Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

La oss utrydde jerven!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-01-07, 00:28   #1
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

La oss utrydde jerven!

Neida, jeg vil ikke jerven til livs. Men det er rart at det hyles mer for at ulver har tatt ca 160 sauer i år, mens jerven har tatt 16 800. Så kan man jo lure på hvor de resterende 92,5 prosentene av sauene har tatt veien.

http://www.oa.no/innlandet/article2528971.ece

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 00:32   #2
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Sauer er ikke så dumme som folk flest tror. De har luktet lunta, den store bilen skal ikke kjøre de til et idyllisk feirested på landet. Så nå stikker de av. I hopetall!

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 04:14   #3
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Neida, jeg vil ikke jerven til livs. Men det er rart at det hyles mer for at ulver har tatt ca 160 sauer i år, mens jerven har tatt 16 800. Så kan man jo lure på hvor de resterende 92,5 prosentene av sauene har tatt veien.

I nord-trøndelag er det også en del som blir tatt av bjørn. Men poenget er at alle saueeiere (og reineiere) melder alle dyr som forsvinner som tatt av rovdyr, ettersom det er det eneste de får penger for. I teorien kan det like gjerne være naboen som har hatt lyst på flere sauer, at sauen har spist en spesiell plante som gjør den blind og ramlet utenfor en fjellskrent, drukning, jegre som er ivrige på å jakte noe lett etc

Men grunnen til at det er mest oppstuss om ulven er at ulven er utryddningstruet i Norge - faktisk er det vel tvilsomt at vi kan si at det eksisterer en norsk ulvestamme, den er i alle fall halvsvensk. Jerven er også en hamstrer (i motsetning til ulven) og oppfører seg derfor som reneste lystmorderen. Den kan drepe veldig mange dyr på en gang.

Skremmern: Jeg tenkte å gi denne på DVD til en sauebonde jeg kjenner. Innbiller meg at du har mer peiling på sjangeren enn jeg har? (vel jeg vet at du har mer peiling en meg, for jeg er på et nullnivå, men ... jeg synes å huske at du har sagt at du liker skrekk, stemmer det? ).

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 19-01-07 kl 09:16. Årsak: La til et smilefjes
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 09:02   #4
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Jeg blir så oppgitt over dette ulvehysteriet. La nå dyrene leve.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 09:27   #5
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Jerven er et skadedyr av dimensjoner. Kjæresten min skal faktisk på jervejakt i vinter. Det er visst ekstremt vanskelig, sikkert derfor det er så mange av dem. En jeger hadde visst sittet 200 timer på post i fjor og skutt EN jerv.

Tror ikke så mange jegere skyter sau, him.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 09:29   #6
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Jegere er vel som andre mennesker, Magica; bestående både av skikkelige individer og slaur.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 09:32   #7
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Ja, men jeg har fått servert en sau, solgt direkte fra en bonde, som skrøt av at "denne har ulven tatt".

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-01-07, 10:08   #8
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

På meg virker det nå som at bønder er verre enn jegere.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 10:24   #9
Mani
Helt vanlig
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.535
Blogginnlegg: 16
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Det som er ille med jerven er at den blir lystmorder når tilgangen på mat blir for stor. Sauen er et veldig lett bytte for jerven noe som fører til at jerven dreper og maltrakterer unna for unna. Vi har endel jerv i områdene her og jeg vet at det er mange sauebønder som synes at det er særdeles fælt å finne lam de selv har oddrettet halveis spist men ofte fremdeles i live. Halve ansiktet borte, øynene spist eller store flenger/ sår i hals og nakke. Så går de rundt der da og pines.

Mani er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 10:34   #10
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

I nord-trøndelag er det også en del som blir tatt av bjørn. Men poenget er at alle saueeiere (og reineiere) melder alle dyr som forsvinner som tatt av rovdyr, ettersom det er det eneste de får penger for. I teorien kan det like gjerne være naboen som har hatt lyst på flere sauer, at sauen har spist en spesiell plante som gjør den blind og ramlet utenfor en fjellskrent, drukning, jegre som er ivrige på å jakte noe lett etc

Men grunnen til at det er mest oppstuss om ulven er at ulven er utryddningstruet i Norge - faktisk er det vel tvilsomt at vi kan si at det eksisterer en norsk ulvestamme, den er i alle fall halvsvensk. Jerven er også en hamstrer (i motsetning til ulven) og oppfører seg derfor som reneste lystmorderen. Den kan drepe veldig mange dyr på en gang.

