Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-04-14, 13:41   #21
Nera
Pandemonium
 
Nera sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 6.993
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Jeg kjenner at jeg må prøve det der "ikke lov til å røre"-trikset. Jeg har to barn som er svært skeptiske til det meste av mat, og storesøster spiser egentlig bare ørlite paprika og agurk av grønnsaker, uansett tilbud. For det meste tåler hun ikke en gang at ting ligger på fatet.

Dessverre mistenker jeg også at hun gjennomskuer meg, så jeg må innføre en passende "straff" for den som våger å smake på grønnsakene", i form av noe positivt.

Lillebror nekter stort sett det meste av middagsmat, så der har vi helt andre utfordringer.

__________________
There's a fine line between wrong and visionary. Unfortunately, you have to be a visionary to see it.
2009 2012
Nera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 14:11   #22
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Prøvd litt forskjellig, blir som regel lei av å kjase og mase for mye... men noe glir inn en heldig sjelden gang...

Her går det litt periodevis, det gjør det litt vanskelig å treffe på rette type mat med sunne ingredienser...

Jeg putter fortsatt mye mat inn i sauser, brødbakst, lasagne osv...

Min spiser ikke erter alene f.eks, men spiser amerikansk blanding i hvitsaus når jeg lager fiskeboller - perfekt.

Han spiser kålrot, persillerot og sellerirot om jeg kutter det i bittesmå terninger når jeg lager grønnsaksuppe (hjemmelaget) men det må være nok små potetbiter i også for at det skal gli ned

Revet gulrot/squash i brødbakst, eller eplemos hjemmelaget.

Red curry says lager på kokosmelk spiser han litt av, der har jeg fått kokt inn aubergine - men det må fullkornsnudler og minimais til sammen med kyllingen

Løk og hvitløk bruker jeg i nesten alt, bønner moser jeg litt inn i kjøttdeigen også.

Kjøttboller er det fint å ha litt revet squash ol, samme med lasagne.


I tomatsuppe, tomatsaus, bolognesaus får jeg lurt inn litt av hvert - pass bare på å ikke ta for mye rart så det setter sær smak på maten.

Minimais og vannkastanjer er han glad i nå, bringebær - kun ferske (dyre vaner, men men...) og gulrøtter knaskes til frokost, lunsj og kvelds. I perioder er det populært med meloner av forskjellige slag og kiwi, samme med appelsin. Alt godt oppdelt

Prøver å handle mest økologisk også

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 14:13   #23
Nip
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 3.725
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Og han spiser forresten tomatsuppe med egg.

Brokkolisuppe med kokosmelk går det litt av, mest om han får hjemmebakt brød med smør som han dupper i suppa

Han er egentlig flink til å spise litt ellers også, kokt brokkoli og blomkål om han bare får ett par små buketter på tallerken, rosenkål og kokte gulrøtter

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 14:15   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.964
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Min ene nekter på alt og den andre nekter på en del (nektet en stund også det aller meste).

Vi har jobbet med å ikke få noia over at det kommer mat på tallerkenen som man ikke akter å spise. Det skal bare få ligge der helt i fred, og det må man faktisk kunne leve med. Videre så forsøker vi å nøde litt når vi vet at det er smaker de egentlig liker. Jeg villle aldri funnet på å tvinge min sønn til å teste ut salat. Smaken av salat stemmer ikke overens med noe annet av det han liker. Derimot kan jeg finne på å oppmuntre betydelig mer på f.eks. ovnsbakt kålrot.

Og så gjør vi tidvis litt som tjolahopp. Det er ikke lov til å spise ubegrensede mengder av ris med ketsjup hvis det er andre deler av måltidet man egentlig kan, men ikke vil spise. (Altså ting man normalt sett liker, men ikke vil ha den dagen.)





Og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har fortalt at jeg heller ikke ELSKER all maten som blir servert, men at jeg spiser den uten å sutre allikevel.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 14:32   #25
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Videre så forsøker vi å nøde litt når vi vet at det er smaker de egentlig liker. Jeg villle aldri funnet på å tvinge min sønn til å teste ut salat. Smaken av salat stemmer ikke overens med noe annet av det han liker. Derimot kan jeg finne på å oppmuntre betydelig mer på f.eks. ovnsbakt kålrot.

Dette prøver vi også, og det har funket på annen mat enn grønnsaker.

