Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvilke podcaster hører du på?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-12-14, 20:35   #1
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvilke podcaster hører du på?

Etter at jeg oppdaget Serial og This American Life så er jeg skikkelig hekta på podcastfenomenet. Men det er ikke så lett å finne frem i podcastjungelen.

Jeg har forsøkt meg på et par norske, men foreløpig har jeg ikke funnet noen jeg liker. De jeg har sansen for er:
Serial og Slate: Serial Spoiler Specials
This American Life
No Such Thing As A Fish


Jeg har funnet noen topp 10 podcastlister, men jeg har ikke fått til Cracked, Ricky Gervais eller The Read.

Så - anbefal meg en podcast!

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 20:38   #2
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Fortell også gjerne om konseptet podcast. :knirk:

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-12-14, 21:04   #3
Lisa
anglofil
 
Lisa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.589
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Jeg har massevis fra BBC, meste av current affairs og dokumentarer. Tror favoritten min er Moral Maze.

Min favoritt podcast fra NRK radio er Verdibørsen. Jeg elsker det programmet.

__________________
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett)
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 07:25   #4
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Takk! Nå fikk jeg tips om freakonomics også.

Tussa: du kan lese mer om podcasts her. På iPhoner er det egen podcast app installert, har du den er det bare å åpne den og søke i vei.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 08:37   #5
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Jeg hører på noen norske nyhetspodcaster: Politisk kvarter, Kulturnytt, Dagsnytt 18, Urix på lørdag, Ukeslutt og Søndagsavisa.

Noen norske underholdningspodcaster: Herreavdelingen, Misjonen, Tusvik og Tønne, 20 spørsmål, Fru Larsen, Lørdagsrådet, Salongen

Noen engelskspråklige: From Our Own Correspondent, The Infinite Monkey Cage, The British History Podcast, BBC Documentaries

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 08:48   #6
Tussa
Ferdiglada
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.881
Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Det er på telefonen dette? Og så har dokke øretelefonar?

Eg kokettere ikkje altså, eg ane virkelig ikkje korleis dette fungere.

__________________
Gut 02 Jente 05
Tussa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 08:53   #7
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 77
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Ja, de blir lastet ned på telefonen, du kan abonnere, da kommer nye episoder automatisk. Og så hører jeg på med øretelefoner, rett fra telefonen (det er ganske god lyd på en I-phone), eller med en ekstern høyttaler (jeg har en Music angel, som er grei å bruke i bilen, for eksempel).

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 09:15   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Har bare hørt noen av Colleen Patrick-Godreau. De er veldig bra. Ellers må jeg utvide horisonten min litt, er mye bra der ute.

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 09:21   #9
Gaia
villende
 
Gaia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 14.774
Blogginnlegg: 246
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Jeg bruker telefonen og ørepropper (eller høytaller i bilen, hvis jeg er alene).

Det er veldig fint å høre på til og fra jobb, når jeg gjør husarbeid eller når jeg strikker.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 10:08   #10
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Jeg virkelig elsker å høre på podcaster. I bilen, når jeg er ute og går, gjør husarbeid, håndarbeid eller hva som helst. Setter meg heller ned med en god podcast enn å se på TV.

Så da abonnerer jeg også på en hel haug podcaster. Jeg rekker åpenbart ikke å høre på alle nye episoder, men her er noen av favorittene:

99 % invisible
America's Test Kitchen
BBC Analysis
BackStory
Brain Science Podcast
BBC Click
Death, Sex & Money
BBC Documentaries
Freakonomics Radio (anbefaler denne episoden fra Norge)
Love+Radio
BBC More or Less: Behind the Stats
NPR Fresh Air
NPR How to do everything
NPR Planet Money
NPR TED Radio Hour
NRK P3 Dokumentar
NRK Radiodokumentaren
NRK Salongen
P1 Dokumentär
P3 Dokumentär
P4 Dokumentär
Radio Diaries
Radiolab from WNYC
RISK!
Serial
Slate's Double X Podast
Slate's The Gist
Slate's Working
State of the Re:Union
Strangers
Stuff They Don't Want You To Know
Stuff To Blow Your Mind
Stuff You Should Know
Stuff Mom Never Told You
Tendens
The Longest Shortest Time
This American Life

Det er mye amerikansk og engelsk her. Hører noe på norsk radio også, men opplever generelt at de er mer kreative med radiomediet i USA enn i Norge foreløpig. Norske radioprogram er generelt mer preget av tradisjonell journalistikk, etter min mening (se bort i fra rene underholdningsprogram. Der hører jeg lite på og vet lite om). I USA har de kommet langt med å fortelle historiene på radio på en kreativ måte. Regner med at norske radioprogram tar etter etterhvert.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 13:24   #11
EnHåndfull
Nybegynner
 
EnHåndfull sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 13
EnHåndfull har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Jeg er inderlig glad i podcaster og har hørt aktivt på et utvalg i flere år. Dette er mine favoritter for tiden:


For å høre podcaster kan jeg varmt anbefale appen overcast. Denne fikser det de andre gjør og har ekstrafunksjonaliteten voice boost og smart speed.
Og Indie er like stor podcastfan som meg ser jeg nå, så takk til deg Indie for tips til noen nye jeg ikke hadde vært borti enda.


