Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Er majones usunt?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-03-14, 18:44   #1
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er majones usunt?

Ja, jeg spør altså ikke om majones er fetende eller lurt å holde seg unna hvis man trenger å passe vekten. Jeg spør om det er usunn mat, sånn helt objektivt.

Og grunnen til at jeg spør er fordi jeg akkurat har hatt en debatt om det med Minsta. Hun var nemlig hos helsesøster for en tid tilbake, og der skulle hun identifisere sunn mat og usunn mat på et skjema som helsesøsteren hadde. (I utgangspunktet ikke en øvelse jeg setter noe videre pris på å gjennomføre hos seks-syvåringer, men det er nå så.)

Og den eneste tingen hun fikk "feil" på var majones, som hun pekte ut som sunn mat, siden hun spiste det flere ganger i uka. Etter det har hun nektet å røre det.

Det hører med til historien at dette er en svært småspist unge. Hun spiser variert og sunt, men i svært små mengder. Hun er mager: ikke sånn bekymringsverdig mager, men sånn mager som mange syvåringer er, men siden hun altså sliter litt med å få i seg mat har vi alltid praktisert å gi henne mat med en god del kalorier: eksempelvis fet ost, smør på brødet og altså tidligere: majones.

Og da spør jeg meg selv: på hvilken måte er majones usunt for folk som ikke trenger tenke på kaloriinntak? Er det ikke bare olje og egg da?

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 18:50   #2
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.763
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Tror man får sånn sunntegn hos Grete Roede hvis man logger majones. Det er jo pga den sunne planteoljen, vil jeg tro. Jeg sier sunn for de som ikke tenker kalorier.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 18:51   #3
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Majones inneholder sunt fett, så vidt jeg vet, og altså helt ok dersom man ikke overspiser av sunt fett ellers (det kan jo bli for mye av alt) eller trenge å telle kalorier.

Og uansett: for en I-DI-OT-ISK øvelse!! Alt er giftig, det er kun snakk om mengde! Sjokolade er sunt i små mengder og både vann og gulrot er skadelig i enorme mengder. Ja, jeg har til og med hørt at arsenikk kan være riktig helsebringende om du er forsiktig med doseringen.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 18:52   #4
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Ikke usunt i min bok. Jeg spiser mye majones hver uke, superviktig ressurs for at jeg skal få i meg nok fett.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 18:56   #5
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

En kardiolog som vi hadde i omgangskretsen i noen år sa at majones ikke ble regnet som negativ mat (mulig at han brukte et annet uttrykk, men det ble mer regnet som positivt å spise det eller eventuelt neutralt enn negativt) når pasientene hans fylte ut matskjema.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 18:57   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Majones er hovedsaklig egg og olje? Dvs sunt i små mengder, usunt i store mengder. Usunt for sånne som meg som har en tendens til å spise for mye.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:00   #7
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Eg trur, som dykk andre, at det nok er kaloriinnhaldet det er tenkt på her. Utfordringa med majones er vel kanskje (som med t.d. smør) at bruken har poensiale til å komme litt ut av kontroll om ein kallar det sunt, så sånn sett kan det kanskje vere tenkt som ein "pragmatisk" merkelapp? Det skal vel meir til før barn overspiser avocado, mandlar eller olivenolje?

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:01   #8
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.388
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

En kardiolog som vi hadde i omgangskretsen i noen år sa at majones ikke ble regnet som negativ mat (mulig at han brukte et annet uttrykk, men det ble mer regnet som positivt å spise det eller eventuelt neutralt enn negativt) når pasientene hans fylte ut matskjema.

og det var ikke han som fant på det, det var i hvert fall felles oppsett på Ullevål.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:01   #9
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Sunt i min bok. Olje, egg, litt syre - jeg skulle gjerne hatt i ungene mine mer av det, jeg. Jeg spiser med vilje en del av det sjøl, fordi jeg blir helt uthul hvis jeg ikke spiser nok fett.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:02   #10
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er majones usunt?

For en utrolig tåpelig øvelse å gjøre! Hvorfor i alle dager skal små barn, fortsatt under mor og fars vinger, skulle gjøres så oppmerksom på hva som er sunn og usunn mat som det blir når det blir tema hos helsesøster? Akkurat hvordan det skal snakkes om syns jeg faktisk vi foreldre bestemmer, og ikke en helsesøster, ihvertfall i den alderen der.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:03   #11
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.134
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Er dette forresten vanlig? I hvilken setting? Argh!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:04   #12
Cuyahoga
etterpåklokest
 
Cuyahoga sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 7.867
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

"Er mosjon usunt?", leser jeg.

Cuyahoga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:13   #13
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er dette forresten vanlig? I hvilken setting? Argh!

Eg har -a mykje av liknande problemstillingar. Opplevd sjølv og fått høyre av andre.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:15   #14
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.

"Er mosjon usunt?", leser jeg.

Selvfølgelig. Det kan jo medføre beinbrudd, tung pust, overdreven svette og støle muskler. Den er enklere å svare på.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:17   #15
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er dette forresten vanlig? I hvilken setting? Argh!

Vanlig vet jeg ikke, men det var en del av standardopplegget hos helsesøster i forbindelse med skolestart for alle ungene på Minstas skole, i alle fall. Jeg har snakket med flere foreldre som har værtt oppgitt og/eller sint over den øvelsen der i ettertid.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:18   #16
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.305
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Selvfølgelig. Det kan jo medføre beinbrudd, tung pust, overdreven svette og støle muskler. Den er enklere å svare på.

Og undervekt.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:19   #17
Erica
Hekta
 
Erica sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Innlegg: 7.808
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er majones usunt?

Jeg syns du burde kontakte helsesøster i etterkant og fortelle henne hva dette har resultert i for deres barn. At et barn som trenger de kaloriene hun kan få nå ikke vil spise en matvare som var kilde til energi hos henne. HUn bør jo vite hva dette opplegget kan medføre hos enkelte.

__________________
95, 99, 04
Erica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:22   #18
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er majones usunt?

På vår skole snakket helsesøster om barnas vekt med barna tilstede. Dvs flere barn fikk høre at de var tynne og burde spise mer. Det synes jeg overhode ikke er greit. Et av barna begynte å snakke om utseende sitt på en negativ måte. Ikke greit med et sånt opplegg som det du forteller om der heller.

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:33   #19
Matilda
Dig for victory!
 
Matilda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Innlegg: 9.336
Blogginnlegg: 43
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

På vår skole snakket helsesøster om barnas vekt med barna tilstede. Dvs flere barn fikk høre at de var tynne og burde spise mer. Det synes jeg overhode ikke er greit. Et av barna begynte å snakke om utseende sitt på en negativ måte. Ikke greit med et sånt opplegg som det du forteller om der heller.

__________________
10 11 14

"These books gave Matilda a hopeful and comforting message: You are not alone."
— Roald Dahl, Matilda
Matilda er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 23-03-14, 19:39   #20
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er majones usunt?

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

På vår skole snakket helsesøster om barnas vekt med barna tilstede. Dvs flere barn fikk høre at de var tynne og burde spise mer. Det synes jeg overhode ikke er greit. Et av barna begynte å snakke om utseende sitt på en negativ måte. Ikke greit med et sånt opplegg som det du forteller om der heller.

Å, fy flate! Den er enda et hakk verre altså!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no