Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-04-07, 12:46   #81
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Jeg har lest omtrent alt som er nevnt her, i tillegg husker jeg en flau periode på ungdomskolen med amerikansk borgerkrig-romantikkbøker. Agatha Christie leste jeg alt av på barne-og ungdomskolen. Jeg leste Hamsun og type overlevd konsentrasjonsleirene-bøker på videregående, i tillegg til absolutt alt av krim. Krim leser jeg mye av ennå, gjerne skandinavisk. Nå leser jeg en litt rar bok av en prisbelønt amerikansk forfatter.
Jeg var den type venninne som kom på besøk, satte meg rett ned med en av bøkene til venninnen og var fullstendig fjern resten av tiden. Når venninnen var drittlei av mitt manglende sosiale selskap gikk jeg hjem, med 10 av bøkene hennes under armen. Mamma lærte fort at beskjeder som ble gitt når jeg leste bok aldri ble registrert i hjernen min, og jeg svarte i hytt og pine. De måtte ta strømmen på rommet mitt, jeg leste til kl 04 hver natt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 12:54   #82
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Mamma lærte fort at beskjeder som ble gitt når jeg leste bok aldri ble registrert i hjernen min, og jeg svarte i hytt og pine.

sånn er jeg enda. Til stor glede for mannen min. Jeg mangler definitivt det multitaskinggenet som visstnok skal være et gen de fleste kvinner har.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:00   #83
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

sånn er jeg enda. Til stor glede for mannen min. Jeg mangler definitivt det multitaskinggenet som visstnok skal være et gen de fleste kvinner har.

Ja, det er faktisk helt umulig å registrere omverdenen når man har fordypet seg langt og dypt ned i en spennende bok, og folk burde holde seg for gode til å gi seriøse beskjeder under seansen (som kan vare en hel dag).

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:39   #84
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Åh. Anne + Jørgen.

Lurer på om ikke tittelen var Jørgen + Anne ... ?

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-04-07, 13:43   #85
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Lurer på om ikke tittelen var Jørgen + Anne ... ?

Jo, det var det. Googlet.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 08:30   #86
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Masse, masse flashbacks her. Og mange "gjensyn" for å si det sånn. Jeg har alltid vært glad i å lese, og har lest mye. Husker enda at jeg ønsket å lese "Videre, lille kvinne" av Aase Foss Abrahamsen, og at bibliotekaren sa at jeg var for liten...

Jeg var så uheldig å brekke beinet da jeg gikk i 1. klasse. Den positive siden ved det, var at jeg ble veldig flink til å lese, lå på sofaen i 2 måneder og kjedet meg. Og leste.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 16:34   #87
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Åh. Anne + Jørgen.


Den ble jeg faktisk bare flau av, jeg.
Selv som tolvåring...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 16:36   #88
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Masse, masse flashbacks her. Og mange "gjensyn" for å si det sånn. Jeg har alltid vært glad i å lese, og har lest mye. Husker enda at jeg ønsket å lese "Videre, lille kvinne" av Aase Foss Abrahamsen, og at bibliotekaren sa at jeg var for liten...

Ja, bibliotekaren på det stedet jeg flyttet til som tolvåring hevet ett par skeptiske øyenbryn da jeg kom trekkende med Tora-trilogien og Psycho - hun spurte om jeg visste at det ikke var barnebøker.
"Ja!" svarte jeg ubesværet, og humret litt inni meg - for hun kunne jo ikke vite at jeg hadde gjort meg ferdig med barnebøker for en god stund siden.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 16:37   #89
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Ja, det er faktisk helt umulig å registrere omverdenen når man har fordypet seg langt og dypt ned i en spennende bok, og folk burde holde seg for gode til å gi seriøse beskjeder under seansen (som kan vare en hel dag).

Eller en hel uke, om man er arbeidsledig og har bestemt seg for å gå løs på Ringenes herre...

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 21:00   #90
Røverdatter
Borte
 
Røverdatter sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.590
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.


Den ble jeg faktisk bare flau av, jeg.
Selv som tolvåring...


Du var nok litt for sent ute om du leste den som tolvåring. Ti år er tingen.

__________________
Vesla (02) og Lillesøster (09)

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 21:42   #91
Fadese
Originala
 
Fadese sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.457
Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Som barn leste jeg blant annet Bopsybarna, Frøken detektiv og diverse bøker fra 9-16 klubben.
Mot slutten av barneskolen gikk likte jeg bøker av Åse Foss Abrahamsen og Maria Gripe. Jeg husker jeg lot som jeg var syk for å få bli hjemme fra skolen og istedet lese ferdig Agnes Cecilia.
"10 små negerbarn" av Agatha Christie gjorde også inntrykk på en sart sjel.

På ungdomskolen rakk jeg vel å lese mellom 1/3 og 1/2 av Isfolket-serien før jeg gikk lei. Klissete "fra virkeligheten-bøker" som "Men tankene mine får du aldri" og "Hard asfalt" falt også i smak en stund. :grøss:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 21:54   #92
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Klissete "fra virkeligheten-bøker" som "Men tankene mine får du aldri" og "Hard asfalt" falt også i smak en stund. :grøss:


Hvordan kunne jeg glemme dem - jeg hadde jo helt dilla på narko-og prostitusjonsbøker: De to ovennevnte, Å være ung er for jævlig, Fra en ung manns dagbok, Kjør meg til Slottsparken, Døden på Oslo S - you name them, I read them!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 22:49   #93
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.


Hvordan kunne jeg glemme dem - jeg hadde jo helt dilla på narko-og prostitusjonsbøker: De to ovennevnte, Å være ung er for jævlig, Fra en ung manns dagbok, Kjør meg til Slottsparken, Døden på Oslo S - you name them, I read them!

Kan virkelig ikke tenke meg en mindre tiltalende sjanger, jeg! Grøsser bare ved tanken på Hard asfalt

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-07, 09:47   #94
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Møøse, her.

Kan virkelig ikke tenke meg en mindre tiltalende sjanger, jeg! Grøsser bare ved tanken på Hard asfalt

Disse bøkene ga meg i alle fall et sterkt standpunkt i forhold til narkotika - jeg ble aldri særlig fristet til å prøve noe av det!

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 10:40   #95
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Disse bøkene ga meg i alle fall et sterkt standpunkt i forhold til narkotika - jeg ble aldri særlig fristet til å prøve noe av det!

Sant, etter "hvite niggere" av Ambjørnsen var jeg nesten fysisk dårlig, følte meg fyllesyk og narkodårlig i noen dager etterpå.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-04-07, 12:51   #96
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke bøker leste du som barn/ungdom?

Barn:
Bobsey barna, nancy drew

Ungdom:
Folket på Innhaug

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no