Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Seks av ti norske menn drikker for mye

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-12, 03:11   #21
-Nj-
-Holy macaroni-
 
-Nj- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Innlegg: 1.034
-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær-Nj- er populær
Standard

Sv: Seks av ti norske menn drikker for mye

Jeg måtte faktisk google hva en enhet alkohol er og kom inn på wiki.
Der står det, og legg merke til overskriften!
(og de opererer med de samme tallene som i denne tråden)

Anbefalt forbruk:

Anbefalingene fra Verdens helseorganisasjon er at menn og kvinner responderer fysiologisk forskjellig på alkohol, og høyt forbruk gir ulike helsekonsekvenser. WHO definerer storforbruk for kvinner på 14 alkoholenheter per uke, og for menn som 21 alkoholenheter per uke. Over dette forbruksnivået er det forhøyet risiko for helseskader som organskader.
14 enheter alkohol tilsvarer: 9,2 halvlitere øl i uka eller mindre enn 1 ½ halvliter om dagen. 2,8 flasker vin i uka eller en knapp halv flaske vin hver dag.
21 enheter alkohol tilsvarer: 13,9 halvlitere øl i uka eller 2 halvlitere øl hver dag. 4,2 flasker vin i uka eller en drøy halv flaske vin hver dag

14 enheter er mye...

__________________
2000 og okt. 2010

-Nj- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 08:09   #22
Adrienne
Hertuginne
 
Adrienne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 18.473
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seks av ti norske menn drikker for mye

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

. Det er overraskende mange som gjør sånt.

Det tror jeg avhenger av hvilket miljø man er i, for jeg møter det nesten aldri. Og det er ikke alltid jeg har bilkjøring hjem eller viktig dag neste dag som grunn, av og til bare drikker jeg ikke fordi jeg ikke vil. Og alle rundt meg aksepterer at det er sånn jeg er.

__________________
Å dra nytte av gode råd krever større visdom enn å gi dem. John Churton Collins
Adrienne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 08:19   #23
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.492
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Seks av ti norske menn drikker for mye

Familie og venner har akseptert meg, avholds. Minst halve jobben har ikke gjort det. Den andre halvparten har nok i hovedsak bare ikke oppdaget det enda.

Nåja, en del aksepterer, etter kortere eller lengte utspørring om hvorfor. Hvorfor, hvorfor???

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 10:34   #24
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.378
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Seks av ti norske menn drikker for mye

Jeg syns det er interessant hvilke aldersgrupper (og livssituasjon) de har undersøkt. Jeg har aldri vært oppi det antall enheter alkohol på jevnlig basis, men i forbindelse med en og annen festival eller ferie tidlig i tjueåra kan nok det ha skjedd. I samme periode har jeg flere ganger vært fyllesyk på jobb. Nå drikker jeg kun en håndfull ganger i året, og mener at til tross for tidligere perioder med mer alkohol har jeg aldri hatt et alkoholproblem.

Jeg syns det høres voldsomt ut at så mange drikker så mye på jevnlig basis.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 12:35   #25
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.102
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Seks av ti norske menn drikker for mye

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Det tror jeg avhenger av hvilket miljø man er i, for jeg møter det nesten aldri. Og det er ikke alltid jeg har bilkjøring hjem eller viktig dag neste dag som grunn, av og til bare drikker jeg ikke fordi jeg ikke vil. Og alle rundt meg aksepterer at det er sånn jeg er.

Sånn er det rundt meg også. Og i vår gjeng er det kun en som er avholds, men hun er ganske perifer. Alle andre drikker jevnt og trutt, uten å spytte i glasset. Aldri noe problem å ikke drikke. Og det er jeg glad for.

__________________
07 og 10
Pelle er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 12:58   #26
tink
har tatt seg sammen
 
tink sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Innlegg: 9.388
Blogginnlegg: 612
tink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de flestetink er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Seks av ti norske menn drikker for mye

Opprinnelig lagt inn av artikkel

I undersøkelsen kommer det også fram at én av tre sier de har hatt problemer med å utføre arbeidet sitt på grunn av bakrus.

Jeg ligger langt unnder "anbefalt" inntak. Men jeg er en av disse tre. Ikke noe som har skjedd de siste 8 årene. Når jeg tenker meg om så har det hendt en gang, etter en eksamensfest. Alle kan dumme seg ut tenker jeg.

Det blir litt feil, når man skal peke på en viktig problemstilling også er det såpass lett å kritisere statistikken.

__________________

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no