Skremmern: Jeg tenkte å gi denne på DVD til en sauebonde jeg kjenner. Innbiller meg at du har mer peiling på sjangeren enn jeg har? (vel jeg vet at du har mer peiling en meg, for jeg er på et nullnivå, men ... jeg synes å huske at du har sagt at du liker skrekk, stemmer det? ).

Hvor i alle dager har du det fra?
Tror ikke du skal generalisere på den måten der, for dette vet jeg er feil.
Min far melder ikke alle som tatt av rovdyr. Dette dreier seg ikke bare om penger men i aller høyeste grad også om dyrevelferd.
Drep jerven!

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 10:35   #11
Cascaye
Miss Distriktsnorge
 
Cascaye sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 1.165
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

På meg virker det nå som at bønder er verre enn jegere.

Fordi?

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:37   #12
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Fordi?

Pga denne her:

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Ja, men jeg har fått servert en sau, solgt direkte fra en bonde, som skrøt av at "denne har ulven tatt".

Og det faktum at jeg ikke kjenner noen jegere som skyter sau.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:40   #13
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Tror ikke du skal generalisere på den måten der, for dette vet jeg er feil.
Min far melder ikke alle som tatt av rovdyr.

Hva gjør han da med dyr som er forsvunnet og som han ikke kan finne ut av hva som er skjedd med? De fleste regner vel det som rovvilttap.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:41   #14
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.483
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Og det faktum at jeg ikke kjenner noen jegere som skyter sau.

Å, det er råtne epler i alle kurver. Bra bønder, dårlige bønder, bra jegre, dårlige jegre etc.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:46   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.644
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

La meg rette litt opp da, jeg kjenner en uhederlig bonde, og ørten hederlige. to bønder som er sjuskete, og de aller aller fleste har det helt nydelig i fjøsene sine. Hun ene har det så rent at man kan spise middag inne hos kyrne når som helst uten å bli skitten. En bonde som tar sånn vare på sauene sine at han har egen venteavdeling, fødeavdeling, barselavdeling og tidlig-lam-avdeling for å unngå å stresse sauene sine.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 11:49   #16
Magica
søt
 
Magica sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.120
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Å, det er råtne epler i alle kurver. Bra bønder, dårlige bønder, bra jegre, dårlige jegre etc.

Jada.

__________________
2001 - 2003 - 2014
Magica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 12:47   #17
Benmurphy
-
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.423
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Cascaye, her.

Dette dreier seg ikke bare om penger men i aller høyeste grad også om dyrevelferd.

Hvis dette på noen som helst måte hadde handlet om dyrevelferd så hadde vel eieren passet på dyrene sine i stedet for å slippe dem ut på egen hånd i fjellet om våren, og så håpe at det går an å finne igjen noen av dem om høsten (og få penger av staten for de som har blitt borte i mellomtiden).

Og hvis det er for dyrt å ha noen til å passe dem, så kan jeg ikke se annet enn at dette bare handler om penger.

Ben "in sheep's clothing" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 14:23   #18
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Hvis dette på noen som helst måte hadde handlet om dyrevelferd så hadde vel eieren passet på dyrene sine i stedet for å slippe dem ut på egen hånd i fjellet om våren, og så håpe at det går an å finne igjen noen av dem om høsten (og få penger av staten for de som har blitt borte i mellomtiden).

Og hvis det er for dyrt å ha noen til å passe dem, så kan jeg ikke se annet enn at dette bare handler om penger.

Ben "in sheep's clothing" Murphy

Amen. Og Hallelujah.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 14:25   #19
Bokormen
Absolute Beginner
 
Bokormen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.815
Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Det er jo unektelig veldig rart at i Norge kan sauene slippes langs veien, og så må bilistene erstatte dyret om de er så uheldige å kjøre på det. I de fleste andre land er det vanlig praksis å faktisk passe på dyrene sine.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-01-07, 14:39   #20
Mor til 4
Nattrangler
 
Mor til 4 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.493
Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: La oss utrydde jerven!

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg blir så oppgitt over dette ulvehysteriet. La nå dyrene leve.

Men det er ikke mye koselig for de som får ulven på besøk i hagen inne på et byggefelt så de ikke tør å sende ungene ut. og må kjøre ungene på skolen.
Det gjelder ikke bare ulven, bjørnen kan også bli ganske nærgående.

__________________
Jente 90- gutt 96 - gutt 99 - gutt 03
Mor til 4 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no