Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

[Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Se resultatene: Har Hemsedalsaken påvirket villighet til å være lekdommer for deg?
Mindre sannsynlig at jeg vil stille 13 10,74%
Mer sannsynlig at jeg stiller 45 37,19%
Ikke endret noe i forhold til å stille som lekdommer 60 49,59%
Brokkoli 3 2,48%
Deltakere: 121. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-16, 12:12   #1
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

[Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg synes jo saken er aldeles forferdelig og det er virkelig lenge siden jeg har vært så forbannet på vegne av en person, på vegne av alle overgrepsoffer, på vegne av alle kvinner.

Jeg er også utrolig forbannet på lekdommerne som ga fan i hva fagdommerne enstemmig mente. Som om fagdommerne ikke kan jus mer enn de. lekdommerne er der for å være en "folkets røst"-vekting mot åpenbart urettferdige dommer, de tilfeller hvor ja, jusen er klar men det er mange formidlende omstendigheter.

Det var ingen formidlende omstendigheter i Hemsedalssaken. Bare dersom man synes at det å være jente som drikker alkohol frivilleg er formidlende omstendighet for å voldta noen. Eller at det var formidlende omstendighet at hun var alene med tre menn.

Likevel synes jeg ikke at lekdommerne skal motta trusler, selv om de er noen idioter.

Men så kommer poenget: Nå er det skriverier om at folk ikke har lyst å være lekdommere på grunn av dette. Og jeg må si: jeg føler nå på det at om man kanskje ikke er i takt med andre i samfunnet, som disse i denne saken, kanskje det er greit å innse det og ikke stille?

For jeg har vært spurt før om jeg kan stille som lekdommer og sagt nei. Men neste gang skal jeg jaggu si ja. Jeg skjønner hvor viktig det er at folk som uansett ikke slutshamer et voldtektsoffer også blir lekdommere.

Hvordan er det med dere? Har denne saken gjort det mer eller mindre viktig for deg å stille som lekdommer? Poll kommer.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 12:17   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.905
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg synes det er veldig synd at det alltid er noen ikke klarer å holde prosessen ryddig i slike situasjoner som dette. Å komme med trusler, sjikane osv. er jo med på å dra oppmerksomheten bort fra kjernen i saken, og tjener ikke til noe.

I forhold til å stille som lekdommer, så er synet mitt uendret. Det er like sannsynlig at jeg stiller, som før denne saken.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 12:18   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.376
Blogginnlegg: 628
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg synes det er veldig synd at det alltid er noen ikke klarer å holde prosessen ryddig i slike situasjoner som dette. Å komme med trusler, sjikane osv. er jo med på å dra oppmerksomheten bort fra kjernen i saken, og tjener ikke til noe.

I forhold til å stille som lekdommer, så er synet mitt uendret. Det er like sannsynlig at jeg stiller, som før denne saken.

Her er jeg også. jeg leste en artikkelom det samme, men det sto også at de ikke trodde det kom til å være en varig endring, bare noen som trekker seg akkurat nå.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 12:38   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije
 
Tjorven sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 40.949
Blogginnlegg: 180
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg meldte meg som meddommer i vinter, og jeg får enda mer lyst til å bidra etter den dommen.

__________________
Snuppa 05, Knerten 07
Tjorven er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 12:42   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.302
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg meldte meg også før dette, og har fått enda mer ønske om å stille.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 12:45   #6
Neket
Har diplom
 
Neket sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 14.497
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg har også meldt meg før denne saken, og ble valgt inn fra januar 2017 om jeg ikke husker feil.

Jeg har hvertfall ikke noe mindre lyst til å stille etter dette.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:19   #7
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg vurderte å melde meg som meddommer i vinter, men lot være pga jeg ser ingen fordeler med det, men mest bare ulemper i form av lange, kjedelige dager på tinghuset og at jeg kommer bakpå i forhold til jobb (privat næringsliv).

Når jeg nå ser at man kan bli uthengt på nett og simpelthen truet fordi man gjør en samfunnsplikt, så fikk jeg enda mindre lyst å være meddommer.
Jeg er med i et annet samfunnsområde der det hender at jeg må forsvare hvorfor på vegne av et helt folkeslag, omtrent, og jeg syns det holder. Tyn for evt meddommergjerning i tillegg til dette, blir for mye for meg.

Når det er sagt, så er jeg fullstendig uenig med meddommerne i denne saken.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:34   #8
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Det er mer sannsynlig at jeg stiller, faktisk.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:35   #9
Bloppy
Det kommer seg
 
Bloppy sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Innlegg: 8.697
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg har ikke meldt meg som meddommer, men kunne sannelig hatt lyst etter dette.
Også håper jeg at de som var så på bærtur i denne saken, ikke stiller noe mer.

Men sjikane og trusler har jeg ingenting til overs for. Det bør foregå på en ryddig måte. Jeg må innrømme at jeg ikke kan all verdens om jus. Og kjenner jeg er litt rystet faktisk, over at det ikke går an å anke denne dommen.

__________________
Snuppa 98
Poden 05
Bloppy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:37   #10
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.763
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg har lenge tenkt tanken på å melde meg som meddommer, og denne saken har ikke endret synet mitt på det.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:40   #11
Strutsen
TittelTøs
 
Strutsen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Urban sunnmøring
Innlegg: 2.822
Blogginnlegg: 36
Strutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt avStrutsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Mindre sannsynlig. Selv om jeg ville ha dømt i beste mening tror jeg det alltid kommer til å være andre som er totalt uenig. JEG hadde taklet eventuell kritikk eller hets, men jeg ønsker ikke at mine barn skal bli utsatt for det før de er store nok til å forsvare seg selv og stå for egne meninger og synspunkter.


