Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-05-09, 09:04   #21
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men smilefjes, denne forskningen bestrider vel heller ikke det? Den kaster lys over et problem som dessverre er en realitet for mange barn. Det synes jeg er viktig.

Ein treng ikkje google eller frekventere forum særleg lenge før ein ser at det har ein tendens til å opppstå mykje makteslausheit, sjalusi, konflikter og frustrasjon i "stefamiliar".

Desverre er det altfor mange voksne som ikkje har dei verktøya ein treng for å handtere slikt på ein konstruktiv måte, og brukar knyttneven for å bli kvitt eigne frustrasjonar.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 09:06   #22
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Men smilefjes, denne forskningen bestrider vel heller ikke det? Den kaster lys over et problem som dessverre er en realitet for mange barn. Det synes jeg er viktig.


Opprinnelig lagt inn av Alfa, her.

Eg er ikkje usamd med deg i det. Vi har tross alt ein mine, dine, våre barn-heim sjølv. Men statistisk sett så trur eg det er ein viss fare for at det eg skildrar ovanfor kan kicke inn. Statistikk er jo berre tal som seier noko om "det store bildet". Det seier ingenting om enkeltheimar og enkeltsituasjonar.

Jeg vet det. Det bare er så sårt at jeg liksom må ut og si at det ikke er sånn hos oss. Blir helt kvalm av den statistikken der.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 10:00   #23
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg vet det. Det bare er så sårt at jeg liksom må ut og si at det ikke er sånn hos oss. Blir helt kvalm av den statistikken der.

Det er sånn med all statistikk, det blir feil å dra det ned til individnivå.

Samtidig så kan du jo tenke deg hvordan eksen din hadde vært som stefar, han hadde nok faktisk klart å være enda verre, tror du ikke?

Og det blir feil å tenke at adoptivforeldre har mindre tilknytning til barnet, jeg tror ikke biologien spiller rolle der. Jeg tror det har mye med tilknytning til barnet å gjøre jeg, det meste av tilknytning kommer av nærhet til barnet.

De fleste voksne evner helt fint å knytte seg tett og nære til barn som de ikke har fulgt helt fra baby. Noen få har problemer med tilknytning og greier det dersom de har fulgt barnet tett, men greier ikke om omstendighetene ikke er helt riktige. Og det er vel kanskje de som slår ut på denne statistikken. Og så er det noen som uansett ikke greier å knytte seg til barn, uansett om det er sine biologiske barn eller ei.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.

Sist redigert av Esme : 20-05-09 kl 10:02. Årsak: måtte presisere hva jeg mente
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 10:07   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags
 
Dixie Diner sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Innlegg: 43.980
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Dette har jeg og mannen snakket mye om faktisk. Vi har ingen planer om å bryte ut noen av oss, men OM det skulle skje en gang så er vi litt nervøse for dette med steforeldre. Vi er hvertfall veldig klar over at vi ikke må ha noen som helst skylapper, se etter tegn og følge med. Jeg kommer nok til å være veldig påpasselig. Disse tallene skremmer meg veldig, det er helt grusomt!

__________________
I stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 10:14   #25
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Esme - jeg vet jo det. Det er helt andre tall og det er jo ikke sånn at annenhver steforelder ikke er helt god.

Jeg ser jo også at det er forskjell i tilknytning osv. Det er mer vanskelig å skape foreldre-barn tilknytning som ny far til et barn som allerede har en farsbinding til en annen. Og det er vel derfor det funker fint for oss og for adoptivbarn - det er ikke noen som allerede har jobben som pappa og det er lettere å fylle den når den er ubesatt.

Jeg tenker også at de fleste ikke ønsker i utgangspunktet å banke opp små barn. Kanskje det er smart å sette fokus på denne problemstillingen og ta på alvor hvordan man skaper nye familiestrukturer. Jeg ser for meg at man gjerne bør ha kunnskap om hvordan man gir en ny voksen sin rolle i familien og hvordan man som ny voksen kan komme best i gang med nye barn.

  Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 10:30   #26
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Dette dreier seg jo uansett om bittesmå prosenter av steforeldre, sant? Men at det altså er noe sånt som 100 ganger mer sannsynlig at stefedre er voldelige, enn biologiske (eller om man skal si "opprinnelige"?) fedre.

Og det ER kanskje et interessant innspill i debatten som handler om spesielt single som velger å få "faderløse barn". Jeg syns ikke det er så relevant for par som får barn sammen, som ikke er biologisk sett begges, for de blir jo begge "opprinnelige foreldre", på samme måte som adoptivforeldre?

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 12:54   #27
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Jeg var klar over askepotteffekten men ble veldig overrasket, om ikke sjokkert, over tallene her.
Til smilefjes og andre med stefedre/mødre i hus; det er viktig å huske på at "ingen regel uten unntak". Flesteparten av stefedrene/mødrene er likestilte og også i noen tilfeller bedre enn de biologiske fedrene/mødrene. Men dette fritar oss ikke for å fokusere mer på mørketallene. Jeg syntes kanskje at skole, helsestasjoner etc. burde ha litt mer folkus på dette siden andelen stefedre/mødre har økt markant de siste årene.
Jeg kjenner jeg får vondt langt inn i sjelen av å lese dette. Det er skjebnen til små uskyldige barn det gjelder.
Flott at du belyser dette betente temaet Mim med fakta og tall og ikke bare rykter og synsing.

Videre problestilling blir da, hva kan vi gjøre med dette som menneske og samfunn?

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:18   #28
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

"Ingen regel uten unntak" blir dumt i denne sammenhengen. Det er utrolig viktig å få frem at det er mishandlerne som er unntakene her, uansett!! Det er ikke "regelen" at stefedre mishandler ungene sine!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:32   #29
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"Ingen regel uten unntak" blir dumt i denne sammenhengen. Det er utrolig viktig å få frem at det er mishandlerne som er unntakene her, uansett!! Det er ikke "regelen" at stefedre mishandler ungene sine!

Nei, inte alls! Men hvis barn blir mishandlet, så er det veldig mye oftere av stefar enn av andre.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:34   #30
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Men altså: Det er overrskende/skremmende mange barn som blir utsatt for vold, overgrep, mishandling, eller er vitne til vold. Mange fler enn vi liker å tenke på. Minner igjen om Redd Barnas kampanje: Vennligst forstyrr.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:36   #31
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei, inte alls! Men hvis barn blir mishandlet, så er det veldig mye oftere av stefar enn av andre.

Nemlig. Og det er noe HELT annet!

Å si "ingen regel uten unntak" er som å si at "joa, det finnes sikkert en og annen stefar som IKKE slår også!", og det er regelrett SLEMT (og helt feil).

Det er jo faktisk så få dette gjelder at jeg vet ikke om det vil være formålstjenlig å be helsesøstre generelt være på vakt når de møter stefamilier? Med det jeg hører om helsesøstres statistikk-kunnskaper så ser jeg for meg forferdelig mange "ja, han du bor med er jo ikke far til ungen, så jeg må passe litt ekstra på, for det er veldig vanlig at stefedre banker ungene sine"-samtaler. Ikke spesielt nyttig.

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:40   #32
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.802
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Jeg syns Redd barna sin kampanje er utrolig bra!
Og jeg syns faktisk det er viktig at slik forskning kommer fram. Jeg mener også at helsetasjon, barnehage og skoler i flere tilfeller burde gripe inn og sende bekymringsmeldinger.

Jeg tror det er vitkig å sette fokus på dette tema og ikke bare tie det bort. Kanskje helsevesenet mangler tilbud for enkelte personer?
Hva med kvinner som stadig velger "feile menn"? (Har her personlig erfaring av min kjære mor som har drasset mye "rart" inn i hus og aldri ser ut til å lære av sine feil..)
Hva med menn som utøver vold? Er det noen hjelp å få? Kan man drive noen form for prevantivt arbeid?

