Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Det er deilig...

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-04-07, 20:54   #1
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Det er deilig...

... å beskue bokberget foran meg
I dag kom de i posten til meg, de lå i postkassa alle sju da jeg kom hjem fra jobb. Postkassa så helt sprengt ut.
Full av pakker fra Amazon:

Tears of the Giraffe (No.1 Ladies' Detective Agency) (A. McCall Smith)

The Kalahari Typing School for Men (No.1 Ladies' Detective Agency)(A. McCall Smith)

Morality for Beautiful Girls (No.1 Ladies' Detective Agency)(A. McCall Smith)

The Full Cupboard of Life (No.1 Ladies' Detective Agency)(A. McCall Smith)

Dorothy L. Sayers: The Complete Stories

The Kite Runner (Khaled Hosseini)

Lord Peter - a Collection of All the Lord Peter Wimsey Stories (Dorothy L. Sayers)

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 20:56   #2
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.986
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Grattis! Det er deilig med et lite bokberg på lur.

Jeg ga meg på NO.1 Ladies ... Jeg klarte ikke å engasjere meg, bør jeg prøve på nytt, og hvorfor det i så fall?

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:02   #3
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Grattis! Det er deilig med et lite bokberg på lur.

Jeg ga meg på NO.1 Ladies ... Jeg klarte ikke å engasjere meg, bør jeg prøve på nytt, og hvorfor det i så fall?

Fordi det er nydelige bøker som handler om et skikkelig grepa kvinnfolk med et selvbilde, og ikke minst kroppsbilde, som vi Vestens kvinner har en del å lære av. og fordi det er første gang jeg har klart å få en følelse av den afrikanske (Botswanesiske, i hvert fall) mennesketypen, som er en mennesketype jeg er svært glad over å føle at jeg har blitt litt kjent med. Massevis av meget gode og levende skildringer av veldig fine personligheter.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004

Sist redigert av Møøse : 19-04-07 kl 22:45. Årsak: Det var en hund som bjeffet utenfor.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:13   #4
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Du kan forresten takke Blå for bekjentskapet med Mma. Ramotswe. Det var hun som anbefalte dem til meg. Ingenting er som en skikkelig Amazon-pakke, forresten!

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:29   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Siden dere nå først nevner No 1 Ladie's, og dette med å bli kjent med botswanske kvinner, synes dere ikke det får litt mindre troverdighet i og med at bøkene er skrevet av en amerikaner? Jeg ble skeptisk til all forherligelsen av hvor flinke botswanerne var, og hvor overfladiske amerikanerne er. Misforstå meg rett, botswanerne er sikkert utmerkete mennesker. Men jeg føler vi ser hele greia fra en expats point of view.

Jeg synes også han beskriver kvinnene som svært selvstendige og at de nærmest befinner seg i maktposisjoner. Er det virkelig slik i Botswana?

En annen ting jeg ikke var veldig begeistret for var hvordan han gjentok nærmest hele forrige bok i sin neste. Det ble mye repetisjon.

:muggen og kritisk i dag:

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:29   #6
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Du kan forresten takke Blå for bekjentskapet med Mma. Ramotswe. Det var hun som anbefalte dem til meg. Ingenting er som en skikkelig Amazon-pakke, forresten!

Ok, jeg skulle ha takket deg først og fremst, men jeg satt i telefonen mens jeg skrev innlegget og glemte både det ene og det andre. til Tinetoff for at hun ga meg den første Mma Ramotswe-boka som påskelektyre

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:31   #7
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Eneste lille skår i gleden var at selv om alle sju bøkene (samtlige paperback) kom samtidig, har Amazon likevel trukket meg for portoutgifter x 2, hhv. 8 og 7 pund – det er jo liksom litt penger også...