Sist redigert av EnHåndfull : 05-12-14 kl 13:38.
EnHåndfull er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 13:43   #12
Pelle
Unik
 
Pelle sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 16.115
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

...hvis man har Andriod-telefon, da..? (Jeg er like blond som deg, Tussa)

__________________
07 og 10
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-12-14, 14:33   #13
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

...hvis man har Andriod-telefon, da..? (Jeg er like blond som deg, Tussa)

Da må du laste ned en app, en såkalt podcast-manager. Jeg bruker Podcast Addict: https://play.google.com/store/apps/d....podcastaddict, men det finnes mange å velge mellom.

Hvis du bruker Podcast Addict trykker du på + for å søke etter podcaster du vil høre på eller abonnere på. Men du får en fin innføring når du åpner appen første gang. Dersom man blir hekta er det lurt å sette seg litt mer inn i appen og sørge for begrensninger i antall nedlastede episoder, så man ikke fyller opp mobilen med lydfiler på et blunk.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 00:03   #14
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Opprinnelig lagt inn av EnHåndfull, her.

For å høre podcaster kan jeg varmt anbefale appen overcast. Denne fikser det de andre gjør og har ekstrafunksjonaliteten voice boost og smart speed.

Overcast er genial. Jeg savner smart-speed og voice-boost i lydbøker, på radio, RL, mm.

Favorittene mine (utenom "Tech") er Roderick on the Line, The Tim Ferriss Show, Back to Work og Turning This Car Around. Gimlet Media er et nytt spennende nettverk som starter opp, Reply All er artig så langt.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 00:06   #15
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.126
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Welcome to Night Vale! De var her i Oslo for noen uker siden og hadde liveshow, og det var stappfullt utsolgt. Utrolig kult, jeg ante virkelig ikke at det var så mange som hørte på.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-14, 02:00   #16
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Opprinnelig lagt inn av indie, her.

Da må du laste ned en app, en såkalt podcast-manager. Jeg bruker Podcast Addict: https://play.google.com/store/apps/d....podcastaddict, men det finnes mange å velge mellom.

Hvis du bruker Podcast Addict trykker du på + for å søke etter podcaster du vil høre på eller abonnere på. Men du får en fin innføring når du åpner appen første gang. Dersom man blir hekta er det lurt å sette seg litt mer inn i appen og sørge for begrensninger i antall nedlastede episoder, så man ikke fyller opp mobilen med lydfiler på et blunk

Jeg har nettopp byttet fra iPhone til Android, og valgte å laste ned Doggcatcher som podcastapp. Den funker nok egentlig finfint (for en newbie androidbruker), og har en rekke av de mest populære feeds som en slags standard, bl.a This american life. Jeg er ikke 100% kompis med android ennå, men den laster ihvertfall nye episoder rimelig kjapt.

Jeg hører ellers på Serial, Radioresepsjonen og Slates spoiler specials.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:00   #17
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.387
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

D2 hadde en artikkel om podcasts på lørdag, og i den har de intervjuet ulike podcastere, som i tillegg kommer med sine favorittpodcasts nederst.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-14, 13:16   #18
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.678
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Jeg liker godt norske podcaster, men trenger også flere.
Jeg likte for øvrig veldig godt serien til Siri Kristiansen og Trond Viggo Torgersen som heter "livet" (ikke mange episodene)

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 09:14   #19
HP
Administrator
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 13.952
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Om noen har tenkt å se Marco Polo på Netflix så er Hardcore Historys serie "Wrath of the Khans" å anbefale. 5 lange episoder, avslutter omtrent der Marco Polo starter.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-14, 09:29   #20
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.135
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke podcaster hører du på?

Å, takk for mange gode tips!!


Den første jeg lastet ned, etter tips fra Teofelia (som tålmodig guidet meg gjennom den første nedlastingen, så ikke føl deg blond, Tussa. ) var Wait, wait, Don't Tell me. En slags radioversjon av Nytt på Nytt.

Ellers er mange av de jeg liker nevnt. Snap Judgement kunne jeg likt, men de snakker altfor fort og utydelig for mine litt tunghørte ører, dessverre.

Night Vale prøvde jeg men det var bare UTROLIG forvirrende!!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no