Sist redigert av Strutsen : 09-08-16 kl 13:45.
Strutsen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 13:48   #12
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.477
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Begge deler faktisk.
- Opplever mer lyst fordi jeg tror jeg kan gjøre en god jobb
- Opplever mindre lyst på grunn av uthenging etc

Personlig ville jeg ikke tatt lett på uthenging. I forbindelse med Hemsedalsaken er jo en person som ikke har noe med den å gjøre lagt ut bilde av på nett. Slike ting er fort gjort, vi er mye et land av "Ole Olsen". Så helt uavhengig av hvilken jobb man gjør risikerer man å bli uthengt.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 14:43   #13
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.813
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Da jeg leste at det nå sikkert ville bli vanskelig å finne lekdommere nå, så ble jeg helt overrasket. Min første tanke var jo at så snart jeg er ferdig med andre verv kommer jeg til å melde meg til dette!

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 15:06   #14
nolo
Fola Blakken
 
nolo sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.984
Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg har vært meddommer før, og kan gjerne gjøre det igjen. Denne saken har ikke endret synet mitt på det.

__________________
Minst en gang om dagen bør vi høre en liten sang, lese et godt dikt, se et vakkert bilde,og - om mulig - si et par fornuftige ord.
(Goethe)
nolo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 15:15   #15
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.637
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg har mer lyst.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:03   #16
Strå
Lesende
 
Strå sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
Innlegg: 10.917
Strå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt avStrå har mye å være stolt av
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Min lyst er der, men neppe min kapasitet, så jeg takket nei i fjor da jeg blei spurt og vil nok fortsatt takke ned, inntil noe i livet mitt endrer seg. Risikoen for trakassering endrer ikke på det, jeg har vært frampå nok bestandig.

Strå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:06   #17
Floksa
can-jur
 
Floksa sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Innlegg: 17.508
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg er av de som nok ikke kommer til å ta på meg en slik jobb.
Hemsedalsaken har gjort det enda klarere for meg at dette er noe jeg ikke vil kunne bidra med. Å få grusomme detaljer utbrodert med bilder, film og faktiske tiltalte ville frarøvet meg siste rest av nattesøvn. Bokstavlig talt altså. Jeg blir helt utafor av slikt. Og veldig takknemlig ovenfor de som greier å stå (eller sitte da) i det og gjøre denne viktige jobben. Dog mener jeg at legdommere har vist seg å ikke høre til i voldtekts saker. Ikke bare ved denne saken altså.

__________________
F-I-R-E

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:08   #18
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.467
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Opprinnelig lagt inn av Noldus, her.

Mindre sannsynlig. Selv om jeg ville ha dømt i beste mening tror jeg det alltid kommer til å være andre som er totalt uenig. JEG hadde taklet eventuell kritikk eller hets, men jeg ønsker ikke at mine barn skal bli utsatt for det før de er store nok til å forsvare seg selv og stå for egne meninger og synspunkter.

Sånn tenker jeg også.
Jeg har andre mer givende verv som jeg bruker tiden min på.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:32   #19
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.707
Mikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelenMikkeline er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Jeg har ikke endret holdning. Jeg er jurymedlem og meddommer i lagretten.
Denne saken gir meg lyst til å fortsette, fordi det er viktig at samfunnsengasjerte mennesker stiller til disse vervene.

Ordningen er omdiskutert, og noe av kritikken kan jeg langt på vei være enig i. Jeg skulle for eksempel ønske at juryene i noen grad måtte begrunne sine valg, og ikke bare svare ja/nei. Det tror jeg hadde vært et skritt i riktig retning i forhold til rettssikkerheten.

Når det gjelder personlig egnethet, så er det jo mye rart i alle yrker og verv. Også blant fagdommere og lekdommere. Jeg har vært fryktelig opprørt/irritert/imponert/flau/engasjert/begeistret i juryrommet, alt veldig avhengig av hvem som er der. Og det er vel kanskje det mange tenker at er feil fordi man i noen grad alltid vil bli styrt av egne følelser og preferanser og ikke alltid jussen som ligger i bakkant.

Det må også sies at det er utrolig stor forskjell på den rettsveiledningen som gies fra fagdommerne. Noen ganger er det som kommer derfra klinkende klart, andre ganger er det helt tydelig rom for misforståelser. Da er man veldig avhengig av at noen tør å spørre om det de har forstått er riktig.

__________________
03 06 09
Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-16, 16:38   #20
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.236
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Hemsedalsaken] Mer eller mindre lyst å være meddommer nå?

Helt klart mindre. Jeg har en stor aversjon mot alt som smaker av borgervern og gatejustis - for ikke å kalle det folkedomstol, som nevnt i denne artikkelen de fleste sikkert har lest. Jeg synes dessverre denne runden har legitimert borgervernreaksjoner, og har ingen illusjoner om at gærningene nødvendigvis er på det jusmessige og moralsk riktiges side i fremtidige saker.

For ordens skyld er jeg svært uenig i det lekdommerne kom frem til i den refererte saken.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -

Sist redigert av Candy Darling : 09-08-16 kl 16:54.
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no