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:34   #8
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Siden dere nå først nevner No 1 Ladie's, og dette med å bli kjent med botswanske kvinner, synes dere ikke det får litt mindre troverdighet i og med at bøkene er skrevet av en amerikaner? Jeg ble skeptisk til all forherligelsen av hvor flinke botswanerne var, og hvor overfladiske amerikanerne er. Misforstå meg rett, botswanerne er sikkert utmerkete mennesker. Men jeg føler vi ser hele greia fra en expats point of view.

Alle mennesker er jo individer og følgelig forskjellige. Om han som forfatter skulle ha helgardert seg ville jo boka blitt drepende kjedelig og full av moderasjon over hele fjøla. Det er bedre med litt svart-hvitt-presentasjon når det er noe helt nytt (noe det er for meg), så kan bildet heller nyanseres senere :åpen og inkluderende:

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004

Sist redigert av Møøse : 19-04-07 kl 21:42.
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:44   #9
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Jeg liker bøkene, i hvert fall. (Og nå fnises det vel også litt av botswanernes tro på egen fortreffelighet. Jeg liker spesielt referansene til Nigeria som en syndens pøl og roten til alt ondt.)

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:50   #10
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Og nå fnises det vel også litt av botswanernes tro på egen fortreffelighet.

Kanskje det var det jeg ikke skjønte? At jeg skulle fnise av det? Jeg ble bare oppgitt jeg, og følte at bøkene var svært preget av en amerikaner som var skitlei livet i USA, flyttet til Afrika og følte at han hadde sett lyset.

Nigeriareferansene skjønte jeg dog at jeg skulle fnise av.

Og egentlig så likte jeg jo noen av bøkene. Det var først i bok nr 3 at jeg fikk fnatt.

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 21:59   #11
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg liker bøkene, i hvert fall. (Og nå fnises det vel også litt av botswanernes tro på egen fortreffelighet. Jeg liker spesielt referansene til Nigeria som en syndens pøl og roten til alt ondt.)

Enig. Jeg digget følgende passasje: "When they died, good people, such as Mma Ramotswe's father, Obed Ramotswe, were undoubtedly welcomed by God. The fate of the others was unclear, but they were sent to some terrible place – perhaps a bit like Nigeria, she thought – and when they acknowledged their wrongdoing they would be forgiven."
Jeg synes ikke den er preget av stereotypier på en negativ måte, jeg. Jeg synes det er gjort med akkurat passelig mengde humor, sånn at det bare blir hyggelig og man tar poenget liksom. Det er jo krimbøker, ikke fakta-bøker.

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-07, 22:47   #12
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Og lingvisten i meg digger selvsagt også femininumformen "mma" og maskulinumformen "rra" Fikk straks lyst til å lære meg setswana...

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004

Sist redigert av Møøse : 20-04-07 kl 10:30. Årsak: En sjiraff stirrer inn av vinduet mitt!
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 07:29   #13
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.863
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Jeg er selvsagt også begeistret for setswanaen.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 07:44   #14
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Siden dere nå først nevner No 1 Ladie's, og dette med å bli kjent med botswanske kvinner, synes dere ikke det får litt mindre troverdighet i og med at bøkene er skrevet av en amerikaner?

Forfatteren er ikke amerikaner, han er skotte, men født og delvis oppvokst i Zimbabwe. Han bor i dag i Edinburgh. Han har tilbragt mye tid i Botswana - jeg føler at det han skriver virker ekte og "sant".
Jeg har lest 1,5 av bøkene, de fenger meg ikke uhemmet, men jeg kommer trolig til å lese flere likevel.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-04-07, 08:41   #15
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.569
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av tiddelibom, her.

Forfatteren er ikke amerikaner, han er skotte,

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 30-04-07, 00:03   #16
Møøse
I could be violet sky
 
Møøse sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 782
Møøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de flesteMøøse er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Det er deilig...

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Og egentlig så likte jeg jo noen av bøkene. Det var først i bok nr 3 at jeg fikk fnatt.

I nr. 3???? Morality for Beautiful Girls? Den er jo bare SÅ bra!

__________________
Møøse og barna , april 1999 og september 2004
Møøse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no