Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tvinges ut av legeyrket?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-12, 14:24   #21
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Vi har hatt fri abort i Norge svært lenge altså. Dette er ingen problemstilling som kom plutselig.
Å velge yrke er frivillig og jeg greier ikke med min beste velvilje se at man skal få lov til å synseføle seg bort fra å utføre en henvisning. Eller nekte å vie fraskilte, for den del.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:29   #22
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Jeg synes ikke at det er rart at man reserverer seg mot å utføre abort. Jeg synes dog at det er litt rart at man ikke kan henvise, men man kan henvise til en annen lege som kan henvise til abort.

Det er jo egentlig bare å få det inn i avtalene med fastlegene vel, at om man skal være fastlege og motta offentlig støtte, så kan man ikke reservere seg mot å henvise til abort? Men at man fremdeles kan reservere seg mot å utføre? Og jeg ser problemstillingen med tilbakevirkende kraft.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:30   #23
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Vi har også hatt reservasjonsrett hele den tiden Floksa.

Ja, jeg vet det (nå).
Men det burde jo ligge i kortene at det å nekte å henvise vil blir ganske vanskelig etterhvert?
Det heter vel framskritt og utvikling, selv ikke leger kan forventes å være skjermet for det.
Da jeg ble bonde hadde vi lov til å kastrere grisungene selv, uten bedøvelse. Det kan vi ikke lenger. Selv om det var lov da jeg begynte å jobben min, så kan jeg ikke forlange å få lov å fortsette med det. Så forutsettningene ble endret, etter at jeg begynte i jobb. Så får jeg velge selv da, om jeg vil fortsette eller gjøre noe annet. (dette er et eksempel, jeg har ikke gris og jeg er sterk tilhenger av forbudet mot legmannskastrering )

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:31   #24
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

På den andre siden, så har man jo Jehovas vitner som nekter blodoverføringer, kan leger reservere seg mot å behandle dem dersom de ser at de ikke kommer til å overleve uten blodoverføringer?

Og reservasjonsretten, gjelder den for svangerskap utenfor livmoren? eller hvordan er det?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:31   #25
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du altså at disse prestene og legene nå ganske enkelt skal sies opp hvis de fortsetter å reservere seg?


Ja.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:33   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Jeg har forståelse for at det er vanskelig for noen å tilpasse seg når man får endrede rammebetingelser på jobben. Derfor har jeg litt større forståelse for eldre leger som valgte yrket sitt når dette ikke var en problemstilling enn unge leger som velger å bli fastleger nå. Nå har vi selvbestemt abort og lesbiske som ønsker kunstig befruktning, og det bør være med tankerekken ved yrkesvalget.

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Men det er muligheten vi har. Jeg har ikke opplevd at det har vært et stort problem der jeg jobber, men noen ganger har jeg tenkt at kanskje burde enkelte lærere bytte ved enkelte tema. Det gjelder spesielt seksualundervisning og RLE.
Jeg synes man skal være nøytral i RLE-undervisning, det klarer dessverre ikke alle.

På videregående hadde jeg en lærer i naturfag som var meget personlig kristen og som nektet å undervise oss om evolusjonsteorien. Jeg synes dog at han løste det greit nok. Vi fikk først et kvarter eller noe sånt til å lese om dette i boka, og så brukte han resten av timen på å fortelle hvordan han mente at jorda var blitt til. Og var klar på at han ikke var enig med boka om dette.

Det funker greit på ungdommer mellom 15-18, men ikke like greit på barneskolen, men det var jo ikke heller der han underviste.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:36   #27
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.973
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

På den andre siden, så har man jo Jehovas vitner som nekter blodoverføringer, kan leger reservere seg mot å behandle dem dersom de ser at de ikke kommer til å overleve uten blodoverføringer?

Ja. De har mulighet til å reservere seg mot å behandle noen som ikke ønsker livgivende behandling.

Etter hva jeg har forstått at ikke sykepleiere samme rettighet. Stemmer det? Moren min er operasjonssykepleier og kom hjem helt knust en dag. En pasient hun var med å operere døde selv om de kunne reddet denne. Hun syntes det var urettferdig at hun ikke kunne velge bort å være tilstede ved slike operasjoner, for hun hadde ikke samvittighet til dette og sleit med det lenge etterpå.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:36   #28
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Mener du altså at disse prestene og legene nå ganske enkelt skal sies opp hvis de fortsetter å reservere seg?