Og det med ubegrenset av det man liker best passer vi på også.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)

Sist redigert av noen : 02-04-14 kl 14:50.
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 14:41   #26
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Mine får forsyne seg selv, og dermed bestemme hvilke matvarer de har på tallerkenen. De må ikke spise opp alt som er der, men de blir oppmuntret til å smake på ting, men det er ikke mas fra oss voksne.
Det hjelper også å inkludere dem i kutting og oppdekning, men det tar tid.
Vi har 3 vidt forskjellige unger da, eldste nekter å smake på ting inntil det er bevist at vi andre ikke faller døde om på stedet, og det må bevises svært mange ganger før man kanskje kan bite litt med fortennene i det.
Mellomste ser på maten og liker ting helt uten sammenheng, en uke spiser han bare grønnsaker, og så spiser han bare kjøtt uke etter. Eller det skifter fra dag til dag. Han liker forresten sjeldent pasta/ris/poteter, så det spiser han ytterst lite av.
Minstejenta er bare 2 år, og sier "NAMMA!" uansett hva hun blir presentert for, og smaker på alt uten at vi trenger å si noe som helst. Og så er det også helt greit at hun legger vekk det hun ikke likte. Hun prøver igjen neste gang vi serverer det, helt uten at vi gjør noe for det.
Blir spennende å se om det fortsetter sånn, men hun er i alle fall enklere i matveien enn de andre to noen gang har vært.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 15:09   #27
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv
 
Lyppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 4.833
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Dere som har barn som ikke spiser grønnsaker-gjelder det også i supper?
Alle barn vi har hatt på besøk hjemme hos oss og servert det til, elsker nemlig å få kjøttsuppe med masse grønnsaker. Har også sett at det er veldig mange barn som liker bidos med grønnsaker i. Har vært med på en tilstelning der det var bare 2 av 60 barn som ikke spiste grønnsakene i bidosen.

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 15:12   #28
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av Lyppa, her.

Dere som har barn som ikke spiser grønnsaker-gjelder det også i supper?
Alle barn vi har hatt på besøk hjemme hos oss og servert det til, elsker nemlig å få kjøttsuppe med masse grønnsaker. Har også sett at det er veldig mange barn som liker bidos med grønnsaker i. Har vært med på en tilstelning der det var bare 2 av 60 barn som ikke spiste grønnsakene i bidosen.

Jeg tror nok den eldste min ville vært en av de to. Det som ikke er most, er utrolig vanskelig å få i henne. Men jeg tror jeg skal gi grønnsakssuppe en ny sjanse. Eller kanskje sette dem til å lage sin egen grønnsakslapskaus fra start til mål.

Takk for alle gode tips i tråden forresten!

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 15:25   #29
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Jeg lager smoothie og ferskpresset juice med grønnsaker i. Ellers er det grønnsaker på bordet og noe av det spiser de. Håpet er at de skal like mer og mer av det etter hvert, og vi ser resultater allerede.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 16:28   #30
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Jeg kombinerte Mavericks kjed-dem-til-døde metode med å smugle masse grønnsaker inn i pizzasaus, tomatsuppe, blomkålsuppe etc via bruk av blender. Etterhvert ble han vant til mer varierte smaker tror jeg, og så gikk det plutselig av seg selv. Nå smaker han på alt og liker det meste, og etter noen uker med Godt Levert mat sa han til vennen sin at "jeg smaker på det jeg tror jeg ikke liker nå, for nå har jeg lært at det pleier smake godt likevel".

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 16:29   #31
Balanse
Vaklende
 
Balanse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.357
Blogginnlegg: 16
Balanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt avBalanse har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Og grønnsakssuppe med pølser har alltid gått ned ja, magisk det der! Lykke til!

Balanse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 17:39   #32
oslo78
Er frisk!
 
oslo78 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 9.789
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

De har alltid måttet spise en bit av hver sort - og nå går egentlig det meste ned - mer eller mindre glatt. Paprika er foreløpig det de liker minst, men de klarer det også sånn noenlunde.

Det tok noen år før smaksløkene skjønte poenget.

__________________
Oslo78 - verdens heldigste mamma til Storebror 04, Storesøster 06 og Lillebror 10
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 17:43   #33
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av Balanse, her.

Jeg kombinerte Mavericks kjed-dem-til-døde metode med å smugle masse grønnsaker inn i pizzasaus, tomatsuppe, blomkålsuppe etc via bruk av blender.

Smugle inn i sauser, supper og rotmos er hovedstrategien nå og gjør at det blir ganske mye grønnsaker i magen i løpet av en uke. Og rotmos med potet, kålrot og gulrot går ned på høykant. Men smake på en kokt gulrotbit? Å nei du.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 18:48   #34
Mistral
Fluctuat nec mergitur
 
Mistral sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Innlegg: 943
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Du er ikke alene, noen. Her er det full nekt på åttende året (av ti). Tvang er helt utelukket her også, selv om jeg skal innrømme at det har fristet til tider.

