Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-14, 21:06   #41
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Begge våre barn har hatt en kresen periode, det er da det er viktig å at de smaker på maten, for å holde smaksløkene ved like.

Men du krever (tvinger) barna til alltid å smake. For meg er det altså helt uaktuelt.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:08   #42
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.838
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Men for at et kresent barn spise mat må det nødvendigvis utøves en form for makt eller tvang. Det er mulig at barn i resten av Europa spiser mer grønnsaker enn norske barn, men hvis det er et resultat av tvang synes jeg ikke det er noe å trakte etter. Jeg er mer opptatt av at måltidene skal være hyggelige. Jeg synes ikke noe om å lære barna at de skal spise fordi vi bestemmer det eller for å gjøre oss fornøyde, det synes jeg er en dårlig vei å gå i forhold til det å lære å kjenne sin egen kropps signaler i forhold til sult, metthet osv.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:09   #43
Storm
En som trener
 
Storm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.646
Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Jeg synes mine barn på 6 og 9 har kommet seg veldig de siste par årene. Fra å være temmelig kresne, har de nå blitt ganske så matglade begge to. Ikke alt de spiser, men de prøver vel stort sett det meste av middagsmat. Minste spiser mye frukt og bær i tillegg, eldste mest bær da han er allergisk mot en del frukt.

Jeg har aldri tvunget, innimellom oppmuntret, men generelt bare prøvd å formidle min store matglede. Tror mas (og ikke minst tvang) kan virke mot sin hensikt. Tilbyr god og variert mat, og vil de ikke ha, er det greit. På restaurant har jeg alltid oppmuntret til at vi smaker av hverandre, og snakket om at den smaken var jo spennende, eller hva synes dere, osv.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:09   #44
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Han må smake, men vi utfører ikke tvang noe lenger enn det. På ting somjeg vet han liker kan jeg inngå avtaler om hvor mange biter potet han må spise før han får mer kjøttkake f.eks.

Han spiste alt mulig som baby og frem til nesten tre. Så var det slutt. Han liker mais, søtpotet,brokkoli, blomkål, gulrot, potet. Agurk, tomat, salat og paprika er ikke sjans! Frukt liker han da.

Hadde han fått bestemt så hadde menyen bestått av polarbrød, grøt, pannekaker, pasta, kyllingvinger, pizza og youghurt. Gjentar nesten daglig dette med å ikke uttale at det er ting man ikke liker og at man spiser det man vil ha på tallerkenen. Blir gal av uffing

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:12   #45
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men du krever (tvinger) barna til alltid å smake. For meg er det altså helt uaktuelt.


Kreve er ikke det samme som å tvinge. De får ikke annen mat istedenfor det de ikke vil spise, og vi har alltid dessert hver dag. For å få dessert må man smake på alt som er på tallerkenen. Så er det opp til barnet om man vil ha dessert eller ikke.

Dessert vi varierer imellom på hverdager er oppskåret fruktfat, smootie ( uten melkeprodukter) eller yoghurt med musli og bær.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:14   #46
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes ikke noe om å lære barna at de skal spise fordi vi bestemmer det eller for å gjøre oss fornøyde, det synes jeg er en dårlig vei å gå i forhold til det å lære å kjenne sin egen kropps signaler i forhold til sult, metthet osv.

Man ødelegger ikke kroppens signaler på metthet eller sult ved å smake på maten. Det er jo snakk om små mengder, gjerne en liten bit av aktuell grønnsak.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:15   #47
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.227
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

La meg også understreke at jeg tilpasser slik at det alltid er mange ting de kjenner fra før og mer enn gjerne spiser i det samme måltidet.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 21:17   #48
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

Kreve er ikke det samme som å tvinge. De får ikke annen mat istedenfor det de ikke vil spise, og vi har alltid dessert hver dag. For å få dessert må man smake på alt som er på tallerkenen. Så er det opp til barnet om man vil ha dessert eller ikke.

Jeg opplevde et slikt regime da jeg var liten, og for meg var det tvang. Å tvinge i seg noe man ikke likte for å få dessert, opplevdes ikke som et valg for meg. Hvis jeg klarte å få det i meg, brakk jeg meg. Å se søsken sitte å spise desserten sin mens jeg satt der med min middagstallerken, var pyton.

Vi har alltid minst én ting på bordet som vi vet at alle liker. Det betyr ikke at man får spise ubegrenset av dette, men ingen må gå fra bordet med tom mage.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 10:40   #49
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De er vant med ulike smaker fordi jeg lenge lagde grønsakspuree eller supper eller saus med mye forskjellig i.

Det gjorde jeg også. Men da han rundet året begynte han å spytte dem ut igjen, helt konsekvent. Jeg prøvde LENGE å fortsette før jeg ga opp altså.

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Jeg synes ikke noe om å lære barna at de skal spise fordi vi bestemmer det eller for å gjøre oss fornøyde, det synes jeg er en dårlig vei å gå i forhold til det å lære å kjenne sin egen kropps signaler i forhold til sult, metthet osv.

Hjertens enig.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 11:08   #50
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.793
Blogginnlegg: 13
Bokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt avBokormen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Vår yngste har helt fra babyalderen trengt tilvenningstid på smaker og konsistenser. Han spiser det aller meste nå. Vi har ikke hatt tvang, hyl og skrik rundt matbordet, men om vi kun hadde latt han styre helt selv hadde han vel levd på p-mat tror jeg. Nå er han så stor at han selv ser at det er lurt å smake på ting noen ganger, han har jo selv sett selv at han da venner seg til smaken og liker det meste. Han er rar da, han blir oppriktig begeistret over at "nå synes jeg dette er godt! "

Han er for øvrig litt slik i personlighet også, må gjerne prøve aktiviteter og nye ting noen ganger før han synes det er kjempegøy.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 22:44   #51
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Men jeg tror jeg skal gi grønnsakssuppe en ny sjanse. Eller kanskje sette dem til å lage sin egen grønnsakslapskaus fra start til mål.

Det kan være lurt ja. Sønnen min begynte å smake på biter av kålrot og gulrot når han begynte å hjelpe til med å lage grønnsakssuppe.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-14, 23:11   #52
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Jeg sender med rå grønnsaker som sukkererter, paprika, agurk, cherrytomaer ++ i matpakken hans. Det er som regel mer fristende enn kjedelige brødskiver, og det får han til å spise ganske greie mengder med grønnsaker hver dag.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-14, 08:58   #53
vixen
Bør lage seg en tittel selv
 
vixen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Innlegg: 8.604
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg sender med rå grønnsaker som sukkererter, paprika, agurk, cherrytomaer ++ i matpakken hans. Det er som regel mer fristende enn kjedelige brødskiver, og det får han til å spise ganske greie mengder med grønnsaker hver dag.

Mine elsker brødmat og kunne spist brødmat til alle måltider om de hadde fått sjansen tror jeg. Og det kommer IKKE av at jeg lager så fantastiske skiver akkurat.

vixen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:08.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no