Behøver ikke sies opp i det hele tatt, men de bør ikke få tilgang på store offentlige stønader for å være fastleger dersom de ikke ønsker å være fastleger for alle. Da kan de drive privat eller fr den saks skyld offentlig legevirksomhet på et område hvor prevensjon ikke er et problem: Øre/nese/hals, pediatri, hudsykdommer, hjernekirurgi, patologi ...

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:46   #29
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.642
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Ja. De har mulighet til å reservere seg mot å behandle noen som ikke ønsker livgivende behandling.

Etter hva jeg har forstått at ikke sykepleiere samme rettighet. Stemmer det? Moren min er operasjonssykepleier og kom hjem helt knust en dag. En pasient hun var med å operere døde selv om de kunne reddet denne. Hun syntes det var urettferdig at hun ikke kunne velge bort å være tilstede ved slike operasjoner, for hun hadde ikke samvittighet til dette og sleit med det lenge etterpå.

Det er jo egentlig ganske horribelt at det er så store forskjeller i hva det forventes at en lege og en sykepleier skal måtte delta på på.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:49   #30
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes kanskje det er litt drastisk å si opp en fastlegeavtale ut i fra at man ikke vil skrive under på et dokument for to relativt sjeldne problemstillinger. Jeg tenker kanskje heller at henvisningsgreia er litt rar og det debatteres jo om abort og behandling av lesbiske er noe fastleger skal ha noe å gjøre med i det hele tatt. Finnes det gode grunner for at ikke abortsøkende kvinner skal kunne få ta kontakt direkte med sykehuset? På små steder kan det være helt andre ting enn reservasjonsrett som gjør at det er vanskelig for en abortsøkende pasient å få hjelp til en slik henvisning.

Jeg satt litt som et spørsmålstegn da jeg hørte denne debatten, for jeg tror nemlig at man kan ta kontakt direkte med sykehuset om man ønsker det. Hvertfall kunne man det da jeg jobbet på helsestasjon for ungdom for noen år siden. Men det er (som du sikkert skjønner) ikke bare henvisningen det er snakk om, det er også samtale og praktisk hjelp til å finne frem i systemet.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 14:58   #31
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Veiledningen har man vel ingen reservasjonsrett på. Jeg har oppfattet at det handlet om å skrive under på henvisning.

Akkurat det er litt dust. Akkurat som om navnetrekket på den begjæringen om svangerskapsavbrudd betyr noe som helst. Men ok, jeg skjønner ikke denne reservasjonsretten. Det er og blir strutsing for min del. Hva er forskjellen på å lede dem rett til punkt c istedenfor å lede dem til b som leder dem til c? Liksom.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:02   #32
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!
 
Kitty Bastard sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 2.401
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

"Hvis jeg klarer å utsette det i noen uker, eller få vedkommende til å skamme seg fordi jeg ikke vil være med på det, så redder jeg kanskje et barn."

Faktisk quote, faktisk lege.

__________________
Come down off the cross - We can use the wood - Come on up to the house
Kitty Bastard er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:33   #33
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Jeg mener at om man er på et sted der pasienter ikke enkelt kan få henvisningen de trenger fra en annen lege som faktisk ikke har reservert seg og som faktisk er tilgjengelig, så bør en fastlege sies opp, dersom han reserverer seg mot å skrive en henvisning, ja. Han kan jobbe andre steder, men ikke der reservasjonen faktisk utgjør et problem for pasientgruppen.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 15:42   #34
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.509
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Spørsmål om man trenger henvisning i det hele tatt er jo da ganske relevant.
Å si opp den ene av en kommunes to fastleger fordi den ene ikke vil skrive under på en henvisning som kanskje ikke trengs virker på meg litt i overkant. Tatt i betraktning hvor vanskelig det er å si opp en fastlegehjemmel for ganske alvorlige saker så virker det enda mer merkelig.

Det er vel ingen tvil om at for de kvinnene (pussig nok gjelder dette bare kvinner) kan det medføre en stor belasting. Jeg var faktisk ikke klar over at leger kunne reservere seg mot å henvise og kjenner at jeg er dypt sjokkert.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:00   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Hvis henvisning ikke trengs, og legen på en ok måte forklarer dette, så er det greit.

  Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:09   #36
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.241
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Hvis henvisning ikke trengs, og legen på en ok måte forklarer dette, så er det greit.

Jeg er usikker på hvordan det fungerer når man reserverer seg mot å henvise til abort egentlig. Men det er jo mange ting ikke alle leger gjør uten at det har med reservasjon å gjøre. Stort sett geleider man da bare pasienten til en som kan utføre det som trengs. Så lenge det fungerer på denne måten og ikke pasienten føler seg stigmatisert eller dårlig behandlet på noe vis er det jo ikke noe stort praktisk problem. Jeg tror nemlig ikke dette er noe kjempeproblem i praksis, det kan umulig gjelde mange leger heller for den saks skyld. Det viktigste er at alle blir møtt på en ordentlig måte.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:47   #37
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Jeg er enig, eller jeg skjønner iallefall hva Katta mener med dette. Jeg tror reservasjonsretten er en viktig prinsippsak for legene. Særlig om man setter det i en tenkt fremtidig situasjon der aktiv dødshjelp kan bli aktuelt. De fleste er jo enige i at det er helt umulig å tvinge leger til å hjelpe mennesker med å avslutte livene sine om de selv ikke ønsker det.

Og selv om jeg synes er temmelig provoserende all den tid det er mange ting innenfor legeyrket man kan gjøre der problemet abort aldri kommer til å bli ditt problem, tenker jeg at de skal få beholde reservasjonsretten sin. Men da med betingelse om at det er opplysningsplikt på dette når man søker på en fastlegehjemmel, slik at man slipper at kommunens eneste lege ikke vil skrive ut p-piller eller henvise til abort. OG at det er opplyst om dette på fastlegelistene, slik at pasientene selv kan velge hvilken lege de vil ha. Faktisk.

Jeg synes det må være så greit at jeg som pasient, av prinsipp, kan velge bort en lege pga. reservasjonsretten. Akkurat som legen som benytter seg av den kan velge bort meg som pasient om jeg skulle hatt disse problemstillingene.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:53   #38
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.273
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis jeg var lesbisk og ønsket barn lurer jeg også veldig på hva fastlegen min kunne ha bidratt med.

Henvise til kunstig befruktning.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 16:55   #39
m|nken
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.428
m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Sitat:

(...) Men da med betingelse om at det er opplysningsplikt på dette når man søker på en fastlegehjemmel, slik at man slipper at kommunens eneste lege ikke vil skrive ut p-piller eller henvise til abort. OG at det er opplyst om dette på fastlegelistene, slik at pasientene selv kan velge hvilken lege de vil ha. Faktisk.

Jeg synes det må være så greit at jeg som pasient, av prinsipp, kan velge bort en lege pga. reservasjonsretten. Akkurat som legen som benytter seg av den kan velge bort meg som pasient om jeg skulle hatt disse problemstillingene. (..)

Hvor finner man informasjon om hvilke leger som har reservasjonsrett nå egentlig?


Og jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt stuss når jeg sjekket fastlegelisten, og oppdaget at en lege i familien ikke er tilgjengelig for funksjonshemmede m fl. :avsporing:

__________________
Katten sit i tunet
når du kjem.
Snakk litt med katten.
Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-12, 17:02   #40
Vianne Rocher
Kamerat Pære
 
Vianne Rocher sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Innlegg: 6.029
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tvinges ut av legeyrket?

Opprinnelig lagt inn av m|nken, her.

Hvor finner man informasjon om hvilke leger som har reservasjonsrett nå egentlig?


Og jeg må ærlig innrømme at jeg ble litt stuss når jeg sjekket fastlegelisten, og oppdaget at en lege i familien ikke er tilgjengelig for funksjonshemmede m fl. :avsporing:


Nei, det er jo ikke slik i dag. Men jeg synes det kan bli slik

Det med manglende tilgjengelighet for funksjonshemmede kan vel være at legekontoret ligger i andre etasje uten heis osv. Typisk hos litt eldre leger med praksiser fra før det var krav om slik tilgjengelighet.

__________________
Ain't nobody dope as me, I'm dressed so fresh and clean.
2008 2013 2015

Sist redigert av Vianne Rocher : 20-02-12 kl 17:13.
Vianne Rocher er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no