Til syvende og sist så koker vel alt ned til fordelte midler den enkte kommune har å rutte med.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 14:55   #33
Claire
Sær og kresen
 
Claire sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.587
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å si "ingen regel uten unntak" er som å si at "joa, det finnes sikkert en og annen stefar som IKKE slår også!", og det er regelrett SLEMT (og helt feil)..

Jeg oppfattet Schnuppas innlegg som at hun mente det motsatte - stefedre som mishandler ER unntaket, det andre er regelen. Men hun får svare for seg selv.

__________________
You don't have to be black to sing the blues
From what I gather all you got to be is blue
(Joan Baez)
Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 16:51   #34
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...
 
Alfa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.374
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Videre problestilling blir da, hva kan vi gjøre med dette som menneske og samfunn?

Likestilling er i allefall viktig. Kvinner må slutte å gjere seg så forbaska avhengige av å ha ein mann i livet sitt at dei tillet mishandling av borna sine av frykt for at mannen skal flytte.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:36   #35
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Jeg har sittet og tenkt litt.
Redd barna sier at ett av åtte barn eller noe sånt utsettes for vold.

Hvor mange barn er det som har stefedre egentlig? Er det en av åtte som utsettes for vold og hundre gangers overvekt av vold fra stefedre så begynner vi jo å snakke om en grusom prosentandel av stefedrene. Jeg kan ikke skjønne at det skal henge sammen?

  Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:40   #36
LilleRosin
Muligens verdt å vente på
 
LilleRosin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.092
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Og det ER kanskje et interessant innspill i debatten som handler om spesielt single som velger å få "faderløse barn". Jeg syns ikke det er så relevant for par som får barn sammen, som ikke er biologisk sett begges, for de blir jo begge "opprinnelige foreldre", på samme måte som adoptivforeldre?

Den skjønte jeg ikke.

__________________
skatten 02, rusket 04, pøbelen 05, punktum 08
LilleRosin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 18:52   #37
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Den skjønte jeg ikke.

Eh, nei. Ikke jeg heller.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 19:13   #38
Schnuppa
Livsnyter
 
Schnuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 2.507
Blogginnlegg: 5
Schnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt liktSchnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

"Ingen regel uten unntak" blir dumt i denne sammenhengen. Det er utrolig viktig å få frem at det er mishandlerne som er unntakene her, uansett!! Det er ikke "regelen" at stefedre mishandler ungene sine!

Helidgvis så tolket du innlegget mitt helt motsatt av hva jeg mente. Noe annet skulle tatt seg ut.

Schnuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 19:37   #39
Polyanna
Yes, we can!!
 
Polyanna sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 51.081
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Den skjønte jeg ikke.

Ved adopsjon, og når to partnere reiser til Danmark og blir inseminert, så er det ett par, to foreldre, som venter på barnet, mottar det, danner en familie sammen med det.

En steforeldersituasjon er helt annerledes, fordi mn kommer inn som ny part i en allerede eksisterende, sterk konstellasjon. Jeg tror det er DET som gjør utslaget i disse sakene. Ikke biologien.

Opprinnelig lagt inn av Schnuppa, her.

Helidgvis så tolket du innlegget mitt helt motsatt av hva jeg mente. Noe annet skulle tatt seg ut.



Og unnskyld!

__________________
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel
Polyanna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-05-09, 21:10   #40
Nenne
Introvert optimist
 
Nenne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 23.789
Blogginnlegg: 201
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Askepotteffekten. Steforeldres vald mot steborn. (Dag og Tid)

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er jo faktisk så få dette gjelder at jeg vet ikke om det vil være formålstjenlig å be helsesøstre generelt være på vakt når de møter stefamilier? Med det jeg hører om helsesøstres statistikk-kunnskaper så ser jeg for meg forferdelig mange "ja, han du bor med er jo ikke far til ungen, så jeg må passe litt ekstra på, for det er veldig vanlig at stefedre banker ungene sine"-samtaler. Ikke spesielt nyttig.

Det var nesten det første som slo meg også. Etter at jeg ble skremt over hvor mange barn det er snakk om som faktisk drepes av foreldrene sine. Hvordan er de skrudd sammen?

__________________
Nenne

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Trådverktøy
Visningsmåter

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no