Det eneste min pode aksepterer er grønnsaksuppe på kartong som er helt glatt, jeg vet ikke hvor lett det er å få kjøpt i Norge? Selv får jeg ikke suppene glatte nok med mikseren, så mine hjemmelagde supper med økologiske grønnsaker som smaker tusen ganger bedre enn butikksuppa vil han ikke ha. Løsningen har blitt at poden får ferdigsuppe før hovedretten, mens vi voksne heller spiser salat eller råkost.

Jeg smugler også finmoste grønnsaker inn i lasagne (det fungerer best) og til en viss grad i pastasauser, men det er jo begrenset hvor mye grønnsaker han får i seg på den måten.

Har du prøvd smoothies? Min vil overhodet ikke smake, men noen får jo det til å fungere.

Jeg trøster meg med at han aldri er syk, er blant de høyeste i klassen og ikke later til å mangle noe som helst. Og så får vi bare ta tiden til hjelp.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 19:05   #35
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Det er en trøst at andre strever med det samme faktisk, Mistral. Og den mest kresne her er heller aldri syk, er full av energi og og vokser som hun skal. Nå tror jeg at hun får det hun trenger gjennom maten, men i tillegg tar begge tran hver dag og Sanasol/vitanminbjørner annenhver dag.

Den mest kresne likte smoothies før, men de siste 2-3 årene har det vært stopp. Hun får litt eplejuice hver dag, og vi tester med litt annen juice. Ikke optimalt, men bedre enn ikke noe. Eplemos elsker hun, og med epler i hagen kan vi styre litt selv hvor mye sukker det blir i den.

Jeg tipper det vil gå seg til etter hvert som hun blir eldre, men jeg ser at hun synes det er kjipt når vi er borte og spiser hos andre, så jeg vil gjerne hjelpe henne på vei.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 19:48   #36
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

De er vant med ulike smaker fordi jeg lenge lagde grønsakspuree eller supper eller saus med mye forskjellig i. Etter hvert som de har blitt større så krever jeg at de smaker på all mat, men trenger ikke spise opp alt.

De spiser etterhvert mye forskjellig, og de er blandt de få norske barn jeg har sett som elsker salat ( uten dressing, det er viktig)

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 20:08   #37
Nooria
Stadig underveis
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.090
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De er vant med ulike smaker fordi jeg lenge lagde grønsakspuree eller supper eller saus med mye forskjellig i. Etter hvert som de har blitt større så krever jeg at de smaker på all mat, men trenger ikke spise opp alt.

De spiser etterhvert mye forskjellig, og de er blandt de få norske barn jeg har sett som elsker salat ( uten dressing, det er viktig)

Minsten her har også begynt å like det. I dag måtte jeg gå i kjøleskapet og hente ut salat til han, da deg ikke var en del av tilbehøret til dagens middag.

__________________
Nooria
Storebror 2003, Mellomsøster 2006 og Minstemann august 2008.
Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 20:16   #38
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.858
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av meisje, her.

De er vant med ulike smaker fordi jeg lenge lagde grønsakspuree eller supper eller saus med mye forskjellig


Våre har også fått det samme, og hjemmelaget mat med mange ulike smaker, urter og krydder fra de begynte å spise fast føde. Men lillebror er blitt kresen likevel. Det er nok mer personlighet enn hva slags mat de er vant til.

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 20:48   #39
noen
This is normal!
 
noen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Innlegg: 10.437
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Våre har også fått det samme, og hjemmelaget mat med mange ulike smaker, urter og krydder fra de begynte å spise fast føde. Men lillebror er blitt kresen likevel. Det er nok mer personlighet enn hva slags mat de er vant til.

Vår mest kresne spiste også mye frukt og grønt som liten, men så snudde det. Jeg tror du har rett i det du skriver i den siste setningen.

__________________
There is a crack in everything. That's how the light gets in. (Leonard Cohen, 1992)
noen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-04-14, 20:59   #40
meisje
Kleintje I + II
 
meisje sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.231
meisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelenmeisje er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan gikk barnet fra grønnsaksnekter til grønnsaksspiser?

Begge våre barn har hatt en kresen periode, det er da det er viktig å at de smaker på maten, for å holde smaksløkene ved like.

Jeg tror det handler om løsrivelseprosessen, ønsket om å bestemme selv hva de skal spise. Noen barn har jo større behov for å bestemme selv.

Når det gjelder barn fra europa, syns jeg de ofte er mere villige til å spise grønnsaker enn norske barn. Det er jo mulig at det er tilfeldig at de barna vi er i kontakt spiser bredere utvalg av grønnsaker enn tversnittet av norske barn vi møter.

__________________
Meisje & Storebror & Lillebror
meisje er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no