Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-01-23, 21:36   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.932
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

I oppskriften min (Drops 114-2) står det at jeg først skal sette 2 x 7 masker på midten foran på en tråd. Omgangen starter midt foran, så der er 7 masker på hver side av starten av omgangen, og jeg må dermed kutte garnet. Så skal jeg strikke frem og tilbake, samtidig som jeg setter masker på tråden til hals, 2 masker i hver side på hver 2. pinne flere ganger. Jeg antar mange her har gjort noe slikt. Jeg lurer på hvordan dere har gjort det.

Jeg skulle ønske de norske oppskriftene kunne vært sånn som de engelske, ordentlig steg for steg. At det f.eks. stod Strikk omgangen ferdig, kutt tråden, sett 7 masker på hver side av omgangstart på en tråd. Strikk deretter frem og tilbake. Ved starten av hver omgang skal du sett 2 masker til på tråden til halsen, og gjøre XXX med garnet du strikker med, også forklare hva XXX er.

Er det noen av dere som kan forklare meg hva dere gjør på en slik "for dummies" måte?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 21:40   #2
Shun
Er fornøyd
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 1.229
Shun er populærShun er populærShun er populærShun er populærShun er populær
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg har bomullsgarn i skrikende farger som er dedikerte "waste yarn".
Jeg klipper av en passe lang tråd, og trer den gjennom de maskene som skal settes til side med en stoppenål.

Shun er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 21:51   #3
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.834
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg gjør som Shun. Jeg strikker fram til de maskene som skal på egen tråd. Så finner jeg fram en stoppenål og en lang tråd og trer halsmaskene (eller ermemasker som gjerne også skal settes til side) på den og knyter sammen før jeg strikker videre.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 21:58   #4
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.932
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg klarte åpenbart ikke å forklare hva jeg lurer på. Se på skriften i kursiv i innlegget. Jeg lurer på hvilke masker som skal på tråden, hva man gjør med garnet man strikker med, osv. Hvis dere skal prøve å beskrive det så nøye som jeg gjør i kursivskriften, hvordan ville dere da beskrive det? (Og for ordens skyld, akkurat å få maskene på tråden er ikke noe problem.)

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-01-23, 23:12   #5
Stompa
50 & somewhat fab
 
Stompa sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Innlegg: 14.998
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg ville gjort det akkurat sånn som du har skrevet i kursiv.

__________________
2001 og 2001
Stompa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 07:11   #6
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Blir dette riktig?
I starten av omgangen setter du de 7 første maskene på en tråd. Strikk ut omgangen, og snu når du kommer til maskene du har satt av. Sett de første 7 maskene på en tråd, og strikk ut pinnen. Videre setter du 2 masker over på tråden i starten av hver pinne, til du har ønsket antall på tråden.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 10:11   #7
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.932
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg ville gjort det akkurat sånn som du har skrevet i kursiv.

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Blir dette riktig?
I starten av omgangen setter du de 7 første maskene på en tråd. Strikk ut omgangen, og snu når du kommer til maskene du har satt av. Sett de første 7 maskene på en tråd, og strikk ut pinnen. Videre setter du 2 masker over på tråden i starten av hver pinne, til du har ønsket antall på tråden.

Hvis jeg strikker ut omgangen, snur og setter de to første maskene på tråden, hva gjør jeg da med garnet jeg strikker med? Det "sitter jo fast" i starten av omgangen, før de to maskene jeg setter på tråden. Bare drar jeg det forbi på baksiden siden det er så få masker (2)? Hva hadde jeg gjort her hvis det var 10 masker som skulle settes på tråden i starten av hver omgang?

(Og hvorfor er det ikke beskrevet i oppskriften - er det ingen andre som ikke skjønner dette ut fra oppskriften, mon tro? )

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 10:44   #8
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Du må sette maskene på tråden før du strikker dei, viss ikkje havner tråden på feil plass, ja.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 10:55   #9
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.884
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Dette er vel en av de tingene oppskriftsforfattere tenker at «alle» kan fordi de har gjort det før. Ingen tenker på at en gang må være den første for alle.

Jeg synes forøvrig det er tungvint med tråd, så jeg bruker heller store maskenåler/maskeholdere til dette formålet, men tråd gjør selvsagt samme nytten, det er bare litt mer fomlete, synes jeg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 11:07   #10
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg strikket pinnen, strikket to masker, satte dem på maskeholderen. Men det ble bare sånn passe fint. Så jeg tror de andre har rett. Trikk pinnen -2 masker som du setter til siden.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 14:05   #11
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.932
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg bruker heller ikke tråd, jeg bare skrev det fordi det er det som står i oppskriften. Jeg fikk et tips her inne om noen tynne gummi-rør og kjøpte sånne, de er helt geniale.

Det er jo viktig at oppskriften formidler det som er tenkt, siden antallet rader og antallet masker på tråden skal stemme når diagrammet er ferdig strikket.

Hvis man skal stoppe 2 masker før enden av raden, sette de to siste på maskeholderen og snu, så kunne man jo like gjerne satt 9 masker på maskeholderen til å begynne med (i allefall for første rad etter at man har begynt på halsen).

En annen ting som skjer hvis man gjør det slik er at det blir et sprang på 2 rader mellom to masker som ligger ved siden av hverandre. Blir det pent, da?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 14:44   #12
nokon
Librocubicularist
 
nokon sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2011
Innlegg: 13.493
Blogginnlegg: 174
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Eg tipper eigentleg dette er noko av bakgrunnen for suksessen til Petiteknit. Ho har jo blitt litt kritisert for å selge oppskrifter på heilt enkle, generiske plagg som samme lue i forskjellig garn. Men ho skil seg frå resten av dei skandinaviske designerne med at ho forklarer. Det er litt for mange oppskrifter som forutsetter at du veit kva du skal gjere.

__________________

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-01-23, 14:52   #13
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.595
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Strikkehjelp - hvordan setter du masker på tråd til hals?

Jeg strikker som regel maskene over på tråden (eller pinnen/sikkerhetsnålen/hvajegennbruker), så du må evt stoppe før de to siste maskene, ja.

Det blir alltid litt hakkete, synes jeg. Men som regel skal man jo strikke opp eller plukke opp masker igjen til halskant e.l. og da blir det penere.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no