene luktet grevling allerede dagen etter, men ulla var helt luktfri, og det til tross for at jeg hadde ull innerst.
Jeg har prøvd noen ganger etterpå også å bare lufte ullklærne og det fungerer veldig bra. Men det skal sies at jeg alltid vasker meg før jeg trener og foretrekker nyvaskede treningsklær uansett.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-22, 23:53   #25
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Vasker du deg før trening? But why? Jeg dusjer 1-2 ganger daglig, også håret. Men å vaske meg før trening orker jeg ikke. Mannen min dusjer før trening, fordi han påstår han må våkne. Det synes jeg er helt vilt. Ikke at han må våkne, men fordi jeg synes det er så unødvendig.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 00:06   #26
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg blir veldig fort svett, så det hender at jeg vasker meg med klut før trening sånn at jeg ikke skal stinke når jeg blir svett igjen.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 00:15   #27
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av frukt, her.

Jeg blir veldig fort svett, så det hender at jeg vasker meg med klut før trening sånn at jeg ikke skal stinke når jeg blir svett igjen.

Jeg svetter som en gris når jeg trener. Lukter dog sjelden, fordi jeg ikke er så svett før jeg trener. Men jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg en smule ustelt og sjuskete på treningssenteret. Ikke luktmessig, men utseendemessig. De andre ser så freshe ut. Jeg pusser tennene før jeg går, men ellers har jeg bustete og halvfett hår og null sminke. Men jeg gidder ikke bruke tid på å stelle meg før trening, så det får bare være sånn.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 01:27   #28
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.301
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Hvordan jeg vasker ull kommer an på hva slags ull det er. Ubehandlet ull går bare på ullvask, ellers krymper det. Superwashull går på 40 graders vanlig vask, ellers blir det ikke rent.

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Dessuten er jeg litt skeptisk til hvor rene klær faktisk blir i maskin.

Min erfaring er at tøyet ikke blir så rent som med eldre maskiner, fordi nyere maskiner sparer vann. Den maskinen jeg har nå kan man bare velge én ekstra skylling på, og noen ganger er heller ikke det nok.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 09:12   #29
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.887
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg svetter som en gris når jeg trener. Lukter dog sjelden, fordi jeg ikke er så svett før jeg trener. Men jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg en smule ustelt og sjuskete på treningssenteret. Ikke luktmessig, men utseendemessig. De andre ser så freshe ut. Jeg pusser tennene før jeg går, men ellers har jeg bustete og halvfett hår og null sminke. Men jeg gidder ikke bruke tid på å stelle meg før trening, så det får bare være sånn.

Jeg svetter også som en gris (når jeg trener cardio, ikke på tung styrke). Er mer der at jeg kan finne på å fjerne sminke før trening - for å unngå at jeg ser ut som en vaskebjørn

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 10:35   #30
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.640
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Vasker du deg før trening? But why? Jeg dusjer 1-2 ganger daglig, også håret. Men å vaske meg før trening orker jeg ikke. Mannen min dusjer før trening, fordi han påstår han må våkne. Det synes jeg er helt vilt. Ikke at han må våkne, men fordi jeg synes det er så unødvendig.

Det har jeg egentlig ikke noe godt svar på. Jeg gjør det selv om jeg går rett ned på mølla, helt alene i huset. Det bare føles best sånn.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 11:06   #31
frukt
finner ut av mye
 
frukt sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2013
Innlegg: 24.179
Blogginnlegg: 261
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg svetter som en gris når jeg trener. Lukter dog sjelden, fordi jeg ikke er så svett før jeg trener. Men jeg må ærlig innrømme at jeg føler meg en smule ustelt og sjuskete på treningssenteret. Ikke luktmessig, men utseendemessig. De andre ser så freshe ut. Jeg pusser tennene før jeg går, men ellers har jeg bustete og halvfett hår og null sminke. Men jeg gidder ikke bruke tid på å stelle meg før trening, så det får bare være sånn.

Det gjør jeg og. Men jeg svetter også når jeg sykler til togstasjonen, eller springer opp en trapp. Det er derfor jeg vasker meg før trening. Sminke på trening er jo helt meningsløst spør du meg. Men jeg sminker meg nesten aldri så jeg føler meg ikke ustelt uten.

Kanskje jeg burde begynne å trene i ull t-skjorte. Bh i ull kan jeg ikke bruke for jeg finner ingen som passer.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 12:29   #32
Lavender
Passe aktiv
 
Lavender sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Innlegg: 10.891
Lavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de flesteLavender er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Mulig jeg behandlet Aclima BH-en for bra, den ble stjålet svett fra tørkerommet i garderoben på jobb. Greit å få den luftet og tørket før de 20 km hjem tenkte jeg. Og ikke låse den inn i garderobeskapet, det kostet ca 600,-.

__________________
06 & 08 .
Lavender er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 13:35   #33
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Skulle ønske jeg kunne finne en sports-bh i ull som passer, men det er det visst ikke å oppdrive.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 14:29   #34
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Skulle ønske jeg kunne finne en sports-bh i ull som passer, men det er det visst ikke å oppdrive.

Northern Playground har sports-BH i ull med glidelås i sidene, men jeg aner ikke noe om størrelsene.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 16:20   #35
Fintdethei!
Javel?
 
Fintdethei! sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Innlegg: 7.816
Fintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner tilFintdethei! er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Northern Playground har sports-BH i ull med glidelås i sidene, men jeg aner ikke noe om størrelsene.

Har den, funker like bra som et lommetørkle. Altså funker overhodet ikke.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 19:37   #36
Primrose
nju nja njo
 
Primrose sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5.735
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Jeg vasker også på ullprogram med eddik som skyllemiddel.

Hvis det ikke går så kan du kanskje prøve å koke det? Det er et tips jeg fikk herfra i hine hårde dager når jeg hadde baby og fikk både tran, oppkast og annet på ulltøyet. Da legger du ulltøyet i en kasserolle med kaldt vann og koker opp. Du må ikke under noen omstendigheter røre på kasserollen for da krymper ulla. Når det har kokt opp så skrur du av varmen og lar det stå helt i ro til vannet er kaldt igjen. Jeg lurer på om det var snakk om at man kunne tilsette natron i vannet også mot lukt?

__________________
Life isn't about waiting for the storm to pass. It's about learning to dance in the rain.
Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 20:39   #37
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.809
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Eddik tar lukta. Jeg syns det er veldig godt å trene i ull når det er litt kaldt ute.

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-22, 21:51   #38
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Mannen min koker ulltøy i en kjele på ovnen. Fjerner lukt og masse såperester fra ullvask i maskin. Han gjør dette når han føler at det henger igjen lukt i tøyet.

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 11:24   #39
GeekyGirrrl
Nærmer seg
 
GeekyGirrrl sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 1.960
Blogginnlegg: 247
GeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smartGeekyGirrrl imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Mye av ulla tåler 40-graders finprogram. Kommer an på om det er superwash eller ikke. Janus, kari traa og devold vasker jeg fint på 40 grader, da blir det også bedre skylt enn ullprogrammet klarer.

Jeg trener mye i ull på vinteren.

__________________
To gutter, 05 og 10 og ei jente 17
GeekyGirrrl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-11-22, 12:29   #40
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 37.866
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan vasker du ulltøy som du har trent i?

Standardinnstilling på mitt ullprogram er 40 grader. Jeg har aldri hatt en maskin som vasker ull på 30, men jeg har mulighet til å regulere temperaturen ned.

Hyacinth er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no