Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Sprukket skjerm og halvdruknet iPad mini, skifte?

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-02-16, 09:16   #1
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sprukket skjerm og halvdruknet iPad mini, skifte?

På ett eller annet tidspunkt mens det ble ryddet etter barneselskap har mormor klart å søle caprisonne på ipaden til eldste, den var dryppende våt, så vi helte av og tørket så godt vi kunne, og la den til tørk (men dessverre etter at ungen selv hadde prøvd den og oppdaget at lyden hadde forsvunnet, men vi fikk da skrudd den av og lagt den på et trygt og passe varmt sted dekket av ris. Da vi kikket nøyere på den noen timer senere ser vi at også skjermen er sprukket tvers over. Hva kan ha skjedd?
Det la ingen av oss merke til først, kan den har sprukket mens den tørka? Den har aldri vært kjempevarm, har ligget på varmekabler i ildfast fat og har ikke kjentes ubehagelig varm å ta på noen gang underveis her, og kablene står på 27 grader, så det burde den jo tåle fint.

Uansett- nå er spørsmålet- nå har den tørka, lyden virker igjen, men skjermen er fremdeles sprukket, det er ikke idiotforsikring på den, og innboforsikring dekker ikke denne skaden (dvs, om de gjorde det ville egenandelen trolig vært for høy til at det ville vært noe poeng).

Det er vel mulig at den vil kunne leve lenge om man skifter skjermen, eller skal man bare anse dette for et tap, og spleise på en ny? Mormor er jo selvsagt omtrent like lei seg som ungen.
Ser at tilsvarende ipad mini ligger på rundt 4000,- men jeg vet ikke hvor mye det koster å skifte skjerm, noen som har tips til hvor de kan gjøre det trygt og greit og ikke så alt for dyrt i Oslo/Strømmen/Lillestrømområdet?

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 09:30   #2
kokosbolle
Har bakt søte kaker
 
kokosbolle sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Innlegg: 23.505
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Sprukket skjerm og halvdruknet iPad mini, skifte?

Det er billigere å skifte skjerm og de kan sikkert ta en caprisonne-rens samtidig. Jeg ville sjekket det ut, det er sånne reparasjonssjapper overalt omtrent, men jeg har ingen konkrete tips dessverre.

__________________
The deadline for complaints was yesterday
vinterbolle jan 2007
sommerbolle juni 2010
minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 09:56   #3
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sprukket skjerm og halvdruknet iPad mini, skifte?

Ja, jeg innbiller meg at jeg har hørt at det skal gå an å få skiftet sånne skjermer, mente jeg hadde lest en eller annen tråd nettopp men finner ikke igjen den heller da jeg søkte.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 10:46   #4
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.769
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sprukket skjerm og halvdruknet iPad mini, skifte?

Skjermen skal i og for seg ikke sprekke av søl, men med glass er det slik at det kan være en svakhet i glasset fra et tidligere slag,hakk el.l. som gjør at glasset sprekker på et senere tidspunkt.

Du kan få gjort det på eplehuset, men det er relativt dyrt. I realiteten får du en overhalt maskin, og ikke din egen, etter det jeg skjønner. Fordelen er at garantien da er i behold, så hvis ipaden er ganske ny er det verdt å vurdere.

Har selv brukt reparasjonssjappe på glasset til en iphone. Det kostet også ganske mye, 2000. Prisen varierer mye etter modell, de nyeste er dyrest. Ved første gangs skifting ble det noe feil med touchfunksjonen på skjermen. vi reklamerte, de prøvde igjen, og da ble det i orden. Bruker du slike sjapper mister du i realiteten klagerett senere. Er det en ipad av gammel modell, er det likevel verdt å vurdere. Telefonen har vært helt fin siden ,og det er lenge siden vi skiftet.

Det som er verdt å tenke over for en del av oss, er at i noen miljøer er det et visst press på å ønske seg (og få) nye modeller. Hvis det er slik, kan det hende det ikke er noe stort poeng i å bruke masse penger på reparasjon, hvis man likevel kjøper ny om et år. Det blir en avveining. Selv kjenner jeg folk som har brukt telefoner med knust skjerm i flere år, så vi er forskjellige.

Ellers kan man kjøpe brukte og overhalte telefoner og nettbrett på spesialiserte butikker. Ofte er dette fra maskinparken til bedriftsavtaler til firmaer, hvor det leveres inn ved skifte av modell.

Til barnet har vi kjøpt brukt mobil fra www.grønnmobil.no og var fornøyd.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-02-16, 18:04   #5
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.978
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Sprukket skjerm og halvdruknet iPad mini, skifte?

Mens den har ligget i vesken min i dag har glasset sprukket på et annet sted også, så hvis den skal sprekke opp på tvers hver gang den blir utsatt for forflytning og temperatursvigning varer den hvertfall ikke lenge gitt.
Har fått tips om et sted på Metrosenteret, så jeg skal ta meg en tur innom der i løpet av uka.

Hun som eier denne iPaden har spinket og spart til denne, og det tok ganske lang tid fordi hun ville ha den med 64gb nettopp fordi hun visste at dette var den ene iPaden hun kom til å kjøpe seg, og kommer ikke til å få byttet ut til en nyere modell uten å måtte spare hele beløpet selv, og med den "tabbekvoten" hennes på andre ting kommer ikke det til å skje at det dukker opp nok penger de neste fem årene til ny iPad, det er for mange andre ting som står på listen over ting hun både trenger og ønsker seg før den tid, og i vår verden er det helt og fullstendig uaktuelt å skifte til nyeste modell, vi har dingser til de blir brukt opp, til nød kan man oppgradere hvis det står småsøsken i kø som kan overta den gamle, så derfor spleiset vi på den hun har nå, hvis ikke hadde hun måttet bruke enda ett år på å spare til den.

Så derfor syns jeg det er greit å fikse denne, hvis jeg finner en sjappe folk har god erfaring med.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no