Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-07-16, 12:04   #61
Nessie
Erfaren nok
 
Nessie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 39.853
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker at skolen skal være fri for den typen bestikkelser til enkeltelever. Jeg synes for øvrig at hvorfor er et bedre spørsmål enn hvorfor ikke her. Men for å forsøke å si noe om hvorfor ikke: elevene får allerede karakterkort. De kommer med ulike forutsetninger. Skolens mandat er å sørge for at absolutt alle elever motiveres og får brukt sitt potenisale. Skolens mandat er ikke å skape konkurranse i toppen eller dyrke frem talenter hverken i sport, fag, skjønnhet eller dydsmønstre. Slikt finnes det andre arenaer for, og der synes jeg det er helt greit med premier av typen penger eller gavekort. I skolen ikke, og spesielt ikke når det er premiering av topperesultater som er greia. Hadde det nå i det minste vært for å trekke frem noen som har gjort en eller annen ekstraordinær innsats på et felt, men selv det synes jeg nok ikke er skolens oppgave.

Jeg er forresten overbevist om at det ikke er bare positivt for de som har mulighet til å oppnå slik premie heller. Hverken med tanke på pushing eller sosial status.

Veldig enig med deg her
Dog litt usikker om det kan kalles bestikkelser da. Det blir vel noe annet mener jeg, ut i fra ordets betydning. Det er ikke en uberettiget gave eller den type ordning dette, sånn som jeg oppfatter det.

__________________

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-16, 22:09   #62
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Jeg er enig med Tallulah, Candy Darling, Blå, med flere.

Pengepremie hører ikke hjemme i skoleverket. Noen ganger er det en større prestasjon å karre seg opp fra ener'n til en toer eller treer når du er vant til kun enere og en og annen toer. Selvfølelsen er garantert ikke på topp. Du er blitt stemplet som svak gjennom den evinnelige ener'n og toer'n, men allikevel klarer du å kjempe deg opp, jobbe hardt og ikke gi opp. Det er tøft det! Når han eller hun klarer det og en ser gleden i øynene til vedkommende, det er en seier det. Men denne eleven blir ikke premiert og er ikke verdt noe i dagens samfunn dessverre.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-07-16, 22:48   #63
Billa
Usedvanlig begavet
 
Billa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.068
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Jeg er veldig for at akademiske prestasjoner også skal fremheves og roses, akkurat som så mange andre prestasjoner også skal det. Et eksempel kan være det å heve seg fra et faglig nivå til et annet fordi man har lagt ned en betydelig innsats i å bli bedre, eller brukt personlige egenskaper til å gjøre noe ekstraordinært innen kunst eller idrett. Alle kan ikke være like gode til alt, selv i Norge, og vi må kanskje bli litt flinkere til å akseptere at det å ROSE en person, ikke er å rakke ned på resten...

Jeg mener dog at pengepremier er helt feil, og jeg mener bestemt at det er svært mange andre ting som også i så fall kunne fremheves og roses på en ungdomsskoleavslutning (hjelpsomhet, kreativitet, innsats, punktlighet, lederegenskaper osv)

__________________
Mvh Billa
***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis
Billa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 00:49   #64
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Hva tenker dere om tegnekonkurranser? For meg virker det som det er helt akseptert at barn får anerkjennelse og premier på skolen for å være flinke til å tegne. Hvorfor er det OK, mens det ikke er akseptabelt å bli anerkjent for å være flink i akademiske fag?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 01:34   #65
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.095
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Hva tenker dere om tegnekonkurranser? For meg virker det som det er helt akseptert at barn får anerkjennelse og premier på skolen for å være flinke til å tegne. Hvorfor er det OK, mens det ikke er akseptabelt å bli anerkjent for å være flink i akademiske fag?

Jeg har hatt skolebarn siden 2000 og har aldri opplevd at noen av dem (3barn) har blitt spurt om å være med i tegnekonkurranser.

Anerkjennelse innenfor kunstfaget føyer seg vel inn i rekken an de andre skolefagene? Som matte, gym og naturfag.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 08:04   #66
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Hva tenker dere om tegnekonkurranser? For meg virker det som det er helt akseptert at barn får anerkjennelse og premier på skolen for å være flinke til å tegne. Hvorfor er det OK, mens det ikke er akseptabelt å bli anerkjent for å være flink i akademiske fag?

