Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon

Overgang til kun å se nett-tv?

Kommunikasjon Forum for data, biler og "duppeditter", samt annen kommunikasjon.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-12-12, 20:58   #1
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.888
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Overgang til kun å se nett-tv?

Jeg har pr i dag 1 stk tv med Riks-Tv abbonement og antenne på veggen ute (ikke parabol). Jeg betaler selvsagt også NRK-lisens. Tilsammen har jeg vel ca 5.500 kr i årlige tv-utgifter, tror jeg.

Jeg har tre stk barn som bruker tv som bakgrunnsstøy og som sjelden virkelig SER på noe. Jeg ønsker at de blir litt mer bevisste på sin tv-bruk og ser på kun når det er noe som interesserer dem og ikke bare for å ha bakgrunnslyd. TV kan med andre ord gjerne bli litt mer utilgjengelig.

Jeg selv ser lite tv og stort sett kun nett-TV.

Jeg kunne tenke meg å si opp Riks-TV abbonementet og kun se nett-TV. Kan jeg da også slippe å betale NRK-lisens hvis jeg skrur ned antennen ute?

Jeg har pr i dag en vanlig flatskjerm med HDMI-inngang og den står stort sett koblet til en bærbar pc siden jeg ser mye nett-TV. Jeg vurderer å kjøpe en skjerm til for å få tv også i kjellerstuen. Burde jeg vurdere å kjøpe en smart-tv (eller hva det heter) for å slippe å ha pc tilkoblet? Eller er det ikke sånn det funker?

Opplys meg, jeg har i grunnen ikke hengt med på utviklingen, føler jeg.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-12, 21:03   #2
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Overgang til kun å se nett-tv?

Jeg vet ikke annet enn at jeg er rimelig sikker på at du må betale NRK-lisensen åkke som.

Fra nrk.no:

Sitat:

Med fjernsynsmottaker menes blant annet TV, DVD/video m/tuner, satellittmottaker, dekoder, PC med TV-kort/tuner og lignende. Mottaker uten tuner satt opp med kabel-tv eller parabol er betalingspliktig.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-12-12, 21:05   #3
Mira
Bør lage seg en tittel selv
 
Mira sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 1.698
Mira er populærMira er populærMira er populærMira er populærMira er populær
Standard

Sv: Overgang til kun å se nett-tv?

Du kan unngå å betale lisens viss du ikke har ny tv. (regner med et var smart tv de tenkte på)
Og at du kan fortelle hva du skal bruke tvn din til.
Jeg tror det var før 30 desember den må sies opp for å unngå å betal neste regning.

Mira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 06:23   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgang til kun å se nett-tv?

Hvis du har RiksTV-mottaker i TV-en, må denne fjernes/plomberes for at du skal unngå lisens.

Bruker du ekstern Riks TV-dekoder og TV-ens integrerte løsning ikke har mulighet for å ta inn Riks TV kan må man søke. Det var en avgjørelse for noen år siden der praksis ble endret: http://www.aftenposten.no/nyheter/Ha...K-6611800.html

Å få fjernet/plombert intern mottaker koster vel raskt et par tusen. Er vel heller ikke alle tv-er man så lett får det gjort på.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-12-12, 14:55   #5
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Overgang til kun å se nett-tv?

Når det gjelder dette med "Smart TV" vil jeg si at det er noe begrenset. Her blir man avhengig av at tv-produsenten ofte tilrettelegger støtte for en tjeneste. Med en pc tilkoblet får du støtte for alle tjenestene - Viasat Play, Netflix, HBO, YouTube, Spotify, Wimp og hva den enn måtte være. Og det fungerer fra dag én ettersom slike tjenester gjerne først blir tilgjengelig på en slik plattform.

Mistenker også at mange tv-produsenter ikke kommer til å følge opp om utviklingen av smart-tv-funksjonaliteten til modeller spesielt lenge etter at de har sluttet å produsere tv-en og de har gått over til en annen hardware-plattform for smart tv-komponenten i tv-en.

En pc på tv-en er nok mer framtidsrettet. Hvis man ikke henger tv-en på veggen, er det også en del pc-er som er laget slik at man kan feste dem skruehullene bak på tv-en som egentlig er for veggfeste (såkalt VESA-feste). F.eks. denne kan festes bak på tv-en: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=760749 - evt. tar den liten plass i tv-benken...

Å bruke en pc her vil også gi muligheter til en langt bedre ytelse ved f.eks. bruk av nettleser på tv-en. Her i huset hender det også at jentungen sitter i sofaen med det trådløste tastaturet med integrert mus og spiller Moviestar Planet på tv-en.

Gjennom at jeg bruker pc i stua er det enkelt å sette opp VPN slik at jeg kan bruke en del tjenester i utlandet som egentlig ikke skal fungere i Norge. Det både betalingstjenester og gratistjenester - f.eks. utenlandske tv-kanaler som har mye innhold på websidene sine.

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no