Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Påskekrimtråd 1: Sayers

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-04-07, 14:49   #1
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Påskekrimtråd 1: Sayers

The Nine Tailors/Dødsklokkene.

Siden dette nå en gang er påskekrim, synes jeg også vi skal diskutere litt nå i påska. Vi kan jo spoilertagge til å begynne med, så det går an å lese tråden også for folk som ikke har kommet så langt.

"Most people are [idiots]," said Wimsey gravely. "But it isn't kind to tell them so."

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 00:00   #2
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Nå har jeg lest ut boken og lurer litt på om jeg hadde egnet meg som privatdetektiv siden jeg gjettet riktig på offerets identitet og dødsårsak en god stund før det ble røpet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 10:32   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Men likte du Wimsey? Hm?

Leste du på norsk? Det kan jo hende at den norske tittelen hjalp litt?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:23   #4
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

The Nine Tailors/Dødsklokkene.

Siden dette nå en gang er påskekrim, synes jeg også vi skal diskutere litt nå i påska. Vi kan jo spoilertagge til å begynne med, så det går an å lese tråden også for folk som ikke har kommet så langt.

"Most people are [idiots]," said Wimsey gravely. "But it isn't kind to tell them so."

Det var akkurat der at jeg begynte å få skikkelig sansen for godeste Vimsey.
Jeg bare elsker når han snakker med den vesle frøkenen
Jeg er dog bare kommet over halvveis, men leser hvert ledige øyeblikk.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:26   #5
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Jeg henger dessverre langt etter, men leser på snarest. :ivrig:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 11:31   #6
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Digresjon:
Da jeg kom på hytta onsdag, satte jeg med ned i godstolen (lesekroken) og var klar for årets krim. Før jeg begynte tok jeg et glimt i bokhyllen som er fylt med farfars gamle pocketbøker. For det meste Christie og Georges Simenons Maigret-bøker. Men tror dere ikke at det første jeg får øye på er to godt leste bøker av Sayers da: Nine tailors og Strong Poisen.
Nå er jo farfar død. Men en ting er sikkert: vi deler samme sansen for krimlitteratur. Da var det litt ekstra koselig å begynne på Dødsklokkene.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 16:34   #7
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Men likte du Wimsey? Hm?

Leste du på norsk? Det kan jo hende at den norske tittelen hjalp litt?

Klart jeg likte Wimsey. Det var kanskje viktigere feedback på boka enn at jeg er en utrolig flink hobbydetektiv.

Jeg syns Wimsey er en stor helt og en sånn skikkelse som jeg selv gjerne ville vært. Rik, smart og med masse sosial intelligens og god tid til å kjøre rundt og løse mysterier. Jeg ble ikke så forelsket i boka og mannen som et par av dere andre er, men jeg likte han absolutt.

Jeg leste så klart den norske versjonen. Jeg får ikke til å lese på engelsk. Den norske tittelen burde vært "De ni klokkene" eller noe sånn. Dødsklokkene passet dårlig.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-04-07, 17:03   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Dette er ikke mindre enn en strålende bok.

Hva pokker er spoilerkoden?

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 21:58   #9
mehmet
Går stille i dørene
 
mehmet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Midt på, sånn cirka
Innlegg: 1.815
mehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smartmehmet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Jeg leste den engelske og gjettet ingenting, jeg var altfor opptatt av å forelske meg i Wimsey til å løse mysterier.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Hva pokker er spoilerkoden?

Her!

mehmet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:52   #10
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Hele poenget er jo å forelske seg i Wimsey.

Var det noen som klarte å gjette hvem liket var, da?

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 07:53   #11
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Hele poenget er jo å forelske seg i Wimsey.

Var det noen som klarte å gjette hvem liket var, da?


Jeg gjettet det jo!!? Det var derfor jeg ville bli detektiv.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 08:52   #12
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Beklager, jeg er verdens sløveste leser. Den spoilertaggen din så veldig morsom ut med smileyene inni.

Jeg liker Wimsey-metoden. "Frightful blithering ass. Handy thing to be, sometimes. Easily cultivated. Five minutes' practice before the glass every day, and you will soon acquire that vacant look so desirable for all rogues, detectives and Government officials."

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:05   #13
Mandarin
godt brukt
 
Mandarin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Der
Innlegg: 8.130
Blogginnlegg: 259
Mandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de flesteMandarin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Hva skulle man ikke gitt for en middag med Wimsey.

Regner med jeg er ferdig før helgen forresten.

Mandarin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:32   #14
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Beklager, jeg er verdens sløveste leser.