Nå bedriver du stråmannargumentasjon. Det er ingen her som sier at man ikke skal bli anerkjent for akademiske ferdigheter. I skolen blir man anerkjent på den måten at man får karakterer. I både akademiske fag, og kunstfag. Å være med på konkurranser, enten det er i matte, sang eller tegning er frivillig, det er noe annet enn at skolen bestemmer to smale kategorier som alle skal konkurrere om, men bare en liten håndfull i realiteten kan vinne. Jeg hadde sagt det samme om skolen bestemte at hvert år skulle den beste i tegning premieres. Jeg syns ikke skolen skal være en konkurransearena, særlig ikke i en slags påtvungen konkurranse. Jeg syns elever som er sterke i akademiske fag, estetiske fag, gym eller whatever skal anerkjennes, ses og utfordres gjennom hele året.

__________________


Sist redigert av Tallulah : 04-07-16 kl 10:23. Årsak: rettet opp iphone-skrivefeil.
Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 08:44   #67
elg
Superduperaktiv
 
elg sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 530
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

På mine barns skole er det tegne- og diktkonkurranse ifm 17. mai. De som har de fineste tegningene og diktene blir premiert og vist i 17. mai programmet. Alle må delta på dette. Det er også talentiade for de som er flinke til å stå på en scene. Det er ingen aktiviteter for å anerkjenne de som er flinke i akademiske fag da man på barneskolen ikke har karakterer.

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 09:06   #68
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.978
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Skolen vår har tegnekonkurranser, og snuppa har fått om ikke premie, så i hvert fall ære og skryt i forbindelse med dem. De har også en årlig løpestafett.

Men de er ganske gode på oppmerksomhet til de som er akademisk flinke også. Ikke sånn at det vises frem for hele skolen, men slik at ungen får kjenne på at h*n er skikkelig flink.

Dette er barneskolen, så utover nasjonale prøver så er det ikke karakterer.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 09:22   #69
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

elg: tvungne konkurranser er jeg i mot, uansett fag.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:16   #70
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Det finnes flere konkurranser innen akademiske fag i norsk skole. Abelkonkurransen er en matematikkonkurranse, som omfatter alle norske skoler. Elevene som deltar er vanligvis fra ungdomsskole og videregående, og det deltar 3-5000 elever hvert år. De 30 beste får tur til Trondheim i forbindelse med finalen, og det er pengepremier, mediaoppmerksomhet og masse prestige til de seks beste.

Konkurransen er frivillug, og det syns jeg utgjør hele forskjellen.

Www.abelkonkurransen.no

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:22   #71
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.939
Blogginnlegg: 836
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Tallulah sier så utrolig mye fornuftig i denne diskusjonen, så jeg bare henger meg på henne. (Får ikke prikket deg).

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:22   #72
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Pengepremier i skolen er bare rart og kleint, og det er liten grunn til å tro at et gavekort på 300 motiverer til noe som helst, verken slik eller sånn.

Når det er sagt, er disse gavekortene også såpass rare og kleine at jeg ikke klarer å motivere så veldig mye engasjement rundt det, annet enn at jeg synes det er teit. Litt sånn Fredsprisen til Obama. Enda det er en viss mulighet for at jeg eventuelt selv hadde vært kandidat til et gavekort i sin tid (eller nettopp derfor).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:24   #73
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.244
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Charlie:

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:25   #74
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.392
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Når det er sagt, er disse gavekortene også såpass rare og kleine at jeg ikke klarer å motivere så veldig mye engasjement rundt det, annet enn at jeg synes det er teit. Litt sånn Fredsprisen til Obama. Enda det er en viss mulighet for at jeg eventuelt selv hadde vært kandidat til et gavekort i sin tid (eller nettopp derfor).

Til fredsprisen?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-07-16, 10:29   #75
Charlie
Licence to thrill
 
Charlie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Innlegg: 10.780
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Sv: Foreldre reagerer på belønning av skolen for gode prestasjoner

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Til fredsprisen?

Hehe - NEVER.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no