Du tenkte sikkert bare; "Detektiv - schmetektiv - hvorfor i huleste skriver hun ikke at hun elsker Wimsey? "



Jeg blir så irritert på meg selv for at jeg er så elendig til å lese på engelsk. Går sikkert glipp av alle de bra poengene.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:37   #15
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Er jeg den eneste som putter The Nine Tailors i tjaaa-kategorien? Innledningen, som var en detaljrik beretning om disse klokkene, holdt på å ta livet av meg. Etterhvert ble boken ganske så spennende, og plottet var bra, men jeg fikk ikke den store kjærlighetsfølelsen som mange her inne beretter om. Wimsey er kul nok, han. Evig inntrykk gjorde han derimot ikke. (Jeg leste boken i julen, og har allerede glemt mye av den.)

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 10:06   #16
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.927
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Nine Tailors er jo ikke blant de største Sayersbøkene, men jeg liker lunheten i den. Og så har jeg en forkjærlighet for prestefruen.

Jeg skal innrømme at jeg hverken skjønte hvem liket var eller hvordan han døde (må si til min unnskyldning at jeg ikke hadde sett den norske tittelen før nå). Jeg pleier aldri å prøve å gjette sånt når jeg leser krim, jeg er for treg til det .

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 10:10   #17
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Hm. Jeg mener jeg leste et eller annet sted (mulig forordet i den norske oversettelsen) at nettopp "The Nine Tailors" var regnet for hennes største verk?

Forresten - noen av bøkene er filmatisert er de ikke? Lord Wimsey er liksom så levende for meg - som om jeg har han fra TV.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 10:26   #18
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Forresten - noen av bøkene er filmatisert er de ikke? Lord Wimsey er liksom så levende for meg - som om jeg har han fra TV.

Jo, de er det, og i hvert fall noen av dem har vært vist på norsk tv.Jeg husker å ha sett The Nine Tailors på NRK i ganske ung alder, scenen hvor Wimsey forviller seg opp i klokketårnet mens de ringer. I filmatiseringen var det skikkelig dramatisk, det kom blod rennende ut av ørene hans, og Bunter måtte redde ham ut på taket i siste liten!

Monsoon: Dette er kanskje ikke den fremste forelske-seg-i-Wimsey-boka. Han er ikke så tydelig og framtredende som han er i mange av de andre bøkene. Plottet er viktigere enn Wimsey i denne boka, i flere av de andre bøkene kommer vi Wimsey mye nærmere inn på livet. Men jeg liker veldig godt innledningen, miljøskildringen og persongalleriet i Fenchurch St. Paul. Og skildringen av klokkene og ringingen er jo i høyeste grad relevant, i og med at det jo faktisk er Wimsey, presten og resten av gjengen som tar livet av Deacon med klokkene der og da!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 11:27   #19
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Tinetoff: Jeg ser at det er relevant med disse klokkene, men det var kjedelig å lese. Alle beskrivelsene av klokkespillene (eller hva jeg skal kalle det), om klokkene sa ding, ding, dong eller ding, dang, dong, ser jeg dog ikke relevansen av. Det var mange sider med klokkespillteori. Men jeg kom jo gjennom disse sidene, og DA ble det artigere.

Jeg tar til etterretning at Wimsey her ikke fikk så mye fokus som han pleier. Jeg tenker å lese flere Sayers-bøker, siden hun får så varm omtale her inne.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 13:02   #20
Pope
Fraværende...til tider.
 
Pope sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 1.350
Pope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smartPope imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Påskekrimtråd 1: Sayers

Da ble jeg ferdig boken, og jeg må innrømme at siste halvdel av boken var mer spennende enn første. Det ble litt for mye for meg vedr detaljene rundt klokkeringingene og henvisninger til Bibelen o.a. Og jeg ble skikkelig forvirret av en side hvor det var utrolig mange setninger som sluttet med "...". Inntil jeg skjønte at det var Wimseys tanker sammen med bokhenvisninger . Jeg pleier nemlig ikke å bry meg så mye om henvisninger når jeg leser bøker.

Men som sagt, jeg ble en ivrig leser etter å ha lest boken halvveis. Da tok jeg med meg boken inn i stuen og leste ut resten i løpet av noen timer. Det var en superspennende bok, og jeg som pleier å gjette til meg morder ganske tidlig i historien var helt "clueless". Men på side 315 skjønte jeg hva som drepte han

Forfatteren skriver veldig bra, og alt i alt så synes jeg historien var veldig spennende. Men det var så utrolig trist at W. Thoday mer eller mindre tok sitt eget liv og etterlot kone og barn :snufs: Jeg kommer nok til å lese flere bøker av henne. Kanskje jeg skulle prøve meg på den engelske versjonen?

Wimsey fikk jeg ikke det store forholdet til, men jeg skjønner at han hadde en mindre rolle i denne boken ift hva han har i de andre bøkene. :noterer:

__________________
Filosofen 2002 - Bilmekanikeren 2005 - Ingeniøren 2006